تاریخ : 10:24 - 1399/10/16
کد خبر : 444547
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

گیاه جینسینگ قرمز و خواص بی‌نظیر آن برای معده و بدن

گیاه جینسینگ قرمز و خواص بی‌نظیر آن برای معده و بدن

امروزه فرآورده های زیادی که از گیاه جینسینگ گرفته شده است در بازار به چشم می خورد. در این مقاله به بررسی خواص گیاه جینسینگ قرمز می‌پردازیم.

به گزارش کارگر آنلاین، معمولاً ریشه گیاه جینسینگ قرمز(red Ginseng) قابل استفاده است، برگها نیز با خاصیت ملایم تری میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. جینسینگ قرمز بومی شرق آسیا (کره، روسیه، چین) جینسینگ قرمز بخاطر برداشت بی رویه به سختی در طبیعت یافت می شود! هر از گاهی در طبیعت جین سنگ بالای ۱۰۰ سال یافت می شود که قیمتی معادل ۲۰ هزار دلار (شصت میلیون تومان) فقط برای ۳۰ گرم دارد! این گیاه در حال حاضر بصورت گسترده ای بشکل پرورشی کشت می شود. ریشه را معمولا در پائیز سال پنجم برداشت می کنند. هر چه ریشه جینسینگ قرمز مسن تر باشد اعتقاد بر این است که خواص دارویی و درمانی بیشتری دارد.
خاصیت این گیاه چیست؟

تونیک (مقوی)، آداپتوژن (به گیاهانی اطلاق میشوند که به بدن جهت انطباق با استرسی کمک کرده و باعث عادی سازی فرآیندهای جسمانی در شرایط استرس و سخت می شود) محرک، میزان کننده سیستم ایمنی، تنظیم کننده قند و فشار خون، محرک گردش خون مغزی، بهبود دهنده فعالیت های ادراکی، تونیک غدد فوق کلیوی، آنتی تومور، تقویت قوای جسمی و فکری. همچنین جینسینگ قرمز کمک به کاهش خستگی و ضعف عمومی، کوفتگی، میل جنسی کم، بیرمقی و بیحالی، افزایش تولید اینترفرون و فاگوسیتوز می کند. میزان کردن تعداد سلولهای سفید خون، تقویت تقریباً تمام اعمال کبد مانند بازسازی و ترمیم RNA و DNA و تولید پروتئینهای حیاتی. پایین آورنده آنزیمهای کبدی در خون. محافظت کننده سلول های کبدی، ضد ویروس و ضد تومور از دیگر خواص گیاه جینسینگ قرمز است.

درباره گیاه دارویی جینسینگ قرمز به احتمال خیلی قوی جین سنگ معروف ترین گیاه طب سنتی چین می باشد که بیشتر از هزاران سال در TCM مورد استفاده قرار میگرفته است. این گیاه به تنهایی یا همراه ترکیب گیاهان دیگر مصارفی طبی جهت ضعف عمومی، سرد مزاجی، کم اشتهایی، کم خونی، فراموشی و ضعف حافظه، نقصان ایمنی، بالا و یا پائین بودن فشار خون و کم کاری غده آدرنال (فوق کلیوی) دارد. تحقیقات پزشکی بروی گیاه دارویی جین سنگ بالغ بر هزاران صفحه می باشد. به احتمال قوی بروی هیچ گیاه دارویی به اندازه جین سنگ تحقیقات صورت نگرفته است. هم در مطالعات آزمایشگاهی و هم در مطالعات و تحقیقات انسانی نشان داده شد که جین سنگ به طور معنا دار و چشمگیری محافظت کننده کبد، پایین آورنده آنزیم های کبدی، تأثیر مثبت بر متابولیسم (سوخت و ساز) کلسترول و چربی، محافظت کننده در مقابل تشعشعات پرتوهای مضر، آنتی تومور، آنتی اکسیدان و آنتی ویرال (ضد ویروس) میباشد.
تحقیقات پیرامون این گیاه

در مطالعات vivo نشان داده شد که جینسینگ خاصیت محافظت کنندگی کبد در مقابل بیماریهای کبدی ناشی از ۴ CCL، کلروفورم، گالاکتوز آمین، و الکل (اتانول) را دارد. این گیاه باعث کاهش تورم سلولی، جمع شدن اخلاط رنگدانه های صفرا و آنزیمهای کبدی و سطح آمینو ترانسفرز، پیگیری از افزایش سطح آمینوترانسفراز بخاطر مصرف دگزامتازون (یک دارویی شیمیایی کورتیکو استروئیدی – کورتنی – که بعنوان داروی ضد التهاب مصرف می شود)، محافظت و پیشگیری از تورم و اختلال میتوکندری بخاطر مصرف الکل، پیشگیری و مانع حالت فاسد شدن هسته سلول (پیکنوزس) و رسوب چربی،  جلوگیری از کم کاری سنت رفستمولیبیا۔ و تحریک سنتر تری گلیسرید می شود.

اکثریت این مقالات و تحقیقات پیرامون خواص تقویت سیستم ایمنی، خاصیت محافظت کنندگی مقابل تشعشعات و پرتوهای مضر و خاصیت ضد توموری این گیاه می باشند. جین سنگ باعث افزایش واکنش پادتن، افزایش عملکرد سلولهای کشنده طبیعی معروف به NK، تولید اینترفرون و تقویت عمومی و افزایش قدرت سیستم ایمنی می شود. خیلی از مطالعات که در کشور چین بروی خاصیت و عملکرد جینسنگ بروی سرطان صورت گرفته است نشان دهنده خاصیت قوی ضد توموری این گیاه می باشد. جینسنگ قرمز به عمل آمده (که به آن جین سیگ کره ای میگویند) بیشترین خاصیت را از خود نشان داده است.


منبع : طبنا