تاریخ : 11:37 - 1399/10/13
کد خبر : 434604
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبر خوش برای پسران و دختران از تغییرات در مهریه

خبر خوش برای پسران و دختران از تغییرات در مهریه

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرح اصلاح قانون مهریه خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات کارشناسی این طرح در دست اجراست. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرح اصلاح قانون مهریه خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات کارشناسی این طرح در دست اجراست.

به گزارش کارگر آنلاین ،  حدود 2 هفته پیش تعدادی از محکومان مهریه و خانواده‌های آنها جلوی مجلس تجمع کردند و خواستار تغییر قانون قوانین مهریه شدند. آنها در این تجمع از نمایندگان مجلس خواستند به دلیل افزایش قیمت سکه فکری به حال محکومان مهریه کنند.

حالا کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما از طرح اصلاح قانون مهریه طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: «این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی به بحث و بررسی اعضای کمیسیون گذاشته خواهد شد.»

او با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه پرداخت مهریه افزود: «هدف ما ایجاد توازن در این زمینه برای مردان و زنان و همچنین رعایت حقوق زوجین است.»

دلخوش افزود: «با توجه به افزایش قیمت سکه شاهد مشکلاتی در پرداخت مهریه هستیم که این امر موجب بی انگیزه شدن جوانان برای ازدواج شده است.»

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.»

بر اساس آمار منتشر شده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» توسط مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری تعداد 34910 طلاق ثبت شده است. دلایل مختلفی برای درخواست طلاق وجود دارد و آمار دقیقی برای طلاق‌های ثبت شده «صرفا به دلیل دریافت مهریه» در دست نیست.

اما آنطور که معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابتدای آذر سال جاری گفته: تعداد ۹۳ هزار و ۷۱۱ فقره پرونده اجرای مهریه از فروردین تا پایان مهر سال جاری ثبت شده است.

در این مورد برخی از فعالان حقوق زنان بر این باورند زنان باید حق طلاق، اجازه خروج از کشور و… را داشته باشند و می‌توانند ضمن عقد با گرفتن این حقوق از گرفتن مهریه صرف نظر کنند.

 


منبع : تجارت نیوز