تاریخ : 15:45 - 1399/10/11
کد خبر : 430898
سرویس خبری : فرهنگی
 

خلق نقاشی ۱۰۰ متری در سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

خلق نقاشی ۱۰۰ متری در سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، کارگاه نقاشی‌ «در رثای سیمرغ تجلی» برگزار و ۴ پرده نقاشی در مجموع به مساحت ۱۰۰ متر مربع خلق می‌شود.

مؤسسه فرهنگی هنری صبا با همکاری موزه هنرهای معاصر فلسطین، وابسته به فرهنگستان هنر، به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی، کارگاه نقاشی‌ «در رثای سیمرغ تجلی» برپا می‌کند.

حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، درباره هدف برپایی کارگاه نقاشی سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی، گفت: به مناسبت نخستین سالگرد شهادت شهید سلیمانی، سردار دلیر اسلام، گروه تجسمی فرهنگستان هنر با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین، در نظر دارد مفاهیم و مضامین مختلف برآمده از زندگی و رشادت‌ها و شهادت این بزرگمرد را روایت کند. وظیفه هنر متعهد و کسانی که به هنر آرمان‌گرا توجه می‌کنند این است که سند سرشتی و اندیشه‌ای این شهید بزرگوار را تعبیر و تفسیر کنند.

وی در زمینه قابلیت هنرهای تجسمی برای بازگوکردن ارزش‌های دینی و انقلابی اظهار کرد: از قابلیت‌های فراگیر حوزه تجسمی این است که گستره اندیشه و کاری را که این شخصیت جامع‌الاطراف در طول دوران زندگی خود انجام داده نمایش بدهد. پس ما تلاش کردیم که صورت هنر اجتماعی را با ترجمان ارزش‌های دینی و انقلابی دنبال کنیم تا در این راستا گوشه‌ای از فعالیت‌های ارزشمند این شهید عزیز را روایت کنیم.

رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر در ادامه به چگونگی اجرا و خلق این اثر پرداخت و خاطرنشان کرد: پیروزی مردم ایران در زمینه‌های مختلف، وابسته به اندیشه علوی و اندیشه تشیع است. ما امروز باید با کار تبیینی و تکوینی، اثری را به رؤیت جامعه برسانیم که مقام و منزلت پدیدارشناسانه تاریخ ایران بزرگ، عزت‌خواهی و اندیشه توحیدی مردم ایران را نشان بدهد. شهید سلیمانی عصاره پدیدآمده از عزت‌خواهی مردم ایران و شهدای برآمده از انقلاب است.

او در ادامه به توضیح درباره عنوان و چگونگی برپایی این کارگاه پرداخت و گفت: عنوان کارگاه «در رثای سیمرغ تجلی» است که آن را به‌تنهایی اجرا می‌کنم. این اثر در چهار پرده ۲.۵ متر در ۲ متر که مجموعاً ۱۰۰ مترمربع را شامل می‌شود، خلق و اجرا خواهد شد.

در نخستین روز این کارگاه، کار با احترام به روان این شهید نامدار و با صدای قرآن و پیام‌های حضرت امام خمینی(ره) راجع به شهدای بزرگوار و گفتارهای مقام معظم رهبری، درباره شهید سلیمانی آغاز خواهد شد و با پخش صدای سردار شهید ادامه خواهد یافت. روز دوم طراحی‌های مقدماتی (اِتودها) را اجرایی خواهم کرد؛ یعنی می‌خواهم تصاویر را با سیستمی روی تابلوها بزرگ کنم. سومین روز این کارگاه، رونمایی از بیان تصویری هویت‌یافته و تجلی‌یافته‌ای است که روی آن لایه‌لایه رنگ گذاشته شده است. امیدوارم بتوانم این کار را ظرف ۵ روز اجرایی کنم.

 

 

صادقی درباره گزینش عنوان «در رثای سیمرغ تجلی» برای کارگاه مذکور گفت: با توجه به‌ جایگاه و نقش ویژه و کم‌نظیر سردار شهید سلیمانی در گفتمان مقاومت و پایداری، یکی از آن واژگانی که می‌تواند به‌طور نمادین، بیانگر بخشی از ساحت وجودی آن شهید عزیز باشد، «سیمرغ» است. سیمرغ هم ریشه در اساطیر ایرانی دارد و هم در وادی عرفان صورتی نمادین یافته است؛ سیمرغ، هدایتگر و نیک‎خواه و به‌عبارتی همان پیر و انسان کامل است. تجلی‌یافتگی، مظهریت یک شهید است. شهید هم زمانی تجلی پیدا می‌کند که فدیه الهی‌اش را، که همان جانش است، در راه خدا می‌دهد. من در انتخاب این عنوان می‌خواستم جامعیت هنر را در سه روایت (رثا، سیمرغ، تجلی) بیان کنم.

او در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان هنرمندی که بیشتر آثارش درباره شهدا بوده، سیر چهل‌ساله این هنر را تا به امروز، چگونه می‌بیند، گفت: یکی از ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی این است که هنرمندان انقلاب اسلامی از روز نخست به دنبال این بودند که صورتی نو و تکوینی و تجلی‌یافته از ارزش‌های دینی و اندیشه علوی به دست آورند. اولین کاری که انقلاب انجام داد و پیشگامان هنر انقلاب دنبال کردند این بود که هنر اجتماعی در انقلاب اسلامی، اندیشه‌ای فراگیر دارد و هنرمند انقلاب باید صورتی بیافریند که هویت اندیشه و معرفت دینی جامعه را در بر داشته باشد. این نتیجه چهل‌ساله را در کتاب‌ها و آثار هنرمندان این دوره می‌بینیم. هنری که توانست در نهادشناسی، نشانه‌شناسی، گذار و گذر از بیان‌های شخصی و شعارزده هنرمندان انقلاب، این یقین و باور قرآنی و علوی را روایت کند.

کارگاه «در رثای سیمرغ تجلی» از روز سه‌شنبه ۱۶ دی تا شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ در نگارخانه خیال مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار خواهد شد.

 


منبع : فارس