تاریخ : 10:21 - 1399/09/04
کد خبر : 318018
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

تغییرات در اقتصاد/بازگشت معمار وحامی برجام به کاخ سفید

تغییرات در اقتصاد/بازگشت معمار وحامی برجام به کاخ سفید

جو بایدن در حال چیدن تیم دولت خود است که در این میان گفته می‌شود جیک سالیوان را برای پست مشاور امنیت ملی در نظر گرفته است که به ادعای آسوشیتدپرس از او به عنوان یکی از معماران برجسته برجام یاد می‌شود.

جو بایدن در حالی که دونالد ترامپ هنوز به شکست انتخاباتی خود اعتراف نکرده است، در حال چیدن تیم دولت خود است و در این میان بنا به گزارش سه نفر از افرادی که با موضوع در ارتباط هستند، آنتونی بلینکن را برای سمت وزیر خارجه در نظر گرفته است.
 
همچنین بنا به گفته دو تن از افرادی که صاحب اطلاع خوانده شده‌اند، جیک سالیوان، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران هیلاری کلینتون، به‌عنوان مشاور امنیت ملی بایدن در نظر گرفته شده است. پیش از این «رون کلین» که به‌عنوان رئیس دفتر آینده بایدن انتخاب شده است، روز یکشنبه گفته بود که بایدن قصد دارد کابینه اولیه و کوچک خود را روز سه‌شنبه معرفی کند.
 
هم سالیوان ۴۳ ساله و هم بلینکن ۵۸ ساله در زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهوری بود مدتی به‌عنوان مشاور امنیت ملی برای او کار می‌کردند.
 
یکی از مهم‌ترین اقدامات سالیوان حضور او در مذاکرات هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۳ بوده است. به ادعای آسوشیتدپرس از سال ۲۰۱۳، وی با مقامات ایرانی در ارتباط بوده و نقش قابل توجهی برای دولت باراک اوباما در انعقاد برجام داشته است. سالیوان در عمان و ژنو بارها با مقامات ایرانی دیدار داشته و از وی به‌عنوان یکی از معماران برجسته برجام یاد می‌شود.
 
بلینکن پس از اینکه به‌عنوان مشاور امنیت ملی بایدن در زمان معاونت ریاست‌جمهوری وی خدمت کرد، به سمت معاونت وزارت خارجه دولت باراک اوباما ارتقا یافت. بلینکن همچنین پیش از آن و هنگامی که بایدن هنوز سناتور بود، به‌عنوان مشاور روابط خارجی بایدن مشغول فعالیت بود. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و مدرسه حقوق دانشگاه کلمبیا است.
 
بلینکن در دولت اوباما همچنین به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران یک شرکت استراتژی سیاسی تحت عنوان «وست‌اگزک» شناخته شده بود. بلومبرگ در گزارش خود علت گزینش بلینکن را چنین می‌نویسد: انتخاب بلینکن به‌عنوان وزیر خارجه نشان‌دهنده قصد بایدن برای به‌کارگیری افراد کارکشته در پست‌های کلیدی کابینه است.
 
پست وزارت خارجه یکی از معتبرترین وزارتخانه‌های ایالات‌متحده به حساب می‌آید و دیپلمات ارشد ملی ایالات‌متحده یعنی بلینکن وظیفه دارد با رهبران دنیا دیدار داشته باشد. پس از این پست، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و شرح وظایفی مبنی‌بر مشاوره در حیطه‌های گوناگون از نظامی‌ تا دیپلماسی و آژانس‌های اطلاعاتی را بر عهده دارد. به همین منظور برای این دو پست نام‌های مهم و معتبری مطرح شده بود.
 
در این راستا رسانه‌های آمریکایی پیش از این از سوزان رایس نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، سناتور کریس کونز سناتور کریس مورفی و ویلیام برنز قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در کنار آنتونی بلینکن به‌عنوان گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت خارجه نام برده بودند.
 
رویترز نیز به نقل از چهره‌های دموکرات نزدیک به بایدن نوشته است که لیندا توماس گرینفیلد نیز در دولت جو بایدن به‌عنوان سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل فعالیت خواهد کرد.
 
در این میان برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که جو بایدن در نظر دارد میشل فلورنوی را به‌عنوان وزیر دفاع معرفی کند. به این ترتیب او نخستین زن در ایالات‌متحده خواهد بود که عهده‌دار چنین سمتی می‌شود. طبق این گزارش‌ها، انتظار می‌رود اسامی همه این افراد سه‌شنبه اعلام شود. ساعاتی قبل از این نیز رون کلین، دستیار ارشد جو بایدن گفته بود که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز سه‌شنبه چهارم آذر اولین فهرست کابینه پیشنهادی خود را اعلام می‌کند. کلین که قرار است در دولت جو بایدن سمت رئیس کارکنان کاخ سفید را عهده‌دار شود، جزئیاتی درباره این فهرست ارائه نداد.
 
پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که جو بایدن در نظر دارد کابینه‌ای متنوع از افراد پیشرو، میانه‌رو و حتی برخی از جمهوری‌خواهان تشکیل دهد. همه اینها در حالی است که دونالد ترامپ هنوز نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن را نپذیرفته است و بدون ارائه شواهدی رقیب خود را به تقلب و دستکاری در آرا متهم می‌کند.
 
در حالی که نام سه فرد مذکور برای پست‌های حیاتی ایالات‌متحده مطرح شده است، این سه تن حاضر به پاسخگویی نشدند و بایدن نیز از هر گونه اظهارنظر خودداری کرد. اگر فرض را بر انتخاب این افراد در نظر بگیریم، این سه تن وظیفه دارند تا آمریکا را به جایگاه سابق خود بازگردانند. بلومبرگ در گزارش خود می‌نویسد: بلینکن یک مقام حرفه‌ای سیاست خارجی و دارای یک شبکه جهانی گسترده است و انتظار می‌رود که تلاش‌های ایالات‌متحده برای پیوستن دوباره به توافق‌نامه‌هایی بین‌المللی مانند آب و هوایی پاریس و برجام را رهبری کند.
 
منبع: دنیای اقتصاد