تاریخ : 19:35 - 1399/09/05
کد خبر : 324156
سرویس خبری : فرهنگی
 

بانویی که بهشت را به زائرانش هدیه می‌دهد/ دو ویژگی حضرت معصومه(س)

بانویی که بهشت را به زائرانش هدیه می‌دهد/ دو ویژگی حضرت معصومه(س)

حضرت فاطمه معصومه(س) دارای فضایل بسیاری بودند و طبق روایات پاداش زیارت حرم این بانوی بزرگ اسلام بهشت است.

کارگر آنلاین  |  بار دیگر چشمانم گنبدت را قاب گرفته ولی این بار بیشتر از روزهای قبل دلم گرفته است. روزی که تو چشم از جهان فروبستی و نتوانستی بار دیگر «رضا» یت را در آغوش بگیری. کوچه پس کوچه‌های شهر قم در غم نبودنت اشک می‌ریزند. امروز روزی است که غربت شهر قم خانه غریبانه تو شد.

دوباره کرامات و بزرگواریت را به یاد می‌آورم. نگاهی به صحن حرمت می‌اندازم جمعیتی را می‌بینم که غم فراق تو در چهره‌شان نمایان است. کنار زیارتگاهت می‌آیم تا دوباره غم‌هایم را برایت زمزمه کنم. آتش غم مرا تو می‌فهمی و بازهم دست عنایتت را بر رخسارم می‌کشی و با مهربانی مرا بدرقه می‌کنی.

پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه(س) حضرت «موسی بن جعفر(ع)» امام هفتم شیعیان است و مادر گرامی حضرت معصومه(س) «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا علیه‌السّلام است؛ نجمه از بانوان با فضیلت و از اسوه‌های تقوا و شرافت و از بانوان کم‌نظیر تاریخ بشریت است.

حضرت معصومه(س) بعد از پدر، در سال ۱۷۹ تحت کفالت برادرشان حضرت امام رضا(ع) قرار گرفتند و تا سال ۲۰۰ (ه. ق) یعنی ۲۱ سال تمام، در کنار برادر بزرگوارشان به مقامات عالی و کمالات علمی و عرفانی و اخلاقی دست یافتند.

یکی از فرازهایی که بیانگر اوج عظمت و مقام حضرت فاطمه معصومه(س) است، زیارت‌نامه‌ای است که حضرت امام رضا(ع) در مورد آن حضرت بیان فرموده‌اند. در فرازی از آن چنین آمده است: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ؛ ای فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن؛ چرا که در پیشگاه خداوند دارای مقامات و درجات بسیار ارجمندی هستی».

امام صادق(ع) این روایت را قبل از ولادت امام کاظم(ع) فرمودند: «إنَّ لَنا حَرَما و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فیهَا امْرَأةٌ مِن أولادِی تُسَمّی فاطِمَةَ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ؛ ما را حرمی است و آن «قم» است، و به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب شود».

حضرت معصومه(س) الگویی برای همگان به ویژه دختران جوان

حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم در رابطه با ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های انسان‌ها داشتن الگو در زندگی است الگویی که به وسیله آن سبک زندگانی خود را پیش ببرند. در این میان داشتن الگو برای زنان جامعه به ویژه دختران جوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: انتخاب درست الگو برای دختران از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که می‌توانند به وسیله آن دوران جوانی و نوجوانی سعادتمندی داشته و از آن دوران احساس شعف و خوشبختی کنند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) الگویی بسیار نیکو برای نسل امروز هستند، زیرا حضرت دو ویژگی منحصر به فرد دارند؛ از طرفی دانشمند و از دانش اسلامی برخوردار هستند و به کمال رسیده‌اند و از سویی دیگر در عفت و تقوا از درجه والایی دارند.

حجت الاسلام یوسفی مقدم عنوان کرد: همواره در روایات از امامان معصوم آمده که به زیارت حضرت معصومه(س) بروید. این فقط به دلیل برخوردار شدن از بعد معنوی حضرت نیست بلکه برای درس گرفتن از زندگانی ایشان نیز می‌باشد.

وی ادامه داد: امام معصوم(ع) می‌فرماید اگر کسی به زیارت حضرت معصومه(س) برود بهشت بر او واجب می‌شود. این حدیث به این دلیل بیان شده که زیارت برای انسان اوج و کمال است و وقتی با کمالات حضرت معصومه(س) آشنا شویم کمالات معنوی ما نیز افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم ابراز داشت: ما می‌توانیم حضرت معصومه(س) را برای خود الگو قرار دهیم از ایشان کسب فیض معنوی و کمال کنیم و هم عفت و پاکدامنی را از ایشان بیاموزیم.


منبع : روزنامه ۱۹دی