تاریخ : 16:10 - 1399/09/05
کد خبر : 323625
سرویس خبری : حوادث
 

4 سال گذشت؛ تکلیف مقصران حادثه قطار تبریز –مشهد کی مشخص می شود؟

4 سال گذشت؛ تکلیف مقصران حادثه قطار تبریز –مشهد کی مشخص می شود؟

پس از گذشت 4 سال از حادثه قطار تبریز-مشهد و جان‌باختن47 نفر از زائران آذربایجانی مشهد الرضا فعلا تکلیف این پرونده مشخص نشده و مردم همچنان منتظر محاکمه مقصران این حادثه هستند.

پنجم آذرماه سال 1395 در تقویم استان آذربایجان‌شرقی روز سیاهی است؛ چراکه خبری کوتاه و تلخ در خروجی‌های خبرگزاری های کشور قرار گرفت که از برخورد دو رام قطار مسافربری تبریز-مشهد به شماره480 و سمنان-مشهد به شماره 394 و حریق گسترده در دو واگن حکایت داشت.

در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند.در این حادثه 47 نفر جان باختن و 103 نفر نیز مصدوم شدند. این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران پس از حادثه قطار نیشابور به شمار می‌رود.

برخورد قطار مسافری تبریز- مشهد به قطار مسافری دیگری که حامل   زائران آذربایجانی بود که از اربعین برگشته و به منظور شرکت در مراسم شهادت امام رضا(ع)   عازم مشهد بودند، صحنه‌های هولناکی از دود و آتش را در این روز ثبت کرد.

حدود48 ماه از حادثه دلخراش ریل‌های سرد و برخورد قطارهای مسافری در محور سمنان–دامغان در حوالی «ایستگاه هفتخوان» گذشته و هنوز سرانجام پرونده این سانحه مشخص نشده است.

 در 14  آبان سال گذشته،رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی ‌گفت: رئیس قوه قضائیه دستور داد‌ که پرونده حادثه قطار تبریز ـ مشهد سریعا به جریان افتاده و نتیجه اعلام شود.

اما هنوز خبری از محاکمه متهمان این پرونده نیست .در گزارش سازمان بازرسی ، هرم مسئولیت مقصران حادثه قطار تبریز -مشهد   به روسای قوا و مسئولان قضایی ارائه شده  بودکه نام  وزیر سابق راه و شهرسازی کشور در راس این هرم بود.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایلنا گفت:مقصر این حادثه وزیر راه و شهرسازی وقت شناخته شد.  این پرونده   2 بخش دارد  که بخش اول این پرونده پرداخت دیه به اولیای دم عزیزان فوت شده   در این حادثه بود که میسر نشد و بخش دوم این پرونده در بحث رسیدگی به تخلفات عمومی این حادثه بود که در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال بررسی است.

او  با اشاره به اینکه البته مقصر  حادثه تنها  آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت  نیست، ادامه داد : به نظرم جریانی وجود داشت که آن زمان ترجیح داد مجلس دهم شاهد قرائت حادثه نباشد و بررسی ابعاد این حادثه  از دستور کار مجلس وقت  خارج ش.

این نماینده مجلس اضافه کرد : این حرکت از سوی نمایندگان  مجلس سابق ، دهن کجی به نمایندگان مجلس و مردم آذربایجان بود.

 حال  پس از گذشت 4 سال از این اتفاق،حادثه قطار تبریز-مشهد بازهم در اذهان مردم آذربایجان زنده است و  مردم زیان دیده از این اتفاق   برای التیام درد‌شان خواستار مجازات و محاکمه مقصران این حادثه تلخ هستند.


منبع : hadese24