تاریخ : 14:55 - 1399/09/14
کد خبر : 349010
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم

سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که سرنوشت خود را باید از دلار جدا کنیم، ‌ گفت: چنانچه پول قابل معامله را به سمت سایر ارزها ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف می شود.

 سال‌هاست که درباره تاثیر نوسانات نرخ دلار بر اقتصاد کشور سخن گفته می‌شود، اما همچنان راه‌حل قطعی برای آن در نظرگرفته نشده است و یکی از مواردی که بارها درباره آن سخن به میان آمده، متنوع سازی ارز و برقرای ارتباط ارزی با سایر کشورهاست،  کارشناسان بر این عقیده اند که از این طریق می‌توان معضل نوسانات دلار را برطرف ساخت و از زنجیر تحریم‌های خبیثانه دشمن خارج شد.
 
بر اساس گزارش شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا) ، محمدرضا خباز افزود: بدون شک استفاده از سایر ارزهای کشورهای منطقه می‌تواند بر منافع کشورما اثر مثبت و قابل توجهی داشته باشد.
 
وی درخصوص روش‌های جلوگیری از اثر دلار بر اقتصاد کشور و جلوگیری از آسیب‌ نوسانات آن بر نرخ‌ ها گفت: تنها راه نجات اقتصاد از این معضل سرمایه‌گذاری است. به این معنا باید از راه‌های مختلف قانونی، عقلانی و تجربی که کشورها پیموده‌اند، بهره برده و سرمایه‌گذاری را به ویژه در رابطه با سرمایه‌گذاران خارجی افزایش داد چرا که زیرا ایران دارای دو ویژگی انرژی ارزان و دستمزد کم است که می‌تواند آن‌ها را به انجام این کار راغب سازد.
 
وی دستیابی به این رویکرد را نیازمند احساس امنیت سرمایه گذار دانست و گفت: سرمایه گذار باید نسبت به حفظ سود و عایدات سرمایه خود، احساس امنیت کنند که حصول این هدف نیازمند این است که مراقب اظهارنظرها در تریبون‌های رسمی باشیم، بدون شک اختلافات داخل کشور بر بالا و پایین رفتن قیمت ارز تاثیرگذار خواهد بود.
 
این کارشناس اقتصادی یادآور شد:  در زمان نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، وقتی طرحی مورد بررسی بود، ‌ ۲ کارشناس از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی به ایران آمده بودند و گفتند مشکل اقتصادی این کشور با دیگر کشورهای زمانی برطرف می شود که مسایل داخلی رفع شود و با این روش معضلات مربوط به ارز را هم برطرف می شود.
 
عضو پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس درباره متنوع‌سازی سبد ارزی در کشور نیز اظهارداشت: اکنون متنوع‌سازی ارزی در کشور صورت می‌گیرد اما باید گسترش یابد و طبیعی است که باید سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم زیرا دلار به تنهایی می‌تواند یکی از نقاط فشار بر کشور باشد، بنابراین چنانچه ارز قابل معامله را به سمت ین، یورو، روپیه و... ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف خواهد شد.
 
خباز با یادآوری این که اکنون با ۱۵ کشور در همسایگی قرار داریم، افزود: اگر این تنوع سازی ارز را تنها با همسایگان به طور جدی مورد توجه قرار می‌دادیم، تحریم در ایران اصلا تاثیری نداشت البته باید ارز آن کشورها را در مبادلات خود لحاظ کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند در داخل کشور کار تولیدی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد ایجاد کنند.
 
وی افزود: این مطالب را مطرح کردم تا به این نتیجه برسم که وقتی چنین شود، سرمایه‌ها در داخل به دلار تبدیل نمی شود. زمان انتخابات امریکا بسیاری به "چه کنم" با سرمایه خود افتاده بودند یعنی به دنبال یک پیش‌بینی دقیق از انتخابات آمریکا برای تبدیل سرمایه خود به دلار یا غیر آن بودند.
 
به گزارش ایرنا، تحریم ها سال‌هاست که اقتصاد ایران را تهدید می‌کند. یکی از راهکارهای مطرح برای عبور کشورهای مواجه با تحریم، استفاده از انواع موافقت‌نامه‌های پولی از جمله پیمان‌های پولی و به‌کارگیری پول‌های ملی کشورها در مبادلات تجاری میان آنهاست.
 
پیمان‌های پولی که در ابتدا با هدف تامین نقدینگی و محافظت از اقتصادها و بازارهای مالی در مقابل بحران‌های مالی گسترش یافت، در سال‌های اخیر ماموریت‌های مهم دیگری از قبیل طراحی ساز و کار معاملاتی مبتنی بر ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار را نیز دنبال می‌کند که از کاهش آثار تحریم‌های اقتصادی به عنوان مهمترین مزیت پیمان‌های پولی یاد می شود.
 

منبع : ایرنا