تاریخ : 06:26 - 1399/09/27
کد خبر : 387663
سرویس خبری : حوادث
 

پشت پرده های بوی نامطبوع در تهران

پشت پرده های بوی نامطبوع در تهران

بوی نامطبوع، سومین سال پیاپی مهمان شهر تهران شده است و هنوز هم بر سر منشا آن اجماعی میان دستگاه های مختلف به وجود نیامده است

 پاییز و زمستان 97 بود که نخستین بار به صورت گسترده و فراگیر بویی نامطبوع در سطح شهر تهران به مشام رسید. پدیده ای که شاید بسیاری تصور نمی کردند در سال های آینده نیز باید با آن رو به رو شده و کار به جایی برسد که شاهد دوئل بودجه با آن در صحن علنی مجلس باشند. دوئلی که شهروندان تهرانی در آن طرفدار بودجه مطرح شده خواهند بود. بودجه ای که امید است با تحقیقات اصولی در سرچشمه اصلی این پدیده هزینه شود. سرچشمه ای که هنوز هم روی آن اختلافاتی وجود دارد.

WhatsApp Image 2020-12-14 at 09.17.00

مقایسه کیفیت هوا در روزهایی که بوی نامطبوع در تهران شایع شده است نشان می دهد که شاخص آلودگی هوا همواره بالاتر از عدد 120 بوده است و همواره شاهد باد جنوبی در تهران نیز بوده ایم. با توجه به مسیر وزش باد در تهران از جنوب، جنوب غرب و غرب به داخل تهران، دقیقا باد در همان مسیری بو را انتقال می دهد که نقشه های شهرداری نیز آن ها را توصیف می کند.

WhatsApp Image 2020-12-14 at 09.16.58

 

اغلب کارشناسان و مسئولین در این میان بر ارتباط این بو به فاضلاب تهران تاکید دارند. از ورود ضایعات کارخانجات لبنی و دامی به داخل فاضلاب گرفته تا خروج فاضلاب های تهران در جنوب همگی می توانند در این موضوع دخیل باشند.

WhatsApp Image 2020-12-14 at 09.16.57

اما نقشه های پراکنش بوی بد تهران در تاریخ 11 آذر 98 که یکی از روزهایی بوده است که بیشترین شکایت از این بوی بد شده است نشان می دهد که باز هم مناطق غربی و در مسیر بادهای جنوبی تهران تحت تاثیر قرار گرفته اند و بی شک با توجه به جهت وزش باد باید گفت که منشا این بو جنوب تهران بوده است و باید در این منطقه به دنبال عامل اصلی بود. عواملی که باز هم بر روی آن اتفاق نظر نیست.

بوی بد

 

منشا بوی نامطبوع تهران مشخص نیست

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در این خصوص بر این باور است که در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) هم کانون های بالقوه بو وجود دارد اما کانون های بو در جنوب تهران نمی تواند منشا بوی نامطبوع تهران باشد. این مقام مسئول در شهرداری تهران در خصوص تاثیر فاضلاب ها بر بوی بد تهران معتقد است که در شهر تهران۴۰۰ نقطه انفصال فاضلاب وجود دارد که به عنوان یکی از کانون های محتمل بو در پایتخت مطرح است که این گزاره در حال بررسی است. در نقاط انفصال فاضلاب ظرفیت ورودی به تصفیه خانه ها بیش از ظرفیت پذیرش است و موجب رهاسازی فاضلاب خام و تصفیه نشده می شود. 

انصاری در خصوص ارتباط کیفیت هوای پایتخت و بوی نامطبوع تهران بر این باور است که در پدیده وارونگی دما لایه ای از هوای گرم بالای هوای سرد  قرار می گیرد و در صورت وجود منابع بو، مشکل تشدید شده و موجب ناراحتی شهروندان می شود. در مواقع انتشار بو، غلظت گاز دی اکسید گوگرد در هوا افزایش یافته است که هنوز ارتباط این موضوع با بوی نامطبوع مشخص نیست. در فصل سرما میزان مصرف گاز افزایش پیدا می کند و با افزایش مصرف گاز صنایع به سوخت های فسیلی سنگین مانند مازوت روی می آورند که موجب افزایش ذرات معلق هوا و آلودگی هوا می شود. این فرضیه که آرادکوه منشا بوی شهر تهران هست با توجه به پراکنش نقاط انتشار بو در مناطق مختلف طی سه روز انتشار بو در آذرماه امسال و روزهای انتشار بو در سال گذشته بسیار بعید و نامحتمل هست.

