تاریخ : 05:40 - 1399/10/15
کد خبر : 440438
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چگونه انرژی مغز گرفته می‌شود؟

چگونه انرژی مغز گرفته می‌شود؟

مواردی در سلامت مغز نقش بسزایی دارند که اگر آن‌ها را به اشتباه انجام دهیم سلامت مغز به خطر می‌افتد.

به گزارش کارگر آنلاین،  زمانی که صحبت از سلامتی می‌شود چندان به یاد مراقبت از مغزمان نمی‌افتیم، اما برای اینکه سلامت این قسمت مهم بدن را حفظ کنیم باید از ۸ عادت مخرب پرهیر کنیم.

۱. اختلالات خواب
تمامی انسان‌ها از مواردی که می‌تواند سلامت بدن و به خصوص مغز را به خطر بیاندازد آگاهی دارند، اما متاسفانه آن‌ها را انجام می‌دهند. برای مثال کمبود خواب می‌تواند از دلایل زوال عقل باشد و در نهایت افراد را به دچار بیماری آلزایمر کند، لذا توصیه می‌شود ساعات خواب منظمی داشته باشید.

۲. تنهایی
آنچه در زندگی همه ما مهم و کاربردی می‌تواند باشد احساس واقعی ارتباط با دیگران است، افرادی که این ارتباط واقعی را حتی با چند دوست صمیمی دارند، خوشحال‌ترند و همین امر باعث می‌شود مغز آن‌ها درگیر نشده و به آلزایمرمبتلا نشوند.

۳. خوردن غذا‌های ناسالم
قسمت‌هایی از مغز که با یادگیری، حافظه و سلامت روان مرتبط هستند، در افرادی که به صورت طولانی مدت از همبرگر، چیپس و نوشابه استفاده می‌کنند، کوچک‌تر است. البته با جایگزین کردن انواع توت‌ها، غلات سبوس‌دار، مغزیات و سبزیجات برگ سبز می‌توان عملکرد مغز را حفظ کرد و احتمال بروز زوال عقل را به سرعت کاهش داد.

۴. صدای بلند هدفون
صدای بلند موسیقی با استفاده از هدفون می‌تواند تنها در مدت ۳۰ دقیقه به شنوایی شما آسیب وارد کند، البته کاهش شنوایی در بزرگسالان مسن با مشکلات شدید مغزی همچون آلزایمر و از بین رفتن بافت مغز بیشتر دیده می‌شود.

۵. عدم تحرک
افراد جامعه باید توجه داشته باشند هرچه بی‌تحرک‌تر باشند احتمال ابتلا به زوال عقل در آن‌ها بالاترمی رود، البته نباید از ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و فشار خون نیز غافل شد.

۶. استعمال دخانیات
استعمال دخانیات در گام اول بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و فشار خون را برای افراد مصرف کننده به ارمغان می‌آورد، همچنین سیگار و دیگر مواد دخانی پتانسیل کوچک شدن مغز را دارند به طوری که می‌توانند احتمال ابتلا به زوال عقل از جمله آلزایمر را در افراد دو برابر بالا ببرند.

۷. پرخوری
پرخوری یکی از عادت‌های مخرب مغز است، مصرف بیش از حد غذا حتی نوع مناسب، شبکه‌های ارتباطاتی مغز را درگیر کرده و مغز به اشتباه به بدن دستور پرخوری می‌دهد و همین امر باعث به هم ریختگی سیستم بدن می‌شود.

۸. تاریکی
عدم و یا کاهش دریافت نور طبیعی به بدن احتمال افسرده شدن را در افراد تقویت می‌کند به طوری که می‌توان گفت روند مغز با کندی رو به رو خواهد بود، زیرا طبق تحقیقات نور خورشید می‌تواند عملکرد مغز را بهینه کند.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما