تاریخ : 17:29 - 1399/10/11
کد خبر : 431101
سرویس خبری : فرهنگی
 

۵ جایی که برای خدا باید خشمگین شد

۵ جایی که برای خدا باید خشمگین شد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به ۵ موردی که انسان باید برای خداوند غضب کند اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم شهادت حضرت زهرا(س) در دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی بیان داشت: یکی از تعابیری که در مورد حضرت زهرا(س) به کار رفته و هم دلیل بر عصمت و هم عظمت مقام ایشان است، حدیث معروف « ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها» است.

او با بیان اینکه خشم و غضب پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) برای خداست، گفت: در روایات داریم که در ۵ مورد باید خشم گرفت و فریاد زد؛ یکی در جایی است که حق انکار می شود، جایی حق انکار شد، کتمان شد یا خلط حق و باطل شد هرسه گروه اینها مستحق عذاب هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: سلمان به امر علی (ع) جلوی نفرین حضرت زهرا(س) را در مسجد گرفت والا احدی از این ها روی زمین نمی ماند. بنابراین خشم حضرت زهرا(س) برای خدا خشم گرفت.

او بدعت در دین را دومین جایی دانست که باید برای خدا خشمگین شد و گفت: عالم وقتی دید عده ای در دین دارند بدعت ایجاد می کنند باید در اینجا گریبان چاک دهد به همین دلیل می بینیم که ائمه (ع) با غالیان و بدعت گذاران مبارزه می کردند.

رفیعی، توهین به مقدسات را سومین جایی عنوان کرد که باید برابر آن خشمگین شد و خاطرنشان کرد: در روایات مختلفی داریم که ائمه معصومین(ع) در برابر اهانت به مقدسات خشمگین می شدند. در یکی از روایات آمده است: فردی در حضور پیامبر اکرم(ص) به اهل بیت(ع) جسارت کرد. پیامبر با ناراحتی از منبر بالا رفت و فرمود: چرا برخی جلوی من به اهل بیت من جسارت می کنند؟

او منکراجتماعی را چهارمین موردی دانست که برای خدا باید در آنجا خشمگین شد و ادامه داد: اگر منکری در صحنه اجتماع آمد، باید مقابل آن ایستاد و حتی هزینه داد. همانطور که امام حسین (ع) در برابر منکری چون یزید هزینه داد.

استاد حوزه علمیه قم، پنجمین مورد را که باید برای خدا خشم گرفت، کوتاهی در جهاد دانست و گفت: فاطمه زهرا(س) هیچگاه غضب نفسانی نکرد و هرجا غضب گرفت، غضب الهی بود همانگونه که رضایتش، الهی بود.


منبع : شفقنا