تاریخ : 06:20 - 1399/09/23
کد خبر : 373636
سرویس خبری : گوناگون
 

نشانه‌ های رونق بازار سرمایه

نشانه‌ های رونق بازار سرمایه

با توجه به افزایش حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه، افزایش سودهی بیشتر شرکت ها بورسی و رکود در بازارهای موازی انتظار می رود جریانی مثبت در آینده بازار سرمایه ایجاد شود.

 در آخرین رزو معاملاتی هفته گذشته 13 میلیارد و 314 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 145 هزار و 929 میلیارد ریال معامله شد که نشان افزایش چشمگیر حجم معاملات در بورس است و به نظر می‌رسد با ادامه رکود در بازارهای موازی مانند طلا و مسکن، سرمایه های  خارج شده مجدد به بازار سرمایه باز کردد و با در نظر گرفتن این  شرایط  و افزایش حجم و ارزش معاملات مانعی برای صعود دوباره شاخص وجود نخواهد داشت.

باید به این نکته توجه داشت اگر بازار دلار و سکه دچار نوسان شود، توجه سرمایه گذاران به این بازارها جلب خواهد شد و در ادامه آن بازار مسکن و خودرو که در رکود قرار دارند نیز تحت شعاع این رفتار هیجانی سرمایه گذاران شروع به رشد حبابی می کنند. اما به گفته کارشناسان قیمت‌ها در این بازار روندی غیر منطقی و حبابی داشته است احتمال کاهش قیمت در این بازارها دور از انتظار نیست. البته عایدی بسیاری از شرکت های بورسی در نیمه اول امسال به اندازه کل سال گذشته بوده که این اتفاق، نوید بخش جریانی مثبت در آینده بازار سرمایه است و در این شرایط با وجود ارزنده بودن قیمت‌ سهام شرکت ها بهترین راه، سرمایه گذاری در بازار سهام است.

به اعتقاد کارشناسان اگر ETF های بانکی نیز وارد بازار سرمایه شوند اتظار می رود صنعت بانکی با رشد مضاعف و با اقبال سرمایه گذاران همراه شود.

 همچنین افت شدید قیمت جهانی طلا و تغییر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان، ریسک سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز را افزایش داده و باید در انتظار خروج بخشی از سرمایه ها از این بازارها بود. در این شرایط زمان افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده است و با توجه به گزارش های شش ماهه در بسیاری از شرکت‌ها، حجم نقدینگی  در کشور، و دستور العمل های جدید بازار سرمایه از جمله الزامات بازارگردانی، ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدود شدن سفته بازی ، انتظار این است که بازار به سمت مثبت حرکت کند.

اما باید توجه داشت حتی در شرایط رونق بازار بورس  برای غیر حرفه ای‌ها همیشه این ریسک وجود دارد که بر مبنای شایعات و اطلاعات نامعتبر اقدام به خرید و فروش  و یا سهامی بالاتر از ارزش ذاتی خریداری کنند که بهترین راه سرمایه گذاری از طریق صندوق ‌های سرمایه گذاری است تا با ریسک خاصی مواجه نشوند.

همچنین منطق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بلند مدت است و باید در تحلیل های خود این مساله را در نظر داشته باشند و نقدینگی خود را با هدف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت وارد بورس نکنند که این رویکرد اشتباه سبب هیجانی شدن رفتار آنان در مواجهه با روند منفی بازار می شود.  زمان اصلاح بازار، سرمایه گذاران غیر حرفه ای بدون تحلیل درست از قیمت واقعی سهم با عرضه هیجانی باعث کاهش شاخص کل بازار می شوند در حالی که عوامل بنیادی بازار چنین کاهشی را نشان نمی‌دهند.

 


منبع : برنا