تاریخ : 09:36 - 1399/09/10
کد خبر : 336257
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تخلف بودن رزرو یا مصرف خون در سزارین‌های غیراورژانسی

تخلف بودن رزرو یا مصرف خون در سزارین‌های غیراورژانسی

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران دستور بازدید سرزده مدیران کل استان‌ها از بیمارستان‌ها را صادر کرد

به گزارش کارگر آنلاین، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران دستور بازدید سرزده مدیران کل استان‌ها از بیمارستان‌ها را صادر کرد و گفت: در صورت رزرو یا مصرف خون در سزارین‌های غیراورژانسی مطابق آیین نامه فعالیت بانک خون بیمارستانی با مرکز درمانی برخورد خواهد شد.
 آقای دکتر پیمان عشقی با ارسال نامه‌ای به مدیران کل ادارات انتقال خون سراسر کشور با استناد به ماده ۱۲ اساسنامه سازمان انتقال خون ایران ضمن یادآوری ضرورت بازدید‌های دوره‌ای منظم از بیمارستان‌های سراسر کشور بازدید ویژه و سرزده و تصادفی مدیران کل را از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی را خواستار شد.

ماده ۱۲ اساس‌نامه سازمان انتقال خون ایران بیان می‌دارد که در صورت رعایت نکردن مفاد آیین نامه بانک خون بیمارستانی از طرف مؤسسات درمانی و بهداشتی سازمان انتقال خون باید بلافاصله از ادامه فعالیت واحد‌متخلف مربوطه جلوگیری و مراتب را به مراجع ذیصلاح قانونی اعلام کند.

این بازدید‌ها با هدف جلوگیری از هرگونه رزرو و یا مصرف خون در اعمال سزارین الکتیو (غیراورژانسی) صورت می‌گیرد و چنانچه مرکز درمانی درخواستی از این دسته را به ثبت رسانده باشد گزارش به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال و مجازات مصوب که جلوگیری از ادامه فعالیت بانک خون بیمارستان است اعمال می‌شود.

گفتنی است پیشتر معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تجربه نگران‌کننده در تاریخ‌های رُند سال‌های قبل، دستورالعملی را ابلاغ کرده و هشدار‌های جدی را به متخلفان داده است.

در نامه مورد اشاره آمده است که چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی امسال رصد شد که متأسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستان‌هاست؛ و با توجه به در پیش بودن تاریخ ۹۹/۰۹/۰۹، بررسی و شناسایی میزان همراهی و عملکرد پزشکان و بیمارستان‌ها در کنترل این اقدام غیرموجه در دستور کار جدی وزارت متبوع قرار گرفته است.

بر این اساس دانشگاه‌ها موظف‌اند عملکرد افزایش آماری سزارین‌های بیمارستان‌ها و پزشکان در تاریخ ۹/۹/۹۹ را مورد بررسی دقیق قرار دهند و به مسئول فنی بیمارستان‌های دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ و پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیأت انتظامی استان معرفی کنند.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما