تاریخ : 07:40 - 1399/10/14
کد خبر : 437010
سرویس خبری : فرهنگی
 

نماز انسان را به حق‌الناس بیمناک می‌کند/ اثرات دنیوی نماز اول وقت

نماز انسان را به حق‌الناس بیمناک می‌کند/ اثرات دنیوی نماز اول وقت

یک کارشناس مذهبی گفت: نماز انسان را از پلیدی دور می‌کند، به طوری که اگر پای‌بند به نماز و واجبات آن باشیم، قطعا نباید این تعداد پرونده قضایی در دستگاه‌های قضا موجود باشد، بنابراین نماز انسان را نسبت به حق‌الناس ترسناک و بیمناک می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ مهدی خدابنده، امام جمعه شهرکیان، اظهار کرد: واضح است محافظت از نماز تنها از یک جهت مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه از تمام جهات، مدنظر است، یکی از جهات آن، رعایت وقت و اهتمام به نماز اول وقت است که نشان از ارزش و اهمیت دادن به امر الهی است.

وی با بیان اینکه گرایش به دنیا در مقابل گرایش به‌‌‌‌‌‌‌ سمت خدا قرار دارد، بیان کرد: به همان میزان که انسان به سمت دنیا گرویده می‌شود از خدا دور می‌شود، بنابراین باید توجه کرد که حب افسار گسیخته به دنیا و علاقه قلبی به تمایلات نفسانی، ریشه تمام خطاها و گناهان است.

خدابنده در ادامه با تاکید بر اینکه نماز اول وقت بهترین و محبوب‌ترین عمل نزد خداوند، رسول خدا و ائمه معصومان است، افزود: طبق روایات متعدد، بعد از اقامه نماز اول وقت، بحث جهاد در راه خدا مطرح است که این فریضه الهی خود مصداقی بر جهاد فی سبیل‌الله است.

این کارشناس مذهبی، ادامه داد: شاید اگر نمازگزار، نماز خود را در آخر وقت هم به جای آورد انجام وظیفه کرده است، اما از آنجا که نماز اول وقت بر کارهای دیگر مقدم است، اگر آن را بدون عذر به عقب بیندازد، مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نداشتن آگاهی لازم از آثار، خیرات و برکات نماز در زندگی فردی ـ اجتماعی، عدم معرفت نسبت به خالق و حقیقت نماز موجب می‌شود توجه به نماز اول وقت کمتر شود‌.

امام جمعه شهرکیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکلی که در نبود توجه به نماز اول وقت وجود دارد این است که خود را نیازمند به نماز خواندن نمی‌دانیم و تنها به چشم یک تکلیف به آن نگاه می‌کنیم، تصریح کرد: در صورتی که با پی بردن به عظمت خالق بی‌همتا و اینکه بدانیم او معشوق هستی است قطعا در انجام اقامه نماز اول وقت کوتاهی نخواهیم کرد.

وی یادآور شد: یکی از مصادیق سبک شمردن نماز اول وقت آن است که فرد صدای اذان را بشنود و به هر دلیلی به دعوت حق لبیک نگوید و نماز اول وقت را به تاخیر بیندازد.

خدابنده سلب شدن برکت از زندگی، وجود مشکلات معیشتی و کم شدن رزق و روزی، مستجاب نشدن دعای صالحان در حق فردی که نماز را کوتاه شمرده را از دیگر مصادیق سبک شمردن نماز اول وقت دانست.

وی ادامه داد: اگر توجهی به نماز اول وقت نداشته باشیم رزق و روزی زیاد در زندگی مشاهده نمی‌شود، همانگونه که برخی افراد شاغل با وجود کار بسیار برکتی در زندگی خود مشاهده نمی‌کنند که یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار آن، بی توجهی به نماز اول وقت و سبک شمردن آن است.

امام جمعه شهرکیان با بیان اینکه خواندن نماز اول وقت تنها برای عالم برزخ و شب اول قبر نیست، تصریح کرد: نماز اول وقت چنان گشایشی در امور دنیا ایجاد می‌کند که تاثیر آن به خوبی در زندگی بشر جاری و ساری خواهد بود.
وی با اشاره بر اینکه نماز از مهم‌ترین واجبات الهی است، بیان کرد: نماز انسان را از پلیدی دور می‌کند، به طوری که اگر پای‌بند به نماز و واجبات آن باشیم، قطعا نباید این تعداد پرونده قضایی در دستگاه‌های قضا موجود باشد، بنابراین نماز انسان را نسبت به حق‌الناس ترسناک و بیمناک می‌کند.

خدابنده در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد صرفا برای ریا نماز اول وقت می‌خوانند و در منزل با تاخیر اقامه می‌کنند، تصریح کرد: نخستین واجب از واجبات نماز، نیت و شرط نیت، اخلاص است که تنها باید برای رضای خدا انجام شود، اگر فردی در نیت نماز کوتاهی کند و برای غیر خدا یعنی ریا اقامه کند، آن نماز باطل است.

وی اضافه کرد: برای اقامه نماز اول وقت باید اندکی خود را ممارست کنیم، به این معنا که اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای زندگی خود داشته باشیم قطعا نماز اول وقت جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرد و حلاوت آن در زندگی لمس می‌شود، از طرفی اگر انسان مقید به نماز اول وقت باشد، تاخیر انداختن آن برایش سنگین خواهد بود.

امام جمعه شهرکیان، افزود: امروزه کوتاهی‌هایی در جامعه نسبت به اقامه نماز اول وقت مشاهده می‌شود و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد ناشی از نبود توجه به نماز اول وقت و با خلوص نیت است که لازم است نسبت به این فریضه الهی توجه ویژه‌ای صورت گیرد، گاهی در ادارات مشاهده می‌شود که با وجود امام جماعت، تعداد افرادی که کار خود را رها کرده و نماز اول وقت را به جای می‌آورند کمتر از تعداد انگشتان دست است.

وی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا فرزندان خانواده به نماز اول وقت توجه کنند، بیان  کرد: اگر پدر و مادر مقید به نماز اول وقت باشد بر روی فرزندان تاثیر مثبتی خواهند گذاشت که لازم است برای تشویق آن‌ها به نماز از ابزارهای تشویقی استفاده کرد تا تاثیر آن به خوبی نمایان شود.

انتهای پیام


منبع : ایکنا