تاریخ : 12:00 - 1399/10/11
کد خبر : 430238
سرویس خبری : حوادث
 

بخشش ۲ قاتل بعد از ۸ و ۱۶ سال / آنها چرا مرتکب قتل شده بودند

بخشش ۲ قاتل بعد از ۸ و ۱۶ سال / آنها چرا مرتکب قتل شده بودند

با بخشش خانواده‌های ۲مقتول، پسر جوانی که ۸سال پیش پسرخاله‌اش را به قتل رسانده و مردی که ۱۶سال پیش جان همسرش را گرفته بود از مجازات قصاص رهایی یافتند.

خرداد سال91، 2 پسرخاله 23 و 24ساله برای تفریح راهی جنگلی در اطراف روستایشان حوالی شهرستان گرگان شده بودند که هنگام برگشت بر سر مسئله‌ای پیش‌پاافتاده بحث‌شان شد. بحث میان آنها چنان بالا گرفت که در نهایت جوان 24ساله با چاقویی که همراهش بود به پسرخاله‌اش حمله و چند ضربه به او زد. ضربات چاقو، جان جوان 23ساله را گرفت و عامل جنایت که وحشت کرده بود پا به فرار گذاشت اما‌ماه پشت ابر نماند و با پیدا شدن جسد غرق خون مقتول، خیلی زود عامل جنایت از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد. پسرخاله قاتل در همان بازجویی‌های اولیه به ارتکاب جنایت اعتراف کرد و گفت که درگیری او و مقتول ناگهانی و بر سر مسئله‌ای پیش‌پا افتاده بود و او ناگهان کنترلش را از دست داده و با چاقو به وی حمله کرده است.

با اعترافات پسر جوان و بازسازی صحنه جنایت، پرونده به دادگاه کیفری استان گلستان فرستاده شد و مدتی بعد متهم پای میز محاکمه قرار گرفت. هر چند پسر جوان از ارتکاب جنایت پشیمان بود و درخواست بخشش داشت اما خاله‌ و شوهرخاله‌اش، به‌عنوان ولی دم برای وی درخواست قصاص کردند و دادگاه نیز حکم به قصاص پسر جوان داد. این حکم مدتی بعد در دیوان عالی کشور تأیید و به این ترتیب شمارش معکوس برای قصاص قاتل پسرخاله‌ شروع شد.

با گذشت حدود 8سال از حادثه درحالی‌که تلاش‌ خانواده قاتل و بزرگان فامیل برای جلب رضایت مادر مقتول بی‌فایده مانده بود، به طرفین پرونده ابلاغ شد که حکم قصاص قرار است صبح چهارشنبه، 10دی‌ماه در زندان شهرستان گرگان به اجرا درآید.

حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی، دادستان گرگان می‌گوید: در این مدت بارها اعضای شورای حل اختلاف و دادیار اجرای احکام دادسرا پادرمیانی کردند. حتی موفق شدند رضایت پدر مقتول را هم بگیرند اما مادر مقتول حاضر به بخشش نشد. وی ادامه می‌‌دهد: سه‌شنبه شب بار دیگر اعضای شورای حل اختلاف زندان گرگان و رئیس شورای شهر و چند نفر از بزرگان روستای محل زندگی خانواده مقتول نزد مادر وی رفتند و او را به گذشت دعوت کردند اما مادر داغدار راضی نشد و آخرین تلاش‌های تیم سازش هم بی‌نتیجه ماند. به این ترتیب صبح دیروز، مقدمات اجرای حکم فراهم شد و قاتل به پای چوبه دار منتقل شد اما زمانی که طناب دار بر گردن او قرار گرفت، مادر داغدار به حرمت ایام فاطمیه از قصاص خواهرزاده‌اش گذشت و او را بخشید. به این ترتیب قاتل که با گذشت خاله‌اش از مرگ نجات یافته بود به زندان برگشت تا به‌زودی از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود. به‌گفته دادستان گرگان این هجدهمین محکوم به قصاص است که امسال با گذشت بزرگوارانه اولیای دم در استان گلستان بخشیده می‌شود.

بخشش پس از 16سال

در دومین پرونده، مردی که 16سال قبل در جنایتی هولناک همسرش را به قتل رسانده بود از سوی اولیای دم بخشیده شد و قرار است به‌زودی از زندان آزاد شود. این جنایت سال83 در شهرستان ازنا در استان لرستان اتفاق افتاد. متهم که از مدتی قبل به مواد‌مخدر صنعتی اعتیاد پیدا کرده بود مدام دچار توهم و با اعضای خانواده‌اش درگیر می‌شد. او روز حادثه به همسرش بدگمان شده بود و همین بدبینی باعث شد او با همسرش درگیر شود و او را به قتل برساند. متهم مدعی بود تحت‌تأثیر مواد‌مخدر همسرش را به قتل رسانده است و قصد قبلی برای ارتکاب جنایت نداشته است. با وجود این پرونده اتهامی او با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان لرستان فرستاده شد. در جلسه دادگاه اولیای دم شامل پدر و مادر مقتول و فرزندانش برای قاتل درخواست صدور حکم قصاص کردند. فرزندان مقتول می‌گفتند پدرشان با بی‌رحمی مادرشان را به قتل رسانده و به همین دلیل باید مجازات شود. در این شرایط بود که قضات دادگاه حکم به قصاص متهم با پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای دم دادند و این رأی در دیوان عالی کشور تأیید شد.

با وجود تأیید حکم، اما اولیای دم عجله‌ای برای اجرای آن نداشتند و به همین دلیل رسیدگی به پرونده 16سال طول کشید. در این مدت اعضای شورای حل اختلاف ازنا تلاش زیادی برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده انجام دادند تا اینکه سرانجام چند روز قبل اولیای دم اعلام کردند حاضر هستند قاتل را بدون هیچ قید و شرطی ببخشند. آنها با حضور در دادگستری رضایت‌نامه را امضا کردند و به این ترتیب قاتل پس از 16سال از قصاص نجات یافت و قرار است پس از انجام مراحل اداری، هفته آینده آزاد شود.

فرج‌الله امرایی، رئیس دادگستری شهرستان ازنا در این‌باره گفت: با وجود اینکه خانواده مقتول بر قصاص اصرار داشتند، به لطف خداوند و با هماهنگی اینجانب با دادستان، معاون دادستان و رابط توسعه حل اختلاف، با تلاش اعضای شعبه5 و هیأت سازش شهرستان پس از برگزاری 20جلسه با اولیای دم آنها حاضر به بخشش شدند.


منبع : hadese24