تاریخ : 10:51 - 1399/10/16
کد خبر : 444701
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

فواید شگفت انگیز مارچوبه برای سلامتی

فواید شگفت انگیز مارچوبه برای سلامتی

فواید مارچوبه عبارت است از ثابت نگه داشتن سطح هموسیستئین، محافظت از عروق خونی، تنظیم سطح قند خون، بهبود وضعیت پوست، تسکین دهنده علایم پریود، افزایش قدرت باروری و بهبود قدرت بینایی.

به گزارش کارگر آنلاین، نام علمی مارچوبه آسپاراگوس آفیسینالیس (Asparagus officinalis) است و استفاده گسترده ای در زمینه درمان بیماری ها دارد. واژه آسپاراگوس ریشه در واژه یونانی اسپروت، به معنی جوانه، دارد و ۳۰۰ گونه مختلف از آن وجود دارد.

مارچوبه را در رنگ های مختلف می توان یافت و علت آن نیز روش های مختلفی است که برای رشد آن استفاده می شود. این سبزی بیشتر به رنگ سبز دیده می شود، اما انواع سفید و بنفش آن نیز وجود دارند. مارچوبه سفید رنگ در حقیقت فاقد کلروفیل است، زیرا در تاریکی رشد می کند، نوع بنفش مارچوبه غنی از فیتوشیمی است که عامل ایجاد رنگ بنفش در این گیاه است.

امروزه دسترسی آسان و گسترده به فست فودها باعث شده مردم در سراسر دنیا رژیم غذایی ناسالم و غیر متعادلی داشته باشند. همین موضوع باعث شده متخصصین تغذیه و پزشکان بر خوردن سبزیجات به صورت منظم تاکید زیادی داشته باشند. زیرا مواد معدنی و مغذی که سبزیجات به بدن می رسانند برای فرآیندهای بدن بسیار ضروری است. مارچوبه سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی است که برای بدن ما سودمند هستند. در ادامه به برخی از فواید مارچوبه برای بدن اشاره می کنیم.
سایر فواید مارچوبه شامل موارد زیر می شود:

    کاهش التهاب ناشی از روماتیسم
    جلوگیری از ایجاد عفونت توبرکلوزیس
    کاهش احتمال بروز بیماری های عصبی
    بهبود علایم بیماری صرع
    افزایش تکثیر سلول ها
    کاهش سطح کلسترول
    افزایش سطح انرژی

مارچوبه ارزش غذایی بالایی دارد و منبع مناسبی برای به دست آوردن مواد معدنی و ویتامین هایی است که برای عملکرد و متابولیسم سلول های بدن ضروری هستند. این سبزی دارای عناصری همچون فولات و پتاسیم است. مارچوبه بسیاری از عملکردهای بدن، همچون عملکرد قلب و عروق، تولید مثل و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.
پایدار نگه داشتن سطح هموسیستئین بدن

مارچوبه حاوی ویتامین B است که وجود آن برای حفظ مقدار مناسب از هورمون هموسیستئین ضرورت دارد. این هورمون به هنگام شکسته شدن آمینواسیدها درون بدن، به جریان خون آزاد می شوند. ویتامین B همچنین به تبدیل هموسیستئین به سیستئین، به عنوان یک چرخه طبیعی متیلاسیون در بدن، نیز کمک می کند.
محافظت از رگ های خونی

این گیاه منبع غنی از ویتامین B است که بدون آن بدن دچار مشکلات زیادی می شود. یکی از این مشکلات افزایش میزان هموسیستئین در خون است. افزایش این ترکیب در جریان خون خطر آسیب به رگ های خونی را افزایش می دهد. همچنین در این شرایط خطر سایر بیماری های قلب عروقی، همچون ونوس ترومبوزیس و آتروسکلوروزیس، نیز افزایش می یابد.
فواید مارچوبه
تنظیم قند خون بدن

فیبر قابل حل و آنتی اکسیدان های موجود در مارچوبه می تواند از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. فیبر قادر است مقدار قندی که توسط روده جذب می شود را تنظیم کند. آنتی اکسیدان های موجود در مارچوبه نیز التهابات ناشی از بیماری دیابت را کاهش می دهند. مارچوبه همچنین حاوی مواد معدنی است که به طور مستقیم بر سلول های پانکراس اثر می گذارند. سلول های پانکراس نیز به نوبه خود در تنظیم ترشح انسولین در بدن نقش دارند.
دوست خوب پوست

نیاسین موجود در مارچوبه ترکیبی است که قادر است پوست را از شر آکنه های شدید راحت کند. همچنین این ماده به کاهش حساسیت و قرمزی ناشی از جای زخم آکنه ها نیز کمک می کند. از طرف دیگر، آنتی اکسیدان موجود در این سبزی می تواند با رادیکال های آسیب رسان مبارزه کنند. این رادیکال ها تاثیری مخرب بر پوست دارند و روند پیری پوست را تسریع می کنند.
کاهش علایم پریود

