تاریخ : 09:48 - 1399/09/09
کد خبر : 332863
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 تداوم کاهش قیمت سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 9 آذر 99

تداوم کاهش قیمت سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 9 آذر 99

هر قطعه سکه طرح جدید روز گذشته ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد که کاهش ۳۰۰هزار تومانی را در مقایسه با قیمت آخرین روز هفته گذشته نشان می‌دهد. اما آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز ۹ آذر چقدر بود؟

به گزارش کارگر آنلاین، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۸ آذر با 11,600 تومان کاهش، یک میلیون و 34 هزار تومان معامله شد.

در این مورد دنیای اقتصاد هم نوشت: در جریان دادوستدهای هفته گذشته، کاهش قیمت طلا در پی شکسته شدن سطوح قیمت کلیدی روی داد. قیمت طلا در ابتدای هفته به پایین‌ترین رکورد چهار ماه اخیر سقوط کرد و به زیر 1800 دلار رفت و به 1785 دلار در هر اونس رسید.

این فلز ارزشمند در سه هفته اخیر بیش از ۹درصد از ارزش خود را از دست داده است. خوش‌بینی به ترمیم اقتصاد جهانی، همچنان قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد زیرا سرمایه‌گذاران از این بازار به‌عنوان دارایی امن خارج می‌شوند.

به اعتقاد تکنیکالیست‌ها ۱۷۵۰دلار کف حمایتی طلا عنوان می‌شود. کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران اما کاهش بیشتر قیمت طلا در پی ادامه خوش‌بینی به ساخت واکسن‌های کووید-۱۹ و احیای سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد جهانی را پیش‌بینی می‌کنند.
تداوم کاهش قیمت سکه

هر قطعه سکه طرح جدید روز گذشته 10میلیون و 800 هزار تومان معامله شد که کاهش 300هزار تومانی را در مقایسه با قیمت آخرین روز هفته گذشته نشان می‌دهد. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 650هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی 4میلیون تومان تعیین شده است.

این در حالی است که سقوط سکه به کانال ۱۰میلیونی موجب شد که کمترین قیمت این فلز گرانبها از اواخر تابستان رقم بخورد. دو عامل فشار به شکل همزمان، سکه امامی را به کانال ۱۰میلیون تومانی بردند. از یکسو ریزش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی زمینه‌ساز کاهش انتظارات افزایشی سکه‌بازان برای اونس طلای جهانی شد و از سوی دیگر کاهش کانالی دلار که فروشندگان بازار سکه را فعال‌تر کرد.

طلا روز جمعه به زیر مرز روانی هزار و ۸۰۰ دلاری رفت و در نهایت در نزدیکی محدوده هزار و ۷۹۰ دلاری به کار خود پایان داد. عده‌ای از تحلیلگران باور داشتند، در صورتی که سکه‌بازان به روند قیمتی دلار خوشبین بودند، در برابر اثر کاهشی طلا مقاومت می‌کردند.

با این حال، به باور آنها سکه‌بازان نسبت به ادامه رشد دلار امیدوار نبودند، در نتیجه با قدرت در موقعیت خرید سکه قرار نگرفتند. سکه از یکشنبه هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته است و در شرایطی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، حتی مرز ۱۱ میلیون تومانی را از دست داد. سکه در شرایط کنونی حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی را در پیش روی خود قرار دارد.
چرا سکه در برابر افت طلا مقاومت نکرد؟

به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، تصور سکه‌بازان این بود که دلار به دلیل جوسازی روانی پیرامون اخبار سیاسی رشد کرد و از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد. در نتیجه این گروه احتمال می‌دادند که با کاهش جو روانی، دلار به مسیر کاهشی خود بازگردد.

پس از ساعت ۳ بعدازظهر دیروز هم میل به فروش در معاملات پشت خطی بازار ارز تا حدی بالا رفته بود و دلار بعضا زیر ۲۴ هزار و ۸۰۰ هم معامله شد. بیشتر تحلیلگران ارزی باور داشتند، دلار برای اینکه در یک موج نزولی جدید قرار بگیرد و به زیر ۲۴ هزار تومان برود، نیاز است که درهم مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد. دیروز حواله درهم در محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار داشت که تفاوت چندانی با روز پنج شنبه نداشت.

با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای ۲۵ هزار تومان برسد، ولی به دلیل نبود تقاضای نقدی در بازار، قیمت اسکناس آمریکایی در کانال ۲۴ هزار تومانی معامله می‌شود. به‌نظر می‌رسد به دلیل روند کاهشی بهای دلار در روزهای اخیر، نگاه سفته‌بازان از این بازار دور شده است و تمایلی برای سرمایه‌گذاری درازمدت در این بازار ندارند. حرکت دلار در مسیر کاهشی موجب شده است که انتظارات کاهشی در بازار تقویت شود.


منبع : تجارت نیوز