تاریخ : 12:45 - 1399/10/15
کد خبر : 441719
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"گلپر"، گیاهی برای تقویت معده و ضد نفخ

"گلپر"، گیاهی برای تقویت معده و ضد نفخ

مدیر مجتمع گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه گلپر برای رفلاکس معده و تهوع و اختلالات گوارشی کاربرد داشته و پودر دانه آن خاصیت ضد انگل دارد.

کارگر آنلاین | محسن پویان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: گُلپَر، گیاهی گلدار است که گل آن شبیه سکه سفید رنگ بوده و دانه‌های بسیار معطری دارد و همراه با غذا به عنوان ادویه مصرف می‌شود. ادویه‌ها قدرت چربی سوزی بالایی دارند و به لاغری کمک می‌کنند، باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را دلچسب‌تر می‌کنند. گلپر ضد نفخ بوده و به رفع سوء هاضمه کمک می‌کند، بلغم را برطرف می‌کند و دمنوش ریشه آن برای رفع ناراحتی‌های عصبی مفید است.

وی با اشاره به این‌که این گیاه، سموم بدن را دفع می‌کند، ترشحات معده را زیاد می‌کند و ضدعفونی کننده، ضد میکروب و شیر افزاست، ادامه داد: شادی و نشاط را زیاد می‌کند، برای کمردردهای ناشی از رطوبت مفید بوده و برای درمان بیماری هیستری موثر است. این گیاه، توانایی استفاده از حافظه را افزایش می‌دهد؛ برای رفلاکس معده و تهوع و اختلالات گوارشی کاربرد داشته و پودر دانه آن خاصیت ضد انگل دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که دمنوش گلپر اشتهاآور است، تصریح کرد: خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد و برای بهبود عوارض بیماری صرع مفید است. دمنوش ریشه آن برای اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفس مفید است. ضماد گلپر با موم و روغن زیتون برای رفع سیاهی دور چشم مفید بوده و پخته شده آن با سرکه و پوست انار برای درمان بواسیر مفید است.

 پویان با بیان این‌که پودر گلپر برای زخم‌های خوره و جذام مفید است، یادآور شد: مصرف زیاد گلپر، موجب سقط جنین می‌شود.