تاریخ : 09:31 - 1399/09/14
کد خبر : 348176
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خطرات کرونا در افراد با سن بالا ۲۰ برابر بیشتر است

خطرات کرونا در افراد با سن بالا ۲۰ برابر بیشتر است

بررسی ها و آمارهای بالینی نشان می‌دهد خطرات و آسیب‌های ناشی از کرونا مانند میزان مرگ و میر و عوارض جسمی ماندگار در افراد بالای ۸۰ سال مبتلا به کرونا در مقایسه با افراد در سنین پایین تر ۲۰ برابر بیشتر است.

به گزارش کارگر آنلاین، عباس موحدی متخصص بیماری‌های عفونی روز جمعه در این خصوص توضیح داد: شواهد نشان می دهد افراد سالخورده‌ای که به بیماری کرونا مبتلا شدند، در مقایسه با سایر گروه‌های سنی بیشتر جان خود را از دست داده اند.

وی اظهار داشت: به طور کلی داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت، قلبی و عروقی، آسم و غیره خطر مرگ در مبتلایان به کرونا را ۲ برابر می کند و از آنجایی که بیشتر افراد سالخورده با مشکلات اینچنینی مواجه هستند، این مساله میزان مرگ و میر را در آنان نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر کرده است.

موحدی تاکید کرد: در بررسی هایی که از افراد کرونایی فوت شده به دست آمده، مشخص شده است که عوارض این بیماری مانند صدمات قلبی، شوک عفونی و اختلال عملکرد در اندام‌های داخلی قلب آنها بیشتر بوده است.

وی در خصوص باورهای غلط در مورد مصرف سیگار و سایر مواد دخانی در پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: مصرف سیگار موارد ابتلا به کرونا را در افراد تشدید می کند. سیگار باعث اختلال در عملکرد ریه می شود و بدن را در مقابله با کرونا دچار مشکل می کند.

موحدی تصریح کرد: نیکوتین باعث محافظت افراد در برابر کرونا نمی شود بلکه ریه ها را برای پذیرش بیماری مستعدتر می کند. در مقابل ترک مصرف سیگار می تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مشارکت مردم در کنترل و مهار بیماری کرونا گفت: در حال حاضر وضعیت ابتلا در برخی از شهرهای دارای وضعیت قرمز کاهش یافته است، زیرا در این تعطیلات مردم همکاری خوب و درستی با مسوولان بهداشتی و کادر درمان برای کاهش و کنترل کرونا داشتند و امیدواریم این همراهی ها همچنان تداوم داشته باشد.

موحدی بر تداوم استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی همه آحاد مردم تاکید کرد و اظهار داشت: شکست کرونا فقط با مشارکت اجتماعی و همراهی مردم امکان پذیر است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و سه هزار و ۴۹۴ بیمار قطعی مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و شمار جانباختگان در کشور به ۴۹ هزار و ۳۴۸ نفر رسیده است.

ویروس کرونا از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر کوهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که امروز به همه گیری جهانی تبدیل شده است.

کرونا تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست.


منبع : اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز