تاریخ : 09:20 - 1399/10/17
کد خبر : 447711
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

مصرف زیاد قند، نمک و چربی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

مصرف زیاد قند، نمک و چربی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: سیستم ایمنی مهمترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می دهد.

به گزارش کارگر آنلاین، عصمت عباسی افزود: خانه نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و فست فودها را به مراتب افزایش داده است.

وی اضافه کرد: مصرف مواد غذایی پرنمک، شیرین و پرچرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و... است و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

این کارشناس ادامه داد: بنابراین در این دوران افراد باید بیش از گذشته مراقب سلامتی خود باشند، به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می کنند توجه بیشتری داشته و در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کرده تا این دوران همه گیری کرونا با سلامتی سپری شود.

این مسوول ادامه داد: بر این اساس به عموم توصیه می شود در دوران همه گیری کرونا از مواد غذایی پرخطر کمتر استفاده کرده به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده های غذایی خود مصرف کنند.

عباسی افزود: مصرف سس مایونز باید محدود باشد و سالاد با چاشنی هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر میل و تا جایی که ممکن است، روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن توصیه می شود که مصرف فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند محدود شده تا احتمال ابتلای افراد به کرونا کمتر شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: عموم مردم در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه های نمکی)، چیپس، انواع پفک، و مواد شیرین (مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی های شیرین شده با قند)، از انواع میوه ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: انواع نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی های شیرین مثل شربت ها، انواع مربا و انواع شیرینی های خشک و تر حاوی مقادیرزیادی مواد قندی هستند که مصرف زیاد مواد قندی هم موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود که در مصرف آنها نباید افراط شود.

عباسی با بیان اینکه در حین خرید، به نشانگرهای رنگی تغذیه ای مواد غذایی توجه کنید، افزود: چراکه این نشانگرها بیانگر آن است که درمحصول مربوطه چقدر سدیم نمک، قند و چربی وجود دارد و از طرفی به این مهم توجه داشت که احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیش از دیگر افراد است واین افراد باید مراقب وزن خود باشند.

وی خاطرنشان کرد: مواد غذایی خریداری شده باید به شیوه سالم آماده سازی و از روش های بخار پز یا آبپز کردن بجای سرخ کردن استفاده شده و در صورت تمایل به سرخ کردن، با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت داده شود.


منبع : اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز