تاریخ : 09:23 - 1399/10/17
کد خبر : 447714
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

فشار غیرکارشناسی بر صندوق‌های بازنشستگی متوقف شود/ ابراز خشنودی از معلق شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد»

فشار غیرکارشناسی بر صندوق‌های بازنشستگی متوقف شود/ ابراز خشنودی از معلق شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد»

یک کارشناس حقوقی از معلق شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد» در کمیسیون اجتماعی مجلس ابزار خشنودی کرد اما هشدار داد که طرح‌های این چنینی صندوق‌های بازنششستگی فشار وارد می‌کند.

کارگر آنلاین |  برخی نمایندگان مجلس، درصدد تغییر شرایط «بازنشستگی پیش از موعد» کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی هستند و در همین چارچوب، اخیراً، به یک‌فوریت این طرح رأی مثبت دادند. با این حال علی بابایی کارنامی (سخنگوی کمیسیون اجتماعی) اعلام کرد که کمیسیون مربوطه؛ این طرح را معلق کرده است.  

در صورتی که این طرح تصویب می‌شد، کارکنان واجد شرایط وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی با حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت، بازنشسته می‌شدند البته این طرح به دلیل تبعات مالی سنگین آن برای صندوق‌های بازنشستگی منتقدان بسیاری دارد و به جریان افتادن آن در این قالب نگران‌کننده خواهد بود.  

ابراهیم سلطانی (کارشناس حقوق و مدیرکل اسبق بازرسی کار وزارت کار) تأکید دارد، اجرای «بازنشستگی پیش از موعد» اشتغال جدیدی ایجاد نخواهد کرد چراکه به‌ جای جذب نیروی کار، کارکنان قراردادی یا پیمانی کنونی دستگاه‌های دولت، رسمی خواهند شد و معنای این، یعنی اشتغال صفر. 

وی در این مورد گفت: به‌جای این‌که به دنبال بازنشستگی نیروی کارآمد باشیم، محیط کسب‌وکار را مساعد و شرایط را تسهیل کنیم تا جذب نیروهای بیکار در این بخش تقویت شود. 

سلطانی پیرامون طرح‌های مشابه طرح کنونی مجلس یازدهم، یادآور شد: قبلاً، طرحی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور، تدوین و برای دولت ارسال شد که بر اساس آن، فعالان این مشاغل می‌توانستند، زودتر از موعد بازنشسته شوند. 

این کارشناس حقوق افزود: مزیت آن طرح این بود که صندوق‌های بازنشستگی دیگر مجبور نبودند، حقوق بیشتر یا اضافه‌کاری مازاد پرداخت کنند اما پیامدهای اجرای طرح جدید مجلس و طرح قبلی را باید تفکیک کنیم؛ زیرا طرح «بازنشستگی پیش از موعد»، هزینه مالی