انصاری در پاسخ به این سوال که منشا بو تهران آرادکوه است نیز گفته بود که این فرضیه که آرادکوه منشا بوی شهر تهران است با توجه به پراکنش نقاط انتشار بو در مناطق مختلف طی سه روز انتشار بو در آذرماه امسال و روزهای انتشار بو در سال گذشته بسیار بعید و نامحتمل هست.

آن چه که نقشه های جانمایی تماس شهروندان در خصوص بوی نامطبوع نشان می دهد این است که پراکنش دقیقا هم جهت با کانال بادهای شهر تهران از جنوب غرب و جنوب است. انتقال بویی که به گفته اسماعیل کهرم نیز ممکن است و می تواند تمامی نقاط تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

کارخانه های لبنی را دریابید

اسماعیل کهرم با رد برخی صحبت های این مقام مسئول در محیط زیست شهرداری تهران بر این باور است که چاه‌های فاضلاب برخی کارخانه‌های لبنی در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) پر شد و باقیمانده شیر فاسد شده را در چاه‌ها ریختند و به دلیل اینکه این چاه‌ها ظرفیت نداشته باعث انتشار بوی نامطبوع شد و جریان هوا، بو را به صورت گسترده منتقل می ‌کند.

آرادکوه منشا اصلی بوی بد تهران است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت که هم اکنون در آرادکوه نیم میلیون تن کمپوست وجود دارد این ها شبیه خاک جنگلی هستند و حاصل برخی موادغذایی دور ریختنی است و باید منتقل و یا فروخته شوند زیرا باعث آلودگی می شوند و بوی بد تهران نیز ناشی از همین کمپوست ها است.

آرادکوه

رابطه آلاینده ها و بوی تهران

محمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: روزهایی که بوی نامطبوع تهران بیشتر می شود و به مشام می رسد همزمان می شود با افزایش آلاینده so2 که همان دی اکسید گوگرد است که از آلاینده های صنعتی نشات می گیرد.

او افزود: عدم استفاده از سوخت استاندارد در واحدهای صنعتی منجر به افزایش دی اکسید گوگرد می شود. این ماده خود اصالتا بوی نامطبوعی دارد. قطعا منشا بوی تهران این آلاینده نیست اما آن را تشدید می کند. 

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای آلاینده به علت اینکه از مواد سوختی دارای سولفور استفاده می کنند منجر به توزیع بیشتر این آلاینده در تهران می شوند. این سوخت غیراستاندارد و آسیب زا است.

بوی تهران دائمی است

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بوی تهران فصلی نیست و به صورت دائمی در تهران منتشر می شود. منشا آن جنوب تهران و حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) است. این شرایط اقلیمی و وضعیت هوا است که سبب می شود این بو شدت یافته و به مشام ما برسد.

میرزایی قمی تاکید کرد: بوی بد تهران طبق بررسی های گسترده، سه منشا اصلی دارد که شامل آرادکوه، فاضلاب های جنوب شهر و صنایع و دامداری های موجود در آن منطقه است. 

تشابه بوی تهران با بوی استان گلستان

مجموعه آرادکوه، مجموعه ای بزرگ که نیم میلیون تن کمپوست در خود جای داده و شهرداری معتقد است آرادکوه تنها عامل بو تهران نیست از سوی دیگر با مراجعه به محدوده آرادکوه و فرودگاه امام خمینی (ره) به خوبی می توان تاثیر آن را دریافت اما این در حالی است که برخی روزها تنها چند منطقه پراکنده پایتخت بو را حس می کنند که هنوز از سال 97 تا کنون آلودگی بو در پایتخت ناشناخته است و هیچکس دلیل اصلی آن را نمی داند.

//انتهای پیام: 5

بیشتر بخوانید: سرقت با استفاده از غذای بیرون بر شیوه‌های جدید سرقت از زبان سارقین سابقه دار ∎​


منبع : برنا