تاریخ : 11:38 - 1399/10/15
کد خبر : 441375
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

مهار آثار بد آلودگی هوا با تغذیه مناسب

مهار آثار بد آلودگی هوا با تغذیه مناسب

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه با رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب می‌توان آثار شیمیایی آلودگی هوا را مهار کرد، به افرادی که در این روزها مجبور به قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هستند توصیه کرد، بلافاصله پس از رسیدن به منزل، یک لیوان شیر کم چرب مصرف کنید.

به گزارش کارگر آنلاین، خدیجه رحمانی  با تاکید بر اینکه اقشار مختلف سنی بخصوص گروه های آسیب پذیر باید شرایطی را برای خود فراهم کنند که در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند، اظهار داشت: از سویی دیگر باید از الگوی غذایی کامل تبعیت کرده که همه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: بیشترین و بهترین تغذیه ای که در روزهای آلودگی هوا به سلامت افراد کمک می کند، ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند در مقابل رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی در هوا کمک کننده باشد.

در روزهای آلودگی هوا، مصرف ۱۰ واحد میوه و سبزیجات رنگی توصیه می شود

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهترین منابع جذب آنتی اکسیدان ها، سبزیجات و میوه جات است، توصیه کرد: شهروندان باید در روزهای آلودگی هوا، مصرف میوه و سبزیجات بیشتری در سبد غذایی خود داشته باشند و مصرف آن را نسبت به قبل افزایش دهند.

به گفته رحمانی، در هنگامی که آلودگی هوا بیش از حد استاندارد بالا است، در مجموع باید روزانه حدود ۱۰ واحد میوه و سبزیجات به بدن برسد که از این ۱۰ واحد، ۶ واحد یعنی بیشترین واحد، سبزیجات باشد و بقیه از میوه ها مصرف شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: هر چه رنگ دانه های گیاهی و میوه ها بیشتر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری دریافت می شود. به همین دلیل باید از انواع متفاوت و رنگ های متنوع مورد استفاده قرار گیرد.

سبزیجات رنگی پخته به جذب بهتر آنتی اکسیدان کمک می کند

رحمانی درباره اینکه چه کنیم تا جذب آنتی اکسیدان ها سریعتر و بهتر صورت گیرد، توضیح داد: انواع پخته سبزیجات رنگی بیشتر می تواند مفید و قابل جذب باشد به همین دلیل باید در کنار هر وعده غذایی به میزان یک لیوان از سبزیجات پخته مصرف کرد.

وی تاکید کرد: سالمندان هم باید در کنار بشقاب غذایی، پوره سبزیجات داشته باشند. همچنین مصرف سبزی خوردن یا سالاد به عنوان سبزیهای خام توصیه می شود که ویتامین های بیشتری هم در کنار آنتی اکسیدان ها به بدن برسد.

رحمانی به افراد آسیب پذیر و سالمند توصیه کرد: این سبزیجات را به صورت ساطوری شده هم می توانند در ماست مصرف کنند تا جذب سریعتری داشته باشند.

در روزهای آلودگی هوا، مایعات بیشتری مصرف کنید

این متخصص تغذیه در بخشی دیگر از این گفت و گو، بر مصرف آب کافی و مایعات تاکید کرد و گفت: این کار به دفع مواد کمک می کند و باید به طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف شود که حتما نیمی از آن نوشیدن آب باشد زیرا بهترین نوشیدنی آب آشامیدنی سالم است. بقیه هم می تواند از سایر مایعات همانند شیر، چای، دمنوش ها و آب میوه ها باشد.

رحمانی در مورد مصرف دمنوش ها خاطرنشان کرد: مصرف دمنوش ها باید متنوع باشد مثلا دمنوش بابونه یا نعنا، دارچین و در روز بیش از یک دمنوش مصرف نشود.

در هوای آلوده، به محض رسیدن به خانه، یک لیوان شیر کم چرب مصرف کنید

وی با تاکید بر اینکه در کنار مایعات، مصرف شیر نباید فراموش شود، گفت: بهترین ماده مفید در مقابله با روزهای آلوده ای که مواد شیمیایی آلوده وارد بدن می شود، شیر است و حتما باید روزانه حداقل دو لیوان شیر در برنامه غذایی گنجانده شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر کم چرب بودن شیر اظهار داشت: به افرادی که به دلیل سردبودن طبع شیر نمی توانند به راحتی آن را مصرف کنند، توصیه می شود شیر را با مواد دارای طبع گرم همانند خرما یا عسل مصرف کنند اما آن را حذف نکنند.

وی به کارمندان، کارگران و تمامی افرادی که در این روزها مجبور به قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هستند هشدار داد: بلافاصله پس از رسیدن به منزل، یک لیوان شیر کم چرب و پاستوریزه مصرف کنید تا دچار سردرد و عواقب مواد شیمیایی که بر اثر آلودگی وارد بدن شده است نشوید.

مصرف هفته ای 2 بار ماهی و روغن مایع در پخت غذا فراموش نشود

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ماست هم تنها پروبیوتیک طبیعی است، به شهروندان توصیه کرد حتما در هر وعده غذایی یک لیون ماست مصرف کنند زیرا به تنظیم فلور باکتریایی دستگاه گوارش و جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند.

رحمانی در مورد مصرف روغن ها هم اظهار داشت: در شرایط آلودگی هوا حتما در پخت غذا از روغن مایع استفاده شود و از مصرف روغن جامد به شدت پرهیز شود. همچنین چربی های اشباع استفاده نشود.

وی درباره مصرف انواع گوشت به مصرف ماهی تاکید کرد و گفت: در این روزها حتما در هفته دوبار از انواع ماهی استفاده شود تا امگا۳ کافی دریافت شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود. در صورتی که ماهی مصرف نمی شود می توانند از قرص روغن ماهی به عنوان منبع امگا۳ استفاده کنند.


منبع : باشگاه خبرنگاران