سندروم پیش از قاعدگی، کرامپ شکمی (گرفتگی عضلات شکم) و نوسانات روحی همگی مهمانان ناخوانده ای هستند که هر ماه با پریود زنان همراه هستند. ویتامین K و کلسیم موجود در مارچوبه برای این منظور فوق العاده هستند و می توانند این علایم را کاهش دهند. در حالی که ویتامین K از طریق کاهش غلظت خون، با کرامپ های شکمی دردناک مبارزه می کند، کلسیم نیز به کاهش نفخ، سردرد و نوسانات روحی کمک می کند.
افزایش قدرت باروری

تحقیقات نشان داده که ویتامین E موجود در این گیاه به بهبود وضعیت سلول های جنسی در هر دو جنس زن و مرد کمک می کند. ویتامین E به ضخیم تر شدن دیواره رحم کمک می کند و آن را برای تخمک گذاری و همچنین نگهداری از سلول های اسپرم، از طریق پراکسیداسیون لیپید، آماده می کند.
کاهش علایم خماری و رخوت بدن

علایم خماری شامل حالت تهوع، احساس خستگی و کم آبی است که همگی از طریق مصرف این گیاه قابل کنترل هستند. خوردن برگ و جوانه مارچوبه به کاهش میزان سم در کبد، که پس از مصرف بیش از اندازه الکل ایجاد می شود، کمک می کند.
بهبود قدرت بینایی

مارچوبه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های B ضروری است که برای بهبود قدرت بینایی بسیار موثر هستند. مطالعات نشان داده که این گروه از ویتامین ها ویژگی هایی دارند که به آن ها اجازه می دهد از تغییرات ماکولار (مربوط به بالا رفتن سن) جلوگیری کنند. همچنین مدارکی وجود دارد که نشان دهنده توانایی مارچوبه در جلوگیری از ایجاد آب مروارید در چشم است.
کاهش التهاب ناشی از روماتیسم

روماتیسم آرتریت یک بیماری شایع در بین سالمندان است و علایم آن نیز شامل التهاب، درد مفاصل و محدود شدن حرکات بدن می شود. اغلب گفته می شود مارچوبه موجب کاهش درد می شود، مصرف مارچوبه می تواند نیاز بدن به نیاسین را، بدون بروز هیچ گونه عوارض مخصوص داروهای شیمیایی، برطرف کند. این ویژگی ها همچنین باعث کاهش تورم و درد مفاصل می شوند.
مصرف مارچوبه
جلوگیری از بروز عفونت توبرکلوزیس

توبرکلوزیس یک عفونت ناشی از ورود باکتری به ریه است که باعث بروز علایمی همچون حالت تهوع، خستگی و حتی بالا آوردن خون در اثر سرفه می شود. ریشه مارچوبه برای درمان بیماری های مربوط به ریه، همچون توبرکلوزیس و برونشیت، مفید است.
کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغز و اعصاب

ابتلا به بیماری های مربوط به مغز و اعصاب، همچون آلزایمر و زوال عقل، نه تنها می تواند برای افراد در معرض خطر نگران کننده باشد، بلکه برای خانواده های این افراد نیز موضوعی ناراحت کننده است. اضافه کردن مارچوبه به رژیم غذایی می تواند موجب کاهش احتمال بروز چنین بیماری هایی شود و این توانایی مربوط به وجود فولات در مارچوبه است. فولات همچنین نقش مهمی در تولید سروتونین بازی می کند، این هورمون در بهبود عملکرد شناختی و رفتاری نقش مهمی دارد.
بهبود علایم صرع

علایم اصلی بیماری صرع ایجاد تشنج های دردناک است. اسپاسمی که در افراد مبتلا به این بیماری ایجاد می شود می تواند بسیار دردناک باشد و کنترل وضعیت بدن را در این افراد دشوار کند. مارچوبه برای افراد مبتلا به صرع همچون یک داروی گیاهی عمل می کند. تاثیر مارچوبه بر بیماری صرع پیشینه ای طولانی دارد و قبایل بدوی نیز از وجود این فواید در مارچوبه آگاه بودند.
افزایش رشد سلولی

مس موجود در مارچوبه به فرآیند حیاتی اکسیژناسیون (تولید اکسیژن) در خون کمک می کند. در صورت ایجاد اختلال در فرآیند تولید اکسیژن در خون رشد و متابولیسم بدن به کندی پیش می رود. مصرف مارچوبه می تواند با اکسیژناسیون ناقص در سلول های خونی مبارزه کند و علایم سوءتغذیه سلولی را کاهش دهد.
کاهش سطح کلسترول

فیبر و نیاسین موجود در این گیاه به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند. مصرف ماررچوبه می تواند به بهبود پروفایل خون کمک کند و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.
افزایش سطح انرژی بدن

منیزیم موجود در مارچوبه به پر انرژی نگه داشتن شما کمک می کند و باعث می شود مدت طولانی تری هوشیار باشید. افزایش میزان متابولیسم نیز یکی دیگر از فواید مصرف مارچوبه است که می تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد.


منبع : طبنا