تاریخ : 13:10 - 1399/10/15
کد خبر : 441869
سرویس خبری : فرهنگی
 

شمشیرهای غلاف شده داعشی‌ها در قلب تهران

شمشیرهای غلاف شده داعشی‌ها در قلب تهران

موزه مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی پُر است از غنایم و ادواتی که از داعشی‌ها گرفته شده است؛ آنچه در این موزه اکنون پشت ویترین و زیر شیشه قرار دارد می‌توانست در شهرهای ایران باشد اگر سردار و سردارها نبودند.

کارگر آنلاین |  با دیدن نام شهدایی که بر دیوار دالان باریکی نقش بسته، وارد کوچه‌ای خلوت، آرام و قدیمی می‌شوید. کوچه‌ای که خانه با پرده‌های قدیمی، مغازه ساندویچ فروشی با شیشه‌های خالی نوشابه در مقابل آن و سینما دارد.

این داستان آغاز جنگ تحمیلی است 

اینجا خیابان شقایق در کوی طالقانی شهر خرمشهر است. حتی تیرهای برق آن هم عیناً بازسازی شده است و ناگهان دیوار خراب می‌شود، صدای مهیبی می‌آید و یک تانک وارد خانه‌ات می‌شود. این داستان آغاز جنگ تحمیلی است و سرآغاز ورود به موزه دفاع مقدس که اکنون به نام موزه مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تغییر نام داده است؛ موزه‌ای در قلب باغ موزه دفاع مقدس در تهران.

از آرامش برهم خورده کوچه شقایق در کوی طالقانی خرمشهر و تانک داخل خانه‌ات که خارج می‌شوی، می‌توانی یک ساعت بایستی و با دقت بخش قابل توجهی از جنایت‌های صورت گرفته علیه بشریت را بخوانی و برخی از تصاویر آن را ببینی.

تاریخ کشته شدن ۸۰ هزار ایرانی در دو هزار و ۵۰۰ سال پیش

در غرفه دشمن‌شناسی می‌توانی از تاریخ کشته شدن ۸۰ هزار ایرانی در دو هزار و ۵۰۰ سال پیش از سوی یهودیان که همه ساله در سالروز آن در اسرائیل جشن گرفته می‌شود تا جنگ‌های ۳۰ ساله اروپا، کشته‌های استعمار، تغییر چهره استعمار و ورود به جنگ جهانی اول که به کشته شدن ۱۷ میلیون نفر انجامید و طی آن ۹ میلیون ایرانی که تعداد قابل توجهی از آنها کودک بودند به دلیل تبعات جنگ جهانی و قحطی ناشی از آن را ببینی و با ابعاد مختلف این جنایت‌ها آشنا شوی.


جالب اینکه در این غرفه در کنار تصاویری مستند که به تو می‌گوید ۲۲۰ هزار ژاپنی با بمب‌های هسته‌ای آمریکا کشته شده‌اند، قهرمان دروغین آمریکایی‌ها که همیشه جهان را نجات می‌دهد نیز به تصویر کشیده شده، آن هم در کنار حقیقی‌ترین قهرمان عصر ما.

تقابل خیر و شر؛ بزرگ‌ترین میز جنگ دنیا که بارها و بارها رؤسای جمهور آمریکا پشت آن نشسته‌اند و دستور جنگ‌ها و قتل عام‌های بزرگی را داده‌اند نیز بازسازی شده است و چه خوب که اینجا حتی به شهدای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر نیز اشاره شده است.

در تصاویر متعدد و فیلم‌هایی که از صدام دیده‌اید تفنگ‌هایی که در دست می‌گرفت و شلیک می‌کرد را نیز دیده‌اید. یکی از این تفنگ‌ها به همراه لباس صدام در این موزه قرار دارد و سلاح‌های قدیمی‌تری که از آنها برای کشتار مردم عراق در انقلاب‌های مردمی(از جمله در انقلاب شعبانیه) مورد استفاده قرار گرفته بود.

 


بزرگ‌ترین عبرت تاریخ

تصویری از بزرگ‌ترین عبرت تاریخ؛ سیر زندگی صدام و اقدامات او در طول زندگیش تا زمانی که زندانی و اعدام شد در کنار تصویر پدر و فرزندی که با سلاح‌های شیمیایی او کشته شده‌اند نیز در مقابل چشمان بازدیدکنندگان از موزه نقش می‌بندد.
 


