تاریخ : 10:59 - 1399/10/15
کد خبر : 441184
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

۶ ساعت نگاه‌کردن به صفحه نمایش رایانه معادل ۲۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید

۶ ساعت نگاه‌کردن به صفحه نمایش رایانه معادل ۲۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید

نتایج یک مطالعه مشترک انگلیسی - هلندی نشان می‌دهد که شش ساعت نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه در طول روز به اندازه ۲۵ دقیقه قرار داشتن در معرض نور شدید خورشید بدون داشتن کرم ضد آفتاب برای پوست مضر است. در این مطالعه با بررسی تاثیر نور آبی منتشر شده از دستگاه های الکترونیکی روی پوست متوجه شدند که این نور می تواند باعث پیری زودرس پوست شود.

به گزارش کارگر آنلاین، امروزه ۶۰ درصد مردم بیش از شش ساعت در روز در مقابل دستگاه های الکترونیکی قرار دارند که نور آبی ساطع می کنند. محققان متوجه شدند که پنج روز قرار گرفتن در معرض نور آبی برای دست کم شش ساعت در روز می تواند همان تأثیر ۲۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب  و بدون کرم ضد آفتاب را بر پوست داشته باشد.
نور آبی نسبت به نور ماورای بنفش ناشی از نور خورشید بسیار عمیق تر در پوست نفوذ می کند به طوری که از لایه های اپیدرم و درم پوست عبور می کند و به لایه زیر جلدی منتقل می شود و رنگدانه های فوری و مداومی بر پوست ایجاد می کند که بعد از سه ماه هنوز هم می تواند وجود داشته باشد. همچنین این اشعه ها می توانند تولید ملاتونین را مهار کنند، سطح هورمون استرس را افزایش دهند و اعصاب را تحریک کنند که به نوبه خود الگوی خواب و ریتم شبانه روزی را مختل می کند.


منبع : خراسان