تاریخ : 08:16 - 1399/09/06
کد خبر : 324946
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی قیمت طلا امروز 6 آذر 99 / طلا بیشتر ارزان می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت طلا امروز 6 آذر 99 / طلا بیشتر ارزان می‌شود؟

قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز، یک میلیون و 56 هزار و 200 تومان معامله شد. سکه هم روی مرز 11 میلیون تومان قرار گرفت.

به گزارش کارگر آنلاین ،  قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز، یک میلیون و 56 هزار و 200 تومان معامله شد. سکه هم روی مرز 11 میلیون تومان قرار گرفت. اما امروز برای قیمت طلا و سکه چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

به گفته ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران علت افت قیمت طلا، کاهش قیمت دلار است. با تولید انبوه واکسن کرونا قیمت طلا ارزان می‌شود. البته کاهش قیمت طلا مستلزم کاهش قیمت دلار است و از این پس نوسان افزایشی و کاهشی قیمت طلا آزاردهنده نیست.

در این مورد دنیای اقتصاد هم نوشت: در صورت رفتن دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی و ماندن اونس طلا در کف هزار و ۸۰۰ دلاری، دور از انتظار نیست که سکه به کمترین قیمت خود از انتهای تابستان برود. سکه برای اینکه یکی از ارقام خود را از دست ندهد و به زیر ۱۰ میلیون تومان نرود، نیاز است که توسط دلار و حتی اونس طلا مورد حمایت واقع شود.

در شرایط کنونی دلار خطر ورود به کانال ۲۳ هزار تومانی را بر شانه‌های خود حمل می‌کند و اونس طلا هم برای لحظاتی به زیر هزار و ۸۰۰ دلار رفته است. ثبت چنین قیمت‌هایی برای نزول سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان کفایت می‌کند. با این حال، بسیاری از معامله‌گران باور دارند که سکه می‌تواند حمایت ۱۰ میلیونی را حفظ کند. از نگاه آنها، معامله‌گران بزرگ به راحتی شکست مرز یادشده را نخواهند پذیرفت.

در کنار این، ازنگاه آنها گشایش خاصی اتفاق نیفتاده است که در انتظار قیمت‌های پایین‎تر باشیم. در مقابل، کاهشی‌ها اعتقاد دارند بازار درحال استقبال از افت احتمالی قیمت‌ها در آینده است. از نگاه آنها با آغاز به کار دولت بایدن تنش‌ها بین ایران و آمریکا کاهش خواهد یافت و آزاد شدن برخی از دارایی‌های بلوکه‌شده می‌تواند سمت عرضه ارز را تقویت کند.

آنچه مسلم است آینده بازار در ماه‌های آتی از یکسو به اخبار سیاسی بستگی خواهد داشت و از سوی دیگر، معامله‌گران به متغیرهای کلان اقتصادی توجه خواهند کرد.

طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی، پس از روند نزولی روزهای اخیر خود توانست فعلا بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری جایگاه خود را حفظ کند. این درحالی بود که ارزش فلز زرد روز سه‌شنبه و پس از دو روز افت شدید ارزش، تا قیمت ۱۸۰۰ دلاری نیز پایین آمد اما با مقاومت تقاضا مواجه شد تا فعلا وارد کانال ۱۷۰۰ دلاری نشود.

افت ۱۵۰ دلاری طی دو هفته

شاید بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران بازار طلا، فکر نمی‌کردند طلا بیش از نیمی از اندوخته‌های خود از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون را طی دو هفته از دست بدهد؛ فلز زرد طی دو هفته اخیر حدود ۱۵۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است و همین موضوع نیز یکی از دلایلی بود که ارزش طلا را روز چهارشنبه بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری حفظ کند. در حقیقت اکنون بسیاری از معامله‌گران به‌دلیل رالی پرسرعت نزولی طلا روز گذشته را زمان مناسبی برای خرید در نظر گرفتند. در حقیقت تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که دلار تضعیف شده کنونی با پایین آوردن هزینه خرید طلا، فرصت مناسبی را برای آن دسته از معامله‌گرانی که در ماه مارس از خرید طلا جا مانده بودند را فراهم کرده است.

تغییر فضای بازارها سبب شده است تا تحلیلگران انتظار ریکاوری قیمتی سریعی را از فلز زرد در کوتاه‌مدت نداشته باشند، به این دلیل که اکنون ۴ واکسن کرونا در جهان از آزمایش‌های اولیه با نمره قبولی خارج شده‌اند و از سوی دیگر با توجه به پذیرش ضمنی دونالد ترامپ مبنی بر شکست در انتخابات و دستور او برای آغاز فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن دیگر خبری از تنش‌های سیاسی مطلوب برای پناهگاه‌ها نیست.

 


منبع : تجارت نیوز