تاریخ : 10:58 - 1399/09/04
کد خبر : 318221
سرویس خبری : حوادث
 

گوچا چاپاریدزه شرق شناس مشهور گرجی درگذشت

گوچا چاپاریدزه شرق شناس مشهور گرجی درگذشت

گوچا چاپاریدزه، شرق شناس و دیپلمات مشهور گرجی، ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ برابر با یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در تفلیس درگذشت.

به گزارش کارگر آنلاین، رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان از درگذشت گوچا چاپاریدزه، شرقشناس و مورخ مشهور گرجی و از دیپلمات‌های فعال و پرکار این کشور خبر داد. چاپاریدزه متولد ۱۰ ژوئیه ۱۹۴۲ بود و سال‌ها ریاست مؤسسه آموزشی - علمی شرق شناسی، دانشکده علوم انسانی را بر عهده داشت. موضوع رساله دکتری وی «گرجستان و جهان اسلام در خاور نزدیک در سومین قرن سده‌های XII-XIII» بود که به سال ۱۹۹۴ از آن دفاع کرد.

چاپاریدزه به سال ۱۹۶۴ از دانشگاه دولتی تفلیس فارغ التحصیل شد. به سال ۱۹۶۸ به عضویت آکادمی علوم گرجستان پذیرفته شد و سال‌های به عنوان پژوهشگر ارشد و برجسته مؤسسه شرق شناسی تسرتلی به کار اشتغال داشت. او میانه سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ مدیر مرکز فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در دمشق بود.

این مورخ و دیپلمات سرشناس در میانه سال‌های ۱۹۹۱-۱۹۹۸ معاون رئیس انستیتوی آسیا و آفریقا تفلیس، ریاست بخش‌های جدید و مدرن و قرون وسطایی انستیتوی مطالعات شرقی در سال‌های ۱۹۹۵-۱۹۹۸ و ۲۰۰۴-۲۰۰۷ را بر عهده داشت. او از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ به عنوان سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار گرجستان در جمهوری عربی معصر فعالیت کرد. از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ ریاست دانشکده‌های شرق شناسی و علوم انسانی دانشگاه ایالتی ایوان جاواشیشویلی تفلیس را بر عهده داشت.

چاپاریدزه در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ سفیر فوق العاده و تام الاختیار گرجستان در کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس (عربستان سعودی، بحرین، قطر، عمان، امارات متحده عربی) بود و همین سمت را در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در کشورهای مصر و سوریه بر عهده داشت.


منبع : مهر