تاریخ : 08:31 - 1399/10/15
کد خبر : 440602
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خرید این داروهای گیاهی ممکن است به قیمت جانتان تمام شود

خرید این داروهای گیاهی ممکن است به قیمت جانتان تمام شود

به گفته یک داروساز گیاهان دارویی خالی از ضرر و عارضه نیستند و برخلاف آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند، مصرف آنها همیشه مفید نیست و استفاده از دوز بالای آنها می‌تواند باعث مسمومیت شود و یا نارسایی کبد یا کلیه و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

به گزارش کارگر آنلاین، به گفته یک داروساز گیاهان دارویی خالی از ضرر و عارضه نیستند و برخلاف آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند، مصرف آنها همیشه مفید نیست و استفاده از دوز بالای آنها می‌تواند باعث مسمومیت شود و یا نارسایی کبد یا کلیه و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سرور قدیمی عنوان کرد: با وجود فواید مصرف داروهای گیاهی، تداخل مصرف آنها با داروهای شیمیایی عوارض جبران‌ناپذیری دارد، به طوری که کارشناسان نسبت به استفاده هم‌زمان داروهای گیاهی و شیمیایی هشدار می‌دهند.

وی افزود: گیاهان دارویی مبنای ساخت بسیاری از داروهای شیمیایی هستند و حتی قرن‌ها قبل از آنکه پای این داروها به نسخه پزشکان باز شود، توسط حکمای طب سنتی تجویز می‌شدند.

این متخصص بیان کرد: گیاهان دارویی خالی از ضرر و عارضه نیستند و برخلاف آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند، مصرف آنها همیشه مفید نیست و این گیاهان بر اساس دوز یا اندازه‌ای که مصرف می‌شوند، زمان مصرفشان، فرد مصرف‌کننده و داروها یا گیاهانی که هم‌زمان با آنها استفاده می‌شوند، عوارض متفاوتی خواهند داشت، مثلاً استفاده از دوز بالای گیاهان دارویی می‌تواند باعث مسمومیت شود و نارسایی کبد یا کلیه را در پی داشته باشد.

قدیمی همچنین اظهار کرد: عوارض داروهای گیاهی در کودکان و سالمندان بیشتر است و حتی ممکن است در موارد حاد به قیمت جان آنها تمام شود. مصرف داروهای گیاهی بدون نظارت پزشک کار خطرناکی است و برخی گیاهان با داروهایی که فرد استفاده می‌کند تداخل دارد، به طوری که برخی از آنها قدرت جذب مواد غذایی را در بدنتان کم می‌کنند و بعضی از آنها برای افراد دچار بیماری‌های خاص به‌شدت مضر هستند.

داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: بیشتر مردم فکر می‌کنند گیاهان دارویی را باید از عطاری‌ها بخرند، اگرچه به‌طور سنتی عطاری‌ها اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان این گیاهان هستند اما عطارها پزشک نیستند و نمی‌توانند به‌اندازه یک پزشک، سلامت گیاه و تأثیر آن را تأیید کنند.

وی بیان کرد: همان‌طور که پزشک در زمان نسخه نوشتن شرایط سنی و وزنی شما را در نظر می‌گیرد و دفعات مصرف دارو را معین می‌کند، هنگام استفاده از گیاهان دارویی هم باید ویژگی‌های جسمانی فرد در نظر گرفته شود.

به گفته سرور قدیمی در مورد داروهای گیاهی که بیشترین مصرف را در بین مردم دارند، به بیان مضرات و فواید آنها بر اساس دوز مصرفی آنها پرداخت و گفت: مثلاً داروی گیاهی سنبل‌الطیب اگر در مقادیر کم‌مصرف شود آرامش‌بخش است و اگر در مقادیر زیاد استفاده شود باعث سرگیجه و ناآرامی شده، با داروهای بیهوشی تداخل دارد و مسمومیت کبدی ایجاد می‌کند.

این داروساز در مورد رازک و شنبلیله نیز گفت: رازک و شنبلیله قوای جنسی را زیاد می‌کنند، اما خاصیت استروژنی دارند و مصرف بیش از حد آنها ممکن است ریسک ابتلا به اختلالات هورمونی و حتی سرطان‌های سینه و رحم را بالا ببرد.

وی اضافه کرد: اگر دمنوش بابونه با داروی وارفارین خورده شود، می‌تواند باعث خونریزی داخلی شود. آسپرین، پروپرانول، کلوزاپین، تئوفیلین و داروهای ضد افسردگی ۳ حلقه‌ای هم با بابونه تداخل پیدا می‌کنند و موجب افزایش خونریزی می‌شوند.

قدیمی تصریح کرد: آلوئه ورا که در سال‌های اخیر خیلی‌ها شیفته آن شده‌اند در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند زیانبار باشد، این گیاه عوارضی مثل درد شکمی، اسهال، کولیت روده، اختلال در جذب پتاسیم و انقباض رحمی و سقط‌جنین دارد و مصرف آن در بچه‌های زیر ۱۲ سال ممنوع است.

این متخصص تاکید کرد: شیرین‌بیان که برای درمان سوءهاضمه، زخم معده و التهاب لثه مؤثر است، در صورت استفاده نابجا یا بیش‌ از اندازه، موجب کاهش پتاسیم، فشارخون بالا، اختلال در ضربان قلب و تورم می‌شود. همچنین ریفلاکس معده را تشدید کرده و احتمال سکته قلبی را در بیماران قلبی افزایش می‌دهد.

 


منبع : پایگاه خبری تحلیلی انتخاب