تاریخ : 10:45 - 1399/10/14
کد خبر : 437704
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

درمان یکسان کرونای انگلیسی و کووید ۱۹

درمان یکسان کرونای انگلیسی و کووید ۱۹

هرچقدر ویروس کرونای انگلیسی نگران کننده باشد، راه درمانش با کووید ۱۹ تفاوتی ندارد، رعایت فاصله گذاری، پرهیز از دورهمی‌ها، شستن مرتب دست‌ها و ماسک زدن می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

به گزارش کارگر آنلاین؛ اولین نمونه ویروس جهش یافته کرونا در مرد سالمندی با ضعف سیستم ایمنی و در شهر کمبریج انگلیس مشاهده شد که متأسفانه با وجود درمان‌های مداخله‌ای نتیجه این حمله ویروسی منجر به مرگ این بیمار شد. بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد ویروس کرونای موجود در بدن این فرد از نوع جدیدی است آنچه تا به امروز اثبات شده قدرت سرایت پذیری بالای ویروس کرونای جهش یافته است.
آقای دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در مصاحبه با خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری صدا وسیما گفت: امکان تشخیص ویروس کرونای جهش یافته در ایران وجود دارد. تفاوت ویروس جهش یافته با ویروس کرونای قبلی این است که شدیدا آلوده کننده‌تر است. میزان بیماری زایی و سرایت آن حدود ۷۰ درصد تا دو برابر بیشتر است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند حتی شدت علایم آن بیشتر است، اما میزان مرگ و میر آن فرقی نکرده است.
وی تاکید کرد:پیشگیری و درمان ویروس جدید و کووید ۱۹ یکسان است اگر مردم صبوری پیشه کنند و همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند و محدودیت‌ها برقرار باشد، میزان بروز بیماری کووید۱۹ روز به روز کمتر می‌شود و به سمت مهار و کنترل می‌رویم.
آقای دکتر علیرضا جهانبخش متخصص بیماری‌های عفونی نیز درباره دیگر جنبه‌های ویروس کرونای جهش یافته به خبرنگار ما گفت: این ویروس با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده رفتار‌های متفاوتی در بحث بیماری‌زایی و سرعت انتقال بیماری از خود بروز داده است و قدرت چسبندگی بیشتری به سلول‌های تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلول‌های تنفسی هم افزایش یافته است.
آقای جهانبخش افزود: تغییرات صورت گرفته در ویروس کرونا موجب شده تا بیماری‌زایی این نوع ویروس جدید در کودکان بیشتر باشد در حالی که کرونای فعلی که در همه دنیا همه گیر شده است، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری‌زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تاکنون تفاوتی در شدت کشندگی این ویروس جدید با ویروس کرونای فعلی مشاهده نشده است، اما با توجه به اینکه تغییرات و رفتار‌های ویروس قابل پیش‌بینی نیست، این نگرانی وجود دارد که در آینده میزان کشندگی این ویروس افزایش یابد.
یک نشریه پزشکی بریتانیا نیز در باره گونه جدید SARS -CoV-۲ اعلام کرده که این ویروس جدید ۱۷ موتاسیون دارد که مهم‌ترین آن N ۵۰۱ Y در پروتئین spike است.
ویروس از پروتئین spike برای ارتباط با گیرنده ACE ۲ بدن انسان و ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند. موتاسیون در این پروتئین می‌تواند موجب افزایش قابلیت عفونت زایی و پخش ویروس شود.
در این نشریه پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا موتاسیون‌ها مورد انتظار هستند، یادآور شده است که ویروس SARS-CoV-۲ یک نوع RNA ویروس است که موتاسیون‌ها به صورت طبیعی هنگام تکثیر آن در سلول رخ می‌دهد. همه موتاسیون‌ها مهم نیستند. براساس اعلام COG-UK، تاکنون حدود ۴۰۰۰ موتاسیون در پروتئین spike این ویروس شناسایی شده است.
اما سوالی که پس از شناسایی گونه جدید، اذهان را به خود مشغول کرده است اثر بخشی واکسن‌هایی است که به مرحله تولید رسیده اند. در پاسخ به این سوال یادآور شده است سه واکسن اصلی کرونا بر اساس پروتئین spike ویروس ساخته شده‌اند که در گونه جدید دچار تغییر شده است. اما واکسن‌ها موجب ساخت آنتی‌بادی علیه بخش‌های بسیاری از این پروتئین می‌شوند و در نتیجه بعید است که یک تغییر موجب کاهش اثر واکسن شود، ولی در طول زمان که موتاسیون‌ها بیشتر شوند، احتمالاً نیاز به واکسن‌های تغییریافته‌ای داریم. ویروس SARS-CoV-۲ برخلاف ویروس آنفلوآنزا، موتاسیون‌های زیادی ندارد و در نتیجه احتمالاً به تولید واکسن‌های تغییریافته تا مدتی نیاز نداریم.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما