تاریخ : 17:20 - 1399/09/04
کد خبر : 320333
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

سزارین مناسبتی پیگرد قانونی دارد

سزارین مناسبتی پیگرد قانونی دارد

زایمان‌های مناسبتی باعث افزایش آسیب به جنین و مادر می‌شود، با افراد در زایمان‌های مناسبتی برخورد می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین، خانم دکتر نسرین چنگیزی در نشست مجازی در خصوص پیامد‌های سزارین‌های انتخابی، افزود: این نوع زایمان عوارضی برای مادر و جنین به دنبال دارد و به دلیل تولد زودسر منجر به بستری می‌شود.

رئیس اداره سلامت مادران و جراح زنان، زایمان و نازایی، افزود: این مقوله در دوران کرونا با چندین پیامد همراه است. کووید ۱۹ در این افراد شعله‌ور شده و در عین حال باعث آسیب‌هایی به جنین می‌شود. عوارض خاص کووید این است که ممکن بوده به دستگاه‌های تنفسی کمکی نیاز پیدا کرده و مرگ مادر و عوارض برای نوزاد را به دنبال داشته باشد.

دکتر چنگیزی افزود: معاونت بهداشت و درمان ضمن مکاتبه با دانشگاه‌ها در خصوص زایمان در تاریخ مناسبتی، گزارشات را به معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال می‌کند و تعداد غیر متعارف سزارین‌ها به نظام پزشکی معرفی می‌شود.

به گفته وی، حتی اگر تعداد متعارف سزارین بیش از تعداد معمول نشود، اما برای مادر و جنین عارضه به دنبال داشته باشد گزارشات برای دانشگاه ارسال می‌شود و تا پایان آذر وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و در صورت بروز عارضه وزارت بهداشت مدعی است.

رئیس اداره سلامت مادران تاکید کرد: در پایان آذر با پزشک، مادر و... از طریق مراجع قضایی برخوردار می‌شود و بازخورد مشکلات این اقدام بر عهده وزارت بهداشت است.

خانم چنگیزی با اشاره به زایمان لاکچری در سال ۹۸ افزود: تعداد این نوع زایمان‌ها در سال گذشته عدد بزرگی نبود، اما طی سال جاری درگیر کرونا هستیم و عارضه کرونا در زن باردار بیشتر است.

رئیس اداره سلامت مادران و جراح زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه در زایمان طبیعی و سزارین‌ها نباید مداخلات غیرضروری انجام شود، گفت: باید اجازه داد که سن بارداری به ۴۰ هفته برسد و نباید تاریخ ۹/۹/۹۹ خاطره بدی تبدیل شود و با مداخلات غیر ضرور باید جلوی این اقدامات را گرفت.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما