تاریخ : 12:27 - 1399/10/15
کد خبر : 441633
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چگونه باید نوجوانان را از دوران بلوغ آگاه سازیم؟

چگونه باید نوجوانان را از دوران بلوغ آگاه سازیم؟

دختران در دوران بلوغ دچار تغییرات زیادی می شوند که برخی از آن ها برایشان نگران کننده است. والدین باید با پاسخ صحیح به سوالات آن ها در این دوران به فرزند خود کمک کنند.

به گزارش کارگر آنلاین، بلوغ مرحله بیولوژیکی است که تغییر شکل بدن را از نوجوانی تا مرحله بالغ نشان می دهد. بلوغ در دختران در سن هشت سالگی شروع می شود و تا سن 13 سالگی ادامه می یابد. بلوغ مرحله مهمی است که می تواند برای یک دختر ترسناک باشد، به خصوص اگر والدین در مورد بلوغ به دلیل شرم و حیا اطلاعاتی در اختیار فرزند خود قرار ندهند.

طی دوران بلوغ و حتی چند سال بعد از آن نیز، سوالات زیادی در ذهن دختران جوان مطرح می شود که گاهی به دلیل شرم و خجالت، یا ترس و واهمه بدون جواب می ماند و همین مساله اضطراب زیادی در آنها ایجاد می کند.

پاسخ والدین به سوالات دختران در سن بلوغ از نگرانی و اضطراب آنها به میزان قابل توجهی می کاهد.

دوران بلوغ دختران
پاسخ به پرسش رایج دختران جوان هنگام رسیدن به دوران بلوغ

به عنوان مادر، شما می توانید بهترین منبع برای سوالات بی شماری دخترتان در مورد بلوغ باشید پس مکالمه را شفاف کنید و از کلمات مناسب استفاده نمایید و با راهنمایی و حمایت کردن دخترتان در دوران بلوغ اجازه دهید او مسولیت بدنش را بر عهده بگیرد.
چرا در مجرای تناسلی ترشحات سفید رنگ وجود دارد؟

این سوال ممکن است یکی ازسوالات دخترتان در بلوغ باشد. ترشحات طبیعی مهبل سبب تمیز و مرطوب نگه داشتن مهبل و پیشگیری از عفونت می شود. در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل تغییر می کند و این مسئله کاملا طبیعی است.

ترشحات طبیعی مهبل باید شفاف، سفید یا شیری مایل به سفید باشند. تغییر در ترشحات مانند تغییر در رنگ آن و بوی آن و خارش، سوزش، تورم و قرمزی در مهبل علامت وجود عفونت مهبل (باکتریایی یا قارچی) است.

در عفونت قارچی مهبل ترشحات بسیار سفید و غلیظ می شود و بوی ترشحات تند است و حالت خارش و سوزشی در مهبل یا اطراف آن حس می شود. در عفونت باکتریایی مهبل مقدار ترشحات زیادتر می شود و ترشحات حالت کف آلود پیدا کرده و به رنگ خاکستری در می آید.

مشکلات دوران بلوغ دختران
چرا عادت ماهیانه نمی شوم؟

سن بلوغ در دختران متفاوت است ولی اغلب بین بین 8 تا 13 سالگی است. اولین عادت ماهیانه 2 تا 5 سال بعد از اولین نشانه های بلوغ اتفاق می افتد. در بعضی دخترها کمتر از یک سال بعد از بلوغ و یا 3 سال بعد از بلوغ هم عادت ماهیانه دیده می شود که طبیعی است.

سن اولین عادت ماهیانه به ارث هم بستگی دارد، از روی ترشحات مهبل می توان سن عادت ماهیانه را حدس زد، حدود 6 ماه قبل از اولین عادت ماهیانه این ترشحات به صورت شفاف، سفید و مخاطی شکل دیده می شوند.

تاخیر در عادت ماهیانه به عواملی مانند لاغری شدید، کم خوری عصبی، ورزشکار بودن (ورزش شدید و دائمی)، استرس های شدید یا بعضی بیماری های خاص بستگی دارد.
آیا پریود صدمه می زند؟

قاعدگی ممکن است دردناک باشد و با گرفتگی عضلات و درد در اطراف پایین شکم، درد پستان، سردرد، کمر درد و بدخلقی همراه باشد. این درد با بزرگ شدن دخترتان قابل تحمل و قابل کنترل می شود. اگر درد قاعدگی دردناک است، پس دختر خود را به دکتر ببرید تا ورزش ها و داروهایی برای کاهش درد تجویز نماید.

قاعدگی دختران
مقدار از دست دادن خون در طول پریود چقدر است؟

جریان خون در دوران قاعدگی نامنظم است و بعضی ازپریودها می توانند شدید باشند. مقدار از دست دادن خون در طول پریود بستگی به مدت پریود دارد که سه تا هفت روز است و معمولا بدن در طول یک دوره حدود 3-5 قاشق سوپ خوری خون را از دست می دهد.
آیا باید پد های بهداشتی یا پارچه قاعدگی استفاده نمود؟

هنگامی که پریود رخ می دهد، دختر شما می تواند پد های بهداشتی یا کهنه قاعدگی را انتخاب کند. شما می توانید به دختر خود اجازه دهید که هر دو را امتحان کنند قبل از اینکه تصمیم بگیرد چه کاری برای او بهتر است.

