تاریخ : 16:53 - 1399/09/09
کد خبر : 334958
سرویس خبری : فرهنگی
 

ترور شهید فخری‌زاده و درس‌های «خانه امن»

ترور شهید فخری‌زاده و درس‌های «خانه امن»

هم‌زمانی پخش سریال «خانه امن» با شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته کشورمان، حاوی نکات قابل تاملی است. این سریال از طراحی‌های شبانه‌روزی، برای نا امن کردن کشورمان سخن می‌گوید و به طور هم‌زمان، تلاش ماموران امنیتی برای مقابله با دشمنان را نشان می‌دهد.

 حالا و با شهادت محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، مشخص می‌شود چرا ساخت سریال‌هایی از جنس «خانه امن» ضرورت دارد.

یک ) در درام «خانه امن» چند کلیدواژه مهم جانمایی شده که یکی از آن‌ها طرح آمریکایی – اسرائیلی برای ناامن کردن ایران است. در این سریال به جو بایدن اشاره می‌شود؛ همان کسی که طراح ناامن کردن ایران بود. از قضا، ترور دانشمندان هسته‌ای در همین برهه زمانی استارت خورد و متاسفانه هنوز این نقشه شوم آمریکایی – اسرائیلی ادامه دارد. درسی که می‌توان از «خانه امن» گرفت این است که باید با چشم باز مسائل سیاسی را تحلیل کرد. دو ) هفته پیش در سریال «خانه امن» ترور شهیدان ماموستا شیخ‌الاسلام و ماموستا برهان عالی (از بزرگان اهل تسنن) نمایش داده شد. این دو چهره مهم کشورمان، سال ۸۸ هدف کینه توزی دشمن قرار گرفتند. نمایش این سکانس ، علاوه بر ادای دین به این دو شهید عزیز ، درس مهمی در خود دارد. این که کشور ما همچنان آماج ترور است؛ گاه بزرگان دینی مورد هدف هستند، گاه شهروندان عادی و گاه دانشمندان هسته‌ای. بنابراین «خانه امن» هرگز دشمن را دست کم نگرفته است... .

 سه ) در قسمت‌های ابتدایی «خانه امن»، مجاهدت نیروهای امنیتی در مبارزه با داعش به نمایش درآمد. آن چه در سریال دیدیم پرونده‌های واقعی تروریست‌های داعش بود. آن‌ها قصد داشتند در چند نقطه از پایتخت، عملیات انتحاری انجام دهند و شهروندان را به شهادت برسانند. متاسفانه در حادثه حرم امام خمینی (ره) ، مجلس شورای اسلامی و اهواز (هفته دفاع مقدس) بخشی از نقشه تروریست‌های داعش عملیاتی شد. با این حال، عملیات‌های زیادی از این گروهک توسط نیروهای امنیتی خنثی شده که بخش‌هایی از آن در «خانه امن» روایت شده است. پس ، عدم نمایش ترور در این سریال به معنای نفی آن نیست.

چهار) شاید برای بخشی از افکار عمومی این سوال پیش بیاید که چرا برخلاف مفهوم سریال«خانه امن»، شاهد ترور شهید فخری‌زاده هستیم. پاسخ روشن است: همان طور که در سریال گفته می‌شود، دشمن بی کار ننشسته و مدام در حال پی ریزی نقشه‌های تازه است. طی این سال‌ها بخشی از نقشه شوم آن‌ها به ثمر نشسته و بسیاری از آن‌ها نقش بر آب شده.

«خانه امن» روی موفقیت‌ها دست گذاشته اما در لایه‌های زیرین این هشدار را می‌دهد که خطر همیشه در کمین است. کما این که در «خانه امن» با تروریست‌های نادان مواجه نیستیم بلکه آن‌ها آدم‌هایی خطرناک توصیف شده‌اند. این سریال بار دیگر هشدار می‌دهد که ما در جنگی تمام عیار هستیم و در نبردهایی این چنین ، گاهی هم دشمن به هدف پلیدش دست می‌یابد.

پنج) در شب شهادت شهید فخری‌زاده ، تلویزیون بار دیگر فیلم «بادیگارد» را پخش کرد. ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلمش نشان می‌دهد که تروریست‌ها چگونه یکی از دانشمندان هسته‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند. آیا این یعنی، در کار نیروهای امنیتی خللی است؟ اگر این گونه است چرا تلویزیون به کرات آن را پخش می‌کند؟ جواب روشن است ؛ حاتمی کیا دارد جنگ را از زاویه‌ای جدید نشان می‌دهد. او می‌گوید نبرد تمام نشده و در کنار پیروزهای چشمگیر، گاهی شکست هم هست. منظور «بادیگارد» هرگز القای این مفهوم نیست که نیروهای امنیتی ، ضعیف عمل می‌کنند. کما این که هدف «خانه امن» نادیده گرفتن قدرت دشمن نیست. 

شش) نام سریال «خانه امن» برگرفته از طرح آمریکایی – اسرائیلی است که می‌خواهد خانه امن ایران را ناامن کند. با کمی دقت می‌توان پی به هوشمندی در این وجه تسمیه برد. اسم سریال به مخاطب می‌گوید خانه ما امن است اما دشمن برای برهم زدن آرامش ، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. گاهی نیز هدف شومش رنگ واقعیت می گیرد. اهمیت «خانه امن» در همین ظرائف است ... .

 


منبع : خبرآنلاین