تاریخ : 08:55 - 1399/10/17
کد خبر : 447591
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

بسیاری از بیماری‌ها زمینه عصبی و عروقی دارند/علت گزگز اندام‌های بدن چیست؟

بسیاری از بیماری‌ها زمینه عصبی و عروقی دارند/علت گزگز اندام‌های بدن چیست؟

فلوشیپ تخصصی جراح استخوان و مفاصل کودکان گفت: در زمینه برخی بیماری ها به خصوص دیابت، سیستم عروقی-عصبی گرفتار می شود که همین موضوع باعث ایجاد گزگز دست و پا برای بیمار می شود.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر علیرضا رحیم‌نیا متخصص ارتوپدی و فلوشیپ فوق تخصصی ارتوپدی کودکان با اشاره به علت گزگز و خواب رفتن پا اظهار داشت: گزگز و خواب رفتگی پاها ممکن است چند علت داشته باشد. اگر بیمار مشکل عصبی و یا بیماری‌هایی که سیستم عصبی را گرفتار می‌کند، داشته باشد این علت می تواند باعث گزگز و خواب رفتگی پا شود.

وی افزود: اگر مریض دیسک کمر داشته باشد و آن را درمان نکرده باشد  یکی از علائم این بیماری ممکن است گزگز اندام و کف پا باشد.

بیماری دیابت و گزگز دست و پا

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ فوق تخصصی ارتوپدی کودکان گفت: در زمینه برخی بیماری ها به خصوص دیابت، سیستم عروقی-عصبی گرفتار می شود که همین موضوع باعث ایجاد گزگز دست و پا برای بیمار می شود.

بیماری تنگی عروق

دکتر رحیم‌نیا ادامه داد: اگر مریض تنگی عروق و بیماری هایی که باعث تنگ شدن عروق به خصوص عروق محیطی می شوند، داشته باشد ممکن است این بیماری ها باعث درد و سردی در اندام ها شوند.

وی اضافه کرد: تنگی عروق باعث می شود مریض دچار گزگز پا و اندام ها شود به همین دلیل گزگز اندام ها بیشتر زمینه عروقی و عصبی دارد.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: برخی بیماران نیز ممکن است اعصاب آنها در جاهای خاصی از اندام ها تحت فشار باشد و دچار گزگز و خواب رفتگی پا و اندام ها شوند.

دکتر رحیم نیا بیان داشت: ما بیماری داریم که از عصب پایین ساق پا زمانی که می خواهد وارد پا شود ممکن است در قسمت جلوی پا تحت فشار قرار گیرد. این بیماران در طول روز و در زمان راه رفتن و یا در موقع خواب احساس گزگز در انگشتان پا و به خصوص پشت پا را دارند.

وی گفت: بیماری دیگری نیز باعث گزگز پا می شود که در این بیماری، عصبی که پشت قوزک داخلی وارد پا می‌شود ممکن است تحت فشار باشد و باعث گزگز و خواب رفتن کف پا شود. این بیماری باید بر اساس شرح حالی که از بیمار گرفته می شود تشخیص داده شود


منبع : طبنا