تاریخ : 10:46 - 1399/10/15
کد خبر : 441134
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

در هوای آلوده روزانه ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه میل کنید

در هوای آلوده روزانه ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه میل کنید

افراد در برنامه‌غذایی روزانه خود به ویژه در شرایط آلودگی هوا حتما از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنند و روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی‌ها و ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند.هر واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان آب میوه تازه یا یک چهارم میوه خشک است. همچنین هر واحد سبزی معادل یک لیوان سبزی خام برگی (سبزی خوردن یا کاهو) یا نصف لیوان سبزی پخته یا خرد شده، یا یک عدد گوجه فرنگی یا پیاز متوسط است.با توجه به نقش مهم ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی در شرایط آلودگی هوا باید در برنامه غذایی خانواده‌ها انواع سبزی‌ها و میوه‌های رنگی گنجانده شود.

به گزارش کارگر آنلاین، سیب درختی را منبع غنی پکتین می دانند که از دسته فیبرهای محلول در آب است و  باعث تسهیل دفع سرب از بدن می شود . از سایر منابع  پکتین می‌توان به مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار اشاره کرد. مصرف روزانه میوه‌های حاوی پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا بسیار مهم است و توصیه می‌شود حداقل یک سیب در طول روز مصرف شود.

نقش منیزیم در کاهش جذب فلزات سنگین
منیزیم در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می شود. انواع سبزی‌های دارای رنگ سبز تیره غنی از این ماده مغذی هستند. از دیگر منابع غذایی منیزیم نیز انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، مغزها، آجیل، سبزیجات برگی شکل مثل کلم، اسفناج، جعفری، کاهو، برگ چغندر، غلات سبوس دار و حبوبات مثل لوبیا و سویا هستند.

نویسنده : دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه


منبع : خراسان