تاریخ : 11:12 - 1399/10/01
کد خبر : 399252
سرویس خبری : گوناگون
 

دولت با بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرد

دولت با بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت دولت با برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خبر داد و گفت: با تصویب آئین‌نامه مربوطه در هیات‌وزیران بیمه بیکاری این افراد به عنوان بخشی از تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور، اجرایی می‌شود.

سید عباس صالحی با اعلام این خبر با اشاره به فرآیند طی شده جهت تصویب نهایی این آئین‌نامه افزود: از جمله نقاط قوت مصوبه اخیر هیات وزیران مشارکت صنوف فرهنگی و هنری در تهیه و تدوین پیش‌نویس اولیه آن است که در جلسات متعدد با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و برای سیر مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاه‌های مربوطه و مندرج در تبصره یادشده به سازمان برنامه و بودجه ارسال و توسط سازمان مزبور برای تصویب تقدیم دولت شد و پس از جلسات متعدد در کمیسیون فرهنگی دولت و حصول وفاق در مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط بویژه وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، آیین‌نامه مربوطه بررسی نهایی شد و در جلسه مورخه ۳۰ آذر توسط هیات وزیران تصویب شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری  اجرا خواهد شد زیرا عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تاکنون مشمول حمایت های قانون بیمه بیکاری نشده اند. 

صالحی یادآور شد: یکی از آسیب‌پذیرترین مشاغل در هر کشوری مشاغل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است زیرا با هر فشار و چالش اقتصادی و مالی، تولیدات آن از سبد مصرفی خانوار حذف یا از اولویت خارج می‌شود. بحران بیماری کرونا و تعطیلی‌های پی در پی مشاغل فرهنگی و هنری، علیرغم حمایت‌های انجام شده توسط دولت، مشخص کرد شاغلان این فعالیت‌ها باید از یک پشتوانه محکم‌تری برخوردار شوند تا پوشش‌دهنده و حامی معیشت این قشر فرهیخته باشد.

بیمه بیماری اهالی فرهنگ،هنر و رسانه در قالب پیگیری

به گزارش ایرنا، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش تر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اعلام کرد: از اواخر دهه ۶۰ کم کم مشاغل فرهنگی هنری که با بیکاری مواجه شده بودند به مراجع مربوطه مراجعه می کردند و دریافتند که اساسا مشمول بیمه بیکاری نمی شوند.

لادن حیدری افزود: بر این اساس برای حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان، نویسندگان و روزنامه نگاران و در اجرای قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه سال ۷۹ هیات دولت این صندوق ایجاد شد. در برنامه چهارم ماده ۱۱۶ اشاره داشت که اصحاب فرهنگ و هنر تحت شمول بیمه بیکاری قرار گیرند. در قوانین برنامه از جمله قانون برنامه ششم صراحتا به آن تاکید شده است.

 یکی از دلایل اصلی عدم تحقق بیمه بیکاری برای هنرمندان در این نهفته بوده و هست که وقتی در قوانین برنامه و قوانینی که برای حمایت از هنرمندان وضع می شود، عبارت برخورداری این قشر از بیمه بیکاری درج می شود، خواه ناخواه باید در مقررات مربوطه معیارها و شاخص ها را به سمت قوانین و مقررات ذیربط آن برد که در قانون بیمه بیکاری سند بالا دست این مساله قرار می گیرد، در قانون بیمه بیکاری به صراحت صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری را مشمول قانون فوق ندانسته اند.

به گفته وی، عمده اهالی فرهنگ، هنر و رسانه توسط کارفرما و کارگاه خاصی بیمه نشده اند و بیمه آنها به تعبیر ساده خویش فرما و اختیاری یا مشاغل آزاد است. لذا برخورداری از بیمه بیکاری برای آنها فراهم نیست ودر حال حاضر هنوز نتوانستیم تمامی خلاء و کمبودها را در فرهنگ و هنر پوشش دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به طور زیر بنایی قوانین و مقررات حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر دچار چالش جدی است و اظهار اینکه بیمه بیکاری به همه مشاغل تعلق می گیرد حداقل در تجربه ای که ما داشتیم اشتباه است.

 فعالان فرهنگی، هنری و رسانه مشمول‌ بیمه بیکاری نیستند

حیدری تصریح کرد: اثبات بیکاری و شیوه آن هم از مصایب هنرمندان است زیرا بیکاری برای آنها معنا و شکل و ماهیت متفاوت از سایرین دارد و این هم از موانع اجرای بیمه بیکاری برای این قشر فرهیخته است.

 امروز پس از پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت با بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرد.


منبع : ایرنا