تاریخ : 09:15 - 1399/09/04
کد خبر : 317710
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 اغلب کارفرمایان به کارگرانِ بیمار مرخصی با حقوق نمی‌دهند!/ تنها غذای روزانه کارگران قطع شده است

اغلب کارفرمایان به کارگرانِ بیمار مرخصی با حقوق نمی‌دهند!/ تنها غذای روزانه کارگران قطع شده است

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین می‌گوید: به دلیل اینکه، کارگران بسیاری روزانه دستمزد دریافت می‌کنند به ناچار ابتلای خود به کرونا را کتمان می‌کنند.

به گزارش کارگر آنلاین، ویروس کرونا، سلامتی کارگران صنوف مختلف را تهدید می‌کند. کارگران صنوف مختلف به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند ولی به دلیل ترس از بیکار شدن یا دریافت نکردن حق و حقوق مسلم خود، بیماری را کتمان می‌کنند. اگرچه امنیت شغلی یکی از مولفه‌های اصلی کار است ولی با شیوع گسترش کرونا در کشور به چالشی بزرگ برای کارگران تبدیل شده است.

عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر  قزوین) گفت: کارگران مجبور به کار روزانه هستند. اگر کارگران از کار کردن روزانه امتناع کنند، کارفرما آنها را اخراج می‌کند و بیکار می‌شوند. برخی از کارخانه‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و محیط کار آلوده است. کار کردن در چنین محیط‌هایی خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند.

او ادامه داد: کارگران بسیاری  روزانه دستمزد می‌گیرند و به ناچار بیماری خود را کتمان کنند. برخی از این کارگران هم اطلاعی از ناقل بودن بیماری ندارند و همچنان سر کار می‌روند.

وی ادامه داد: اگرچه کارفرما موظف است برای کارگران دستکش، ماسک و محلول ضدعفونی فراهم کند ولی از تهیه تجهیزات پیشگیری از بیماری کرونا طفره می‌رود. ما اعضای خانه کارگر نسبت به عملکرد ضعیف کارفرماها برای تامین نشدن تجهیزات مراقب پزشکی از سوی کارفرما برای کارگران اعتراض کرده‌ایم. یکی دیگر از مشکلات کارگران، رایگان نبودن خدمات درمانی برای بیمارانی است که به کرونا مبتلا می‌شوند. اگرچه دولت وعده داده درمان کرونا رایگان باشد ولی این خدمات هنوز رایگان نیست.

کریمی توضیح داد: بیشتر کارفرمایان کشور، در بخش خصوصی فعال هستند و بسیاری از آنها حقوق اولیه کارگران را پایمال می‌کنند. در این‌صورت چطور باید انتظار داشت به کارگران برای ابتلا به کرونا ۳ هفته مرخصی بدهند و حقوق آنها را کامل پرداخت کنند. تاکنون نشنیده‌ام که کارفرما چنین امتیازی به کارگران بدهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با تاکید بر اینکه هر ماسک تنها تا سه ساعت مثمرثمر است، گفت: پزشکان می‌گویند، هر ماسک، پس از سه ساعت باید تعویض شود. کارگران در شرایطی مثل گرد و خاک و محیط‌های آلوده کار می‌کنند و به همین دلیل، ماسک آنها باید زودتر از ۳ ساعت تعویض شود. اگرچه کارگران در محیط کاری خود به ماسک بیش‌تری نیاز دارند ولی کارفرما ماسک در اختیار آنها قرار نمی‌دهد. ما فعالان کارگری، راضی هستیم تا کارفرما روزانه یک ماسک به کارگر بدهد.

کریمی افزود: تنها پروتکل بهداشتی در خصوص کرونا که از سوی کارفرما  برای کارگران انجام شده است، قطع غذای روزانه است. اگرچه قطع غذای روزانه از نظر بهداشتی درست است ولی هدف اصلی منافع اقتصادی کارفرما است.

او درباره ابتلای کارگران به بیماری کووید ۱۹ گفت: متاسفانه قشر ضعیف جامعه به دلیل مشکلاتی که در تامین معیشت خود دارند، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. متاسفانه کارگران و افراد قشر ضعیف نمی‌توانند برخی از داروهای درمانی را برای خودشان فراهم کنند و به همین دلیل جان خودشان را از دست می‌دهند.

وی درباره ابتلای کارگران استان قزوین به بیماری کرونا نیز گفت: متاسفانه کارگران بسیاری در واحدهای استان قزوین به کرونا مبتلا شده‌اند. بسیاری از این کارگران که کارگران خدماتی و شاغل در مغازه‌ها هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند. زندگی کارگرانی که تحت پوشش بیمه نیستند هم از هم پاشیده است. من از مسئولان درخواست می‌کنم به کارگران و مشکلات آنها رسیدگی کنند.


منبع : ایلنا