تاریخ : 10:10 - 1399/10/10
کد خبر : 426868
سرویس خبری : فرهنگی
 

برکت یافتن "کوه‌سنگی" با دعای امام رضا (ع)

برکت یافتن "کوه‌سنگی" با دعای امام رضا (ع)

کارشناس مذهبی می‌گوید اگر بخواهیم مسیر حرکت امام رضا (ع) در ایران بسوی طوس را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم مهمترین منابع و ذخایر کشور در آن مناطق قرار دارند.

 حجت‌الاسلام باقری، کارشناس مذهبی با اشاره به برکات مادی و معنویِ قدمگاه امام در طول مسیر هجرتشان به طوس، گفت: اگر بخواهیم مسیر حرکت امام رضا (ع) در ایران بسوی طوس را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم مهمترین منابع و ذخایر کشور در آن مناطق قرار دارند. امام وقتی وارد خوزستان شدند، بر اثر گرمازدگی بیمار شدند. برای ایشان شربتی از آب نیشکر تهیه کردند. امام هنگام حرکت، دعایی کردند. به احترام دعای خیر امام رضا علیه‌السلام، کشت نیشکر در آن منطقه تا به امروز یکی از منابع مهم کشاورزی و ارزآوری برای ایران اسلامی است. ضمن آنکه از قِبَل آن، چندین شغل ایجاد می‌شود.

 

وی افزود: امام در خلال مسیرشان، به بهبهان می‌رسند. از مسیر گچساران فعلی گذر کردند. مهم‌ترین مرکز نفتی که به نگاه شرکت نفت ما از ناخالصی کمتری برخوردار است، در منطقۀ نفتی گچساران است. ایشان به یزد و ابرگو می‌رسند. خاک عنصری کم‌ارزش است، اما به برکت قدوم آن حضرت ارزش می‌یابد. امروزه مهم‌ترین کاشی و سرامیک کشور از خاک یزد تولید می‌شود. در اعصار گذشته از خاک یزد، سفال، کوزه و خم درست می‌شد که نقش مهمی در ارزاق خانوارها داشت.

 

باقری با اشاره به برکت حضور امام رضا علیه‌السلام در نیشابور گفت: امام در مسیر حرکتشان به نیشابور می‌رسند. مستحضرید که سنگ فیروزه ارزش بالایی دارد. کشورهایی مثل چین و مصر این سنگ را دارا هستند. اما مهم‌ترین فیروزۀ دنیا، برای نیشابور است. امام در دهسرخ که می‌رسند، کاروانیان به آن حضرت گفتند وقت نماز است. نماز می‌خوانید یا راه را ادامه دهیم؟ ایشان فرمود نماز اول وقت می‌خوانیم. گفتند آبی نیست. به اعجاز امام رضا (علیه‌السلام) چشمه آبی از زمین جوشید.

 

این کارشناس مذهبی دربارۀ دیگر اعجاز امام رضا علیه‌السلام گفت: امام پس از  اقامۀ نماز از دهسرخ به سوی مرو حرکت کردند تا به سناباد نزدیک نوغان رسیدند. در آنجا کوهی بود که از سنگ آن دیگ و سایر لوازم درست می‌کردند؛ منطقه‌ای که به کوه‌سنگی مشهور است. امام علیه‌السلام به آن کوه تکیه زدند و چنین دعا کردند «اَللهُم اَنفَع به وَ بارک فیما یَجعَل فیه وَ فیما ینحت مِنه؛ خدایا؛ به این کوه نفع ببخش و به آنچه در ظروف آن می‌گذارند و از آن می‌تراشند، برکت بده.» سپس به سنگ تراش‌ها فرمودند: چند دیگ برای آن حضرت درست کنند، آنها دیگهایی تراشیدند. امام فرمود «غذای مرا با این دیگ‌ها فراهم کنید». از آن روز مردم توجه بیشتر به درست کردن دیگ‌ها و ظروف دیگر از سنگ آن کوه پیدا کردند و به برکت دعای امام، برکت و سود بسیار نصیب آنها شد.

 

وی افزود: وقتی به برکت قدوم ائمه خیر و برکت بر آن منطقه جاری می‌شود، چشمه‌ها جریان می‌یابد، منابع برکت می‌یابند، پس نام او، زیارت او و کلام او هم اعجاز می‌کند. در توصیف ایشان می‌خوانیم «کلامُکُم نُور» سخن شما نور است». پس معرفتمان را نسبت به امام معصوم به حد کمال برسانیم.

 

منبع: تسنیم