تاریخ : 07:06 - 1399/09/06
کد خبر : 324888
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 نقش توسعه منابع انسانی در ارتقای بهره وری سازمان ها

یادداشت محمد جعفری در کارگر آنلاین :

نقش توسعه منابع انسانی در ارتقای بهره وری سازمان ها

امروزه اهمیت توسعه منابع انسانی در بهره وری و اثربخشی سازمان ها امری حیاتی محسوب می گردد. بهره وری از عواملی است که موجبات و زمینه دوام و بقای سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را در جهان پر رقابت و پیچیده فعلی تضمین می کند، حاکم شدن و نهادینه سازی فرهنگ و ایجاد زیرساخت های بهره وری، موجب بروز اندیشه و خلاقیت و نوآوری در استفاده و بکارگیری بهینه از کلیه امکانات و تجهیزات مادی و معنوی در سیستم سازمان ها و شرکت ها می شود.

به گزارش کارگر آنلاین ، محمد جعفری کارشناس ارشد مدیریت در یادداشتی نوشت : امروزه اهمیت توسعه منابع انسانی در بهره وری و اثربخشی سازمان ها امری حیاتی محسوب می گردد. بهره وری از عواملی است که موجبات و زمینه دوام و بقای سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را در جهان پر رقابت و پیچیده فعلی تضمین می کند، حاکم شدن و نهادینه سازی فرهنگ و ایجاد زیرساخت های بهره وری، موجب بروز اندیشه و خلاقیت و نوآوری در استفاده و بکارگیری بهینه از کلیه امکانات و تجهیزات مادی و معنوی در سیستم سازمان ها و شرکت ها می شود.
 
این اقدام موجب می شود بطور مستمر و به شکل پویا توانمندی ها، ظرفیت ها، استعدادها و نیز امکانات بالقوه سازمان به بالفعل تبدیل شده و به منصه ظهور برسد. بعضاً می توان گفت و مشاهده کرد حتی بدون تقویت و پیاده سازی تکنولوژی نو و افزایش نیروی انسانی جدید، از شرایط و ظرفیت، امکانات و توانمندی نیروی انسانی موجود با خاصیت زایشی و خلاقیت در راستای چشم انداز، مأموریت ها و اهداف سازمانی حداکثر بهره را برد. نیک می توان گفت بهره وری مطلوب صرفاً با تغییر ساختارها، افزایش و مدرن سازی تکنولوژی حاکم، طرح ضوابط نو و دستور کار جدید و... حاصل نمی گردد بلکه انسان به عنوان موجودی خلاق، با اندیشه و متفکر محور هر نوع بهره وری می باشد.
 
ضروری است بیشترین توجه و برنامه ریزی در ایجاد بهره وری سازمان ها و بنگاه ها معطوف به عوامل انسانی باشد اما به درستی می توان مطرح نمود تاکنون جایگاه کلیدی و نقش راهبردی منابع انسانی در افزایش بهره وری و کارآیی ایجاد تعهد و تعلق خاطر سازمانی، دلبستگی شغلی و تعالی عملکرد کارکنان برای بسیاری از دست اندکاران و مدیران در سطوح عالی و اجرایی کشور محرز نگردیده و به یک باور عمقی تبدیل نشده است.دانشمندان و اساتید حوزه منابع انسانی بر این باورند سازمان های پیشرو در عصر جدید صرفاً از طریق کار بست الگوهای پیشرفته توسعه سرمایه های انسانی، یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان دانش بنیان و راهبرد توسعه و نیز توانمندسازی و تقویت مهارت های کارکنان می توانند نیازهای سازمانی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن با سرعت و انعطاف بیشتری تامین نمایند و توسعه منابع انسانی یکی از مهمترین اهداف استراتژیک سازمان های خلاق و پیشرو عصر کنونی است. منابع انسانی با ارزش ترین و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود.
 
کشورهای تحول یافته معمولاً دارای نیروی انسانی تعلیم یافته تر می باشند در صورتیکه کارکنان سازمان ها از لحاظ شخصیت، علایق، عواطف، تحصیلات، تجربیات و تخصص با مشاغل سازمانی منطبق  و سازگار شوند منجربه توسعه بهره وری می شود و در این شرایط است که علاقه به کار، تعلق خاطرسازمانی، انگیزه و نگهداشت نیروی انسانی تقویت یافته و مسئولیت پذیری نیز افزایش می یابد و در نتیجه بصورت مستقیم و غیرمستقیم در بهبود فعالیت ها موثر بوده و در ارتقاء بهره وری سازمانی نقش بسزایی خواهد داشت.