تاریخ : 16:38 - 1399/10/14
کد خبر : 439397
سرویس خبری : فرهنگی
 

وحیدی: خطبه فدکیه «حضرت زهرا (س)» دنیایی از معارف را در بر دارد

وحیدی: خطبه فدکیه «حضرت زهرا (س)» دنیایی از معارف را در بر دارد

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در مجلس فاطمی هدف صرفا روضه خوانی نیست بلکه به این بهانه می‌توان سخنان و سبک زندگی فاطمی را برای مردم بیان کرد آن هم وقتی که تنها خطبه فدکیه حضرت «فاطمه زهرا (س)» دنیایی از معارف را در بر دارد.

محمد وحیدی  پیرامون اهمیت ایام فاطمیه گفت: در مجالس عزاداری متعلق به حضرت «فاطمه زهرا (س)» در ایام فاطمیه به موضوع خانه نشینی «امیرمومنان (ع)» و دفاع دخت «پیامبر اکرم (ص)» از ولایت باید اشاره شود، لذا می‌توان معرفت افزایی کرد تا مردم بدانند اهمیت ولایت تا چه میزان بوده، حضرت «فاطمه زهرا (س)» فدایی ولایت شدند همچنین، باید به رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مسیر ولایت اشاره و اهمیت آن را تبیین کرد تا مردم دریابند ایشان برای چه هر خطری را به جان خریدند.

وی به مجالس عزای حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و تصریح کرد: در مجلس فاطمی هدف صرفا روضه خوانی نیست بلکه به این بهانه می‌توان سخنان و سبک زندگی فاطمی را برای مردم بیان کرد آن هم وقتی که تنها خطبه فدکیه حضرت «فاطمه زهرا (س)» دنیایی از معارف را در بر دارد.

این کارشناس علوم قرآنی الگوگیری از سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را ضروری دانست و بیان کرد: بیان معارف «اهل بیت(ع)»، سبک زندگی فاطمی و سیره حضرت «فاطمه زهرا (س)» در همسرداری، فرزند داری، در ارتباط با همسایه، سیره عبادی و اجتماعی حضرت در ایام شهادت ایشان بسیار ضروری است. علاوه بر عزاداری و مرثیه سرایی در این ایام بیان معارف «ائمه اطهار (ع)» و سخنان عمیق حضرت «فاطمه زهرا (س)» و ائمه دیگر بهترین عملی است که می‌تواند الگوی سبک زندگی برای عزادران باشد.

وحیدی فلسفه عزاداری برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: عزاداری و گریه اعلام مظلومیت و تأکید بر حقانیت مکتب «اهل بیت (ع)» است از سوی دیگر عزاداری‌های باشکوه به ویژه در «ایام فاطمیه (س)» موجب گسترش معنویت و افزایش خیر و برکت و وحدت در جامعه می‌شود. از سوی دیگر «رسول خداوند (ص)» پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» فرمودند: «من عرف هذه فقد عرفها، ومن لم یعرف‌ها هی فاطمة بنت محمد، وهی بضعة منی، وهی قلبی الذی بین جنبی، هر کسی که فاطمه را می‌شناسد که می‌شناسد، و هر کسی او را نمی‌شناسد، بداند او فاطمه دختر پیامبر و پاره تن من قلب من در میان بدن من است».

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» تصریح کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» وجود شریفی امّ و مادر گرامی «ائمه اطهار (ع)» حقیقتی که محور اهلبیت عصمت و طهارت و رمزی عظیم در خلقت، که بشریت حتی شیعیان و محبین نتوانسته اند او را بشناسند. بانویی که حقیقت نورانی او در پس پرده‌های ظلم و عناد و جهل و خصومت باقی ماند و تا قیامت هم روشن نخواهد شد.

وی با اشاره به وظیفه مومنان در ایام فاطمیه ابراز کرد: پاسداشت نام و یاد حضرت «فاطمه زهرا (س)» همانگونه که «پیامبر اکرم (ص)» بار‌ها در سخنان خود پیرامون اهل بیتشان تاکید داشتنند و خداوند نیز در آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری می‌فرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى، بگو من هیچ مزد و پاداشى بر رسالتم درخواست نمى کنم؛ جز دوست داشتن نزدیکانم».

وحیدی در همین راستا خاطر نشان کرد: از شیخ صدوق در روایات نقل شده است «پیامبر اکرم (ص)» همیشه دست حضرت «فاطمه زهرا (س)» را می‌بوسیدند همچنین شیعیان و اهل سنت نیز نقل کردند که «حضرت محمد (ص)» به احترام حضرت «فاطمه زهرا (س)» از جا بر می‌خواستند، این بانو به اندازه‌ای عظمت داشتند که «پیامبر اکرم (ص)» که برترین مخلوق عالم است در برابر ایشان احترام می‌کردند و دستشان را می‌بوسیدند این نکته‌ای مهم و قابل تامل است هر چند بعد از رحلت «پیامبراکرم (ص)» مردم ستم فراوانی به حضرت «فاطمه زهرا (س)» روا داشتند.

 


منبع : میزان