تاریخ : 07:41 - 1399/10/15
کد خبر : 440502
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اخراج نماینده کارگران شهرداری/ قهرمان مطالبات کارگران شهرداری از نان خوردن افتاد!

اخراج نماینده کارگران شهرداری/ قهرمان مطالبات کارگران شهرداری از نان خوردن افتاد!

نماینده کارگران شهرداری ایلام به دلیل انعکاس مشکلات کارگران، پیگیری درخواست‌ها و مطالبات آنان به خبرگزاری فارس توسط مسوولان شهرداری اخراج شد.

کارگرآنلاین| طی روزهای اخیر مطلبی با عنوان بازی شهرداری با کارگران بی‌پناه در خبرگزاری فارس ایلام درج شد که بر اساس آن عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران سبب بروز مشکلات معیشتی برای این قشر کم درآمد شده است.

اما متأسفانه این مطلب با واکنش مسوولان شهرداری ایلام همراه بود به طوری که نماینده کارگران شهرداری که طی مصاحبه‌ای مشکلات و عدم پرداختی‌های شهرداری را به این خبرگزاری منعکس کرده بود را اخراج کردند.

اخراج به دلیل پیگیری مطالبات کارگران

غیاثی نماینده کارگران شهرداری گفت: با توجه به این‌ که کارگران شهرداری جزو اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و عدم پرداخت‌های ماه‌های گذشته مشکلات معیشتی بسیاری را برای آن‌ها به دنبال داشته؛ برخود لازم دانستم که این مشکلات را پیگیری و جهت رفع آن‌ها رایزنی‌های لازم را از طریق مراجع قانونی انجام دهم.

وی افزود: به دلیل انعکاس مشکلات کارگران و پیگیری درخواست‌ها و مطالبات آنان مسوولان شهرداری اقدام به اخراج بنده کرده‌اند.

دلایل شهرداری برای اخراج

این درحالی‌ست که مسوولان شهرداری اخراج وی را به دلیل مسائل انضباطی مطرح کردند و همچنین براساس مطالب مطرح‌ شده توسط مسوولان شهرداری آقای غیاثی از نیروهای بازخریدشده‌ی جهاد نصر است و استخدام وی در شهرداری خلاف قانون است.

حال سوال اینجاست اگر نامبرده طبق اذعان شهرداری در شهریور ماه سال جاری اخراج شده چرا هم‌اکنون حکم مجدد بر اخراج نام‌برده صادر شده است؟ اگر نیروی تعدیلی جهاد نصر بوده چرا شهرداری ایلام تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است؟

عدم رعایت مراحل قانونی جهت اخراج 

بر اساس ماده ۲۷ قانون کار در صورتی که کارفرما بخواهد کارگری را به دلیل عدم رعایت آیین نامه انضباطی اخراج کند، باید پس از ۲ بار تذکر کتبی و اخذ نظر مثبت شورای اسلامی کار آن کارگاه و در صورت نداشتن شورای کار نظر شورای صنفی اخذ شود و سپس فرد اخراج شود، در حالی که مراحل مذکور در اخراج آقای غیاثی رعایت نشده است.

بی‌شک در چنین شرایطی کارگرانی مانند آقای غیاثی توان دفاع از حقوق خود را ندارند و کارگری که عمر خود را با یک حقوق حداقلی طی کرده و امروز نه پس انداز قابل توجهی دارد، نه اندوخته‌ای دارد و در تامین مایحتاج زندگی خود مانده چطور می‌تواند از حقوق خود در محاکم قضایی دفاع کند در حالی که طرفش سازمانی با بهترین مشاوران حقوقی و وکلاست!

 آیا مسوولان شهرداری به این مساله فکر نمی‌کنند که وقتی یک کارگر در این شرایط اقتصادی با بیش از بیست سال سابقه بیکار می‌شود چه بلایی بر سرش می‌آید؟ آیا پاسخ کارگرانی که حق خود را مطالبه می‌کنند تا در این شرایط نامساعد اقتصادی بتوانند زندگی‌شان را بگذرانند اخراج و محرومیت از کار است؟

لذا شایسته است شهرداری به این سوالات پاسخ دهد و علت اینکه در مستندات ارسالی توسط شهرداری ایلام موردی مبنی بر حضور کارگر اخراج شده در جلسه دفاع از خود ارائه نکرده و اخراج ایشان برخلاف ماده ۲۷ قانون کار انجام شده است را توضیح دهد.

لذا از مدیرکل کار و رفاه اجتماعی انتظار می‌رود به این مسئله ورود کرده و نتیجه اقدامات خود در این خصوص را در اختیار رسانه‌ها قرار داده تا از تضییع حقوق کارگران توسط کارفرمایان جلوگیری شود.


منبع : فارس