پد های بهداشتی
آیا پدهای بهداشتی می تواند داخل واژن گم شود؟

یک رشته ای از پدهای بهداشتی در خارج از مهبل قرار می گیرد و اجازه می دهد تا استفاده کننده آن را بیرون بیاورد. اگر رشته پدهای بهداشتی به مهبل (واژن) وارد شود، باز هم شما می توانید آن را پیدا کنید.
آیا در دوران قاعدگی در فعالیتی شرکت کنم؟

در دوران قاعدگی دلیلی ندارد که فعالیت های فیزیکی را متوقف کنیم و دختران می توانند فعالیت ها و ورزش را مانند روزهای گذشته انجام دهند.
خون ریزی قاعدگی در چه صورتی طبیعی است؟

خون قاعدگی در حالت طبیعی قرمز روشن یا کمی تیره بوده و به صورت قطره قطره است و شدید نیست و فاقد لخته خون یا توده است. دفع لخته یا خون ریزی شدید غیرطبیعی تلقی می شود. اگر مقدار خون ریزی زیادتر از حد متداول باشد و 3 تا 4 روز بطول بیانجامد و اگر خون ریزی بیش از 7 روز و کمتر از 100 میلی¬لیتر باشد، قاعدگی غیرطبیعی تلقی می شود.

خون ریزی در بلوغ
خون ریزی طولانی مدت و زیاد چه عوارض و اهمیتی دارد؟

خون ریزی طولانی مدت و زیاد علت های زیادی دارد و اگر درمان نشود منجر به کم خونی و ضعف و خستگی و ضربان قلب و… می شود.
چه اتفاقی می افتد اگر او پریود ناگهانی و یا تصادفی را تجربه کند؟

خون ریزی اولیه خفیف است و به لباس های بیرونی نمی رسد اما ممکن است دخترتان ناگهانی پریود شود. پس زمانی که به مدرسه می رود، یک جفت پدبهداشتی یا کهنه قاعدگی در کوله پشتی اش بگذارید.

پریود دختران
چرا عادت ماهیانه منظمی ندارم؟

معمولا چرخه عادت ماهیانه 28 روزه است، اما برای همه خانم ثابت نیست و در اکثر خانم ها بی نظمی های زیادی در عادت ماهیانه وجود دارد. اولین روز عادت ماهیانه، روز اول چرخه یک خانم محسوب می شود.

روز چهاردهم یکی از تخمک ها از تخمدان خارج می شود که به آن تخمک گذاری می گویند و در صورت عدم حاملگی دو هفته بعد پوشش درونی رحم ریزش پیدا کرده و عادت ماهیانه اتفاق می افتد.

بعد از اولین عادت ماهیانه تا 2 سال بی نظمی های زیادی وجود دارد. اختلال در زمان قاعدگی علت های گوناگونی مانند بیماری، کاهش وزن شدید و استرس زیاد، مسافرت و یا تغییرات عمده زندگی (مثل مهاجرت و جابجایی) دارد.

طول مدت عادت ماهیانه هم از 2 تا 10 روز متفاوت است ثابت نیست. در صورت اختلال در قاعدگی به دلیل وجود بیماری و مصرف دارو یا عدم تعادل هورمونی مراجعه به پزشک الزامی است. بی نظمی در قاعدگی ممکن است سه سال طول بکشد.

عادت ماهیانه
آیا بلوغ زودرس باعث کوتاه قد شدن می شود؟

بلوغ زودرس « ظهور بلوغ قبل از سن 8 تا 9 سالگی» می تواند باعث کوتاه قد شدن شخص شود. اگر قاعدگی در محدوده سنی طبیعی «9 تا 14 سالگی» اتفاق اقتد، باعث توقف رشد قد و کوتاه قد شدن شخص نمی شود و قد شخص کمی بیشتر از فردی که دیرتر قاعده شده است، رشد می کند. پس از آغاز نخستین قاعدگی قد دختران تا پایان بلوغ 6 تا 10 سانتیمتر رشد خواهد کرد.
چرا اندازه سینه متفاوت است؟

اولین نشانه بلوغ در دخترها رشد پستان هاست. همانطور که اندازه دو دست و پا یکسان نیست، اندازه آنها نیز متفاوت است و رشد و بزرگ شدن یکی از پستان ها سریع تر از دیگری است که این مسئله کاملا طبیعی است اما بعضی دختر خانم ها از این مسئله ناراحتند و فکر می کنند مشکلی وجود دارد.

توجه به شکل ظاهری پستان بسیار پر اهمیت است و اگر دختر خانم شما در این سن نگران شکل ظاهری سینه خود بود می توانید او را برای معاینه نزد پزشک ببرید.

اندازه سینه ها
علت درد گرفتن سینه ها چیست؟

در دختر خانم ها در سن بلوغ و بعد از آن درد پستان هر از گاهی هنگام شستشو و تغییر وضعیت در خواب اتفاق می افتد اما از درد پستان ها هیچ وقت نباید براحتی گذشت.

درد پستان ها در نزدیکی شروع عادت ماهیانه (یک هفته قبل) به دلیل ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون که باعث تجمع آب در بدن و متورم شدن پستان ها می شود، بسیار شایع است. اگر هیچ ترشحی از پستان وجود نداشته باشد معمولا این درد را با مصرف مسکن و یا حتی پوشیدن لباس زیر مناسب تر می‎توان برطرف کرد.
آیا ممکن است شخصی بیش از دو پستان داشته باشد؟

حدود 2 تا 6% دختران علاوه بر دو پستان اصلی دارای یک یا چند پستان یا نوک پستان فرعی هستند.
آیا استفاده از سینه بند صحیح است؟

استفاده از سینه بند مناسب زمانی که سینه ها شکل و اندازه بالغین را به خود گرفت لازم است. دختران باید از سینه بند خوب و مناسب و تهیه شده از الیاف طبیعی استفاده کنند.


منبع : نمناک