جنگ‌های نامنظمی که موجب ترس و وحشت اسرائیلی‌ها شده

بخش فلسطین و لبنان در پیش است و دیوار حائلی که با تصویر شهدا و مبارزان علیه اسرائیل شکافته شده ما را به این بخش‌ها می‌رساند. تونل‌های غزه، روند مبارزه مردم فلسطین از سنگ تا موشک، غرفه لبنان و مطلب جالبی با عنوان «قلب موش و پوست پلنگ» تاریخ مقاومت لبنان، تأثیر انقلاب اسلامی بر مبارزه حزب‌الله و تصاویر و نوشته‌های بسیار جالبی که روند اتفاق‌های جنگ ۳۳ روزه از برتری اسرائیل تا شکست آن را به نمایش گذاشته است، ماکتی از تانک مرکاوا که مبارزان حزب‌الله با دست خالی آن را منهدم کرده‌اند، اتاق فرماندهی و نقش سردار در جنگ ۳۳ روزه، بازسازی پوشش گیاهی منطقه‌ای که این جنگ در آن رخ داد و جنگ‌های نامنظمی که موجب ترس و وحشت اسرائیلی‌ها شده بخش‌های دیگر این موزه هستند که باید با دقت دید، خواند و آموخت.

فجایع بوسنی و داغ عمیق سربرنیتسا

برای آشنا شدن با فجایع بوسنی و داغ عمیق سربرنیتسا باید از دالانی تاریک و خاص عبور کنید که نامش تونل نجات است. سربرنیتسا شهری است که در آن هشت هزار و ۳۷۲ مرد و پسر توسط صرب‌ها قتل عام شدند. صرب‌ها به حدی در این شهر کشتار کردند که کشتن برایشان به یک تفریح تبدیل شده بود و عده‌ای از مردها را در جنگل‌ها رها کردند و به شکارشان رفتند.

سیر مقامت افغانستان، تجاوز انگلیس بعد از شوروی و در نهایت آمریکا به این کشور نیز داستان جالبی دارد. دیوارنگاره‌ها و تصاویر گسترده‌ای با طراحی جالب که هرگز از دیدن و خواندن آن خسته نمی‌شوید این داستان را برایتان نقل می‌کند.

 


داعش؛ جالب‌ترین بخش موزه

اکنون این سیر تاریخی جنگ‌ها و نبردها در موزه سردار سلیمانی به داعش رسیده است. بالای دیوار نقشه بزرگ سیاه رنگی از آرزوهای برباد رفته داعش وجود دارد و کشورهایی که قرار بود آن را تصرف کند؛ از ایران، افغانستان، پاکستان تا عمق قاره آفریقا؛ اما اکنون فقط یک گروهک تروریستی است.

شاید برای خیلی‌ها این بخش جالب‌ترین بخش موزه باشد. اینجا پر است از ماشین‌ها، بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و وسایلی که از داعش گرفته شده است و البته اولین چیزی که جلب توجه می‌کند ماشین عملیاتی سردار سلیمانی است که در سوریه و عراق از آن استفاده می‌کردند و مجسمه‌ای از سردار که بسیار تلاش شده شبیه ایشان ساخته شود. حتماً در فیلم‌ها و عکس‌ها این ماشین را دیده‌اید؛ همان ماشین سفیدی که سردار داخل آن نشسته بودند و وقتی از ایشان خواسته می‌شد به منطقه نروند چون خطرناک است می‌گفتند «زشته» (خطاب به فرد گوینده مطلب که خطر دارد می‌گفتند زشت است که از خطر حرف می‌زنی). ماشینی که ضد گلوله نیست و تجهیزات نظامی خاصی ندارد.
 


حال همین ماشین را مقایسه کنید با ماشین‌های به غنیمت گرفته شده از داعش. خودروهایی زرهی که بدنه آن برداشته شده و مقاومت آن با ورقه‌های فلزی بسیار قطور در برابر سلاح‎های مختلف افزایش داده شده است.

در میان این ماشین‌ها، ماشین ضد گلوله‌ای وجود دارد با شیشه ضد گلوله ۹ لایه که به آن گلوله دوشکا اصابت کرده اما فقط لایه‌های اول شیشه را شکسته و نتوانسته وارد اتومبیل شود. چند نمونه دیگر از تجهیزات زرهی داعش از سوریه و عراق به این موزه آورده شده است. کمربند انتحاری، نارنجک، کارت‌های شناسایی و پلاک‌های خودرو هم هست.
 


قمه‌هایی که غلافِ غلاف است

قمه‌هایی که داعش برای اعدام از آنها استفاده می‌کرده و هنوز هم رد خون بر روی این قمه‌ها قرار دارد نیز در این موزه زیر شیشه غلاف غلاف است؛ می‌توانید آنها را تماشا کنید. لپ تاپ‌ها، تب‌لت‌ها، تلفن‌های همراه، پهپادهای جاسوسی و ... داعشی‌ها هم همینجاست و تصویری از حلب ویران بعد از آزادسازی و مردمی که دارند به شهر سوخته و ویران شده خود باز می‌گردند نیز خودنمایی می‌کند؛ تصویری که می‌توانست یکی از خیابان‌های تهران باشد اگر سردار و سردارها نبودند.

موزه مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دلیل کرونا تعطیل است؛ البته مسئولان آن همچنان در حال تکمیل و اضافه کردن بخش‌های مختلف مربوط به سردار سلیمانی به آن هستند و ان‌شاءالله پس از کرونا می‌توانید روند مقاومت سرداران اسلام را آنجا ببینید.

 


منبع : ایکنا