تاریخ : 11:08 - 1399/09/03
کد خبر : 314554
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دی ماه پر نوسان بورس فرا می رسد +دلیل

دی ماه پر نوسان بورس فرا می رسد +دلیل

دیروز بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به طوری که بیش از دو هزار و ۲۰۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابجا شد، گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با معاملات هزار و ۹۲۰میلیارد تومانی دوم شد و «شرکت‌های چند رشته‌ای» در جایگاه سوم قرار گرفت.سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان (غگیلا) پس از بازگشایی حدود ۱۱۰درصد رشد قیمت و سهام شرکت صنعتی بهشهر (غبشهر) با رشد پنج درصدی قیمت را تجربه کردند.

به گزارش کارگر آنلاین، سایت بورس پلاس در تحلیلی نوشت: تعداد نمادهای صف فروش ۳۳۳ نماد بود که ۵۳ درصد بازار را تشکیل می‌دهند و ۱۱۸ نماد صف خرید داشتند که ۱۸ درصد بازار را تشکیل می‌دهند. نمادهای کگهر، شپنا و ولپارس بیشترین صف خرید را داشتند و در سوی دیگر بازار، نمادهای وملی، خودرو و شستا بیشترین صف فروش را در پیش گشایش داشتند.در معاملات روز یکشنبه، همانند روز گذشته، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بالاترین ارزش معاملات روز را داشت که ارزش معاملات آن یک‌هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان بود.


بیش از ۹۰ درصد معاملات در نمادهای محوری بازار در روزهای اخیر توسط اشخاص حقیقی صورت گرفت. این یکی از امیدبخش‌ترین خبرهای ممکن برای بورس غم زده ماست و نوید بازگشت اطمینان به معامله‌گران خرد اما عظیم را می‌دهد. بسیاری از اقدامات فراگیر حاکمیتی از جمله الزام بانک‌ها به حضور در بازار بورس، الزام به بازارگردانی توسط ناشرین و تزریق منابع صندوق توسعه ملی همگی از حیث حجم عظیم و وسیعند. اما بی‌تردید این معامله‌گران خردند که با رفتار خود اطمینان و ثبات را به بازار تزریق می‌کنند.

با این حال برخی اقتصاددانان معتقدند درحال‌حاضر با توجه به تورم افسار گیسخته‌ای که کشور با آن رو به روست باید تن به بالا رفتن نرخ بهره بانکی داد تا جلوی این تورم گرفته شود. اما قطعا این امر به مذاق افرادی که داخل بازار سرمایه مشغول به فعالیت‌اند خوش نمی‌آید و جبهه شدیدی در قبال این موضوع می‌گیرند.

با توجه به رکود بازار مسکن و حبابی بودن بازارهای طلا و ارز، نقدینگی تمایل دارد وارد بازار سرمایه شود که این اتفاق ارزنده ای است و پس از آن، حتی اگر دولت بخواهد باز هم منابع را از بازار خارج کند، بازار جای رشد دارد. همینطور سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «برخورد با متخلفان بازار سرمایه می‌تواند به بازگشت بورس به جایگاه حقیقی خود کمک کند».

به نظر می‌رسد فردا نیز به دلیل ادامه عرضه، شاخص منفی باشد اما بسیاری از سهم‌ها فردا روندی مثبت خواهند داشت. مانند روز شنبه که شاخص کل مثبت بود اما سهم‌ها روندی منفی داشتند اما با این تفاوت که احتمالا این بار شاخص کل منفی اما سهم‌ها مثبت باشد. همینطور بازار سهام تا دی ماه روند نوسانی داشته باشد و در همین محدوده نوسان کند، بعد از آذرماه روند بازار سهام بهبود پیدا خواهد کرد.


 


منبع : بورس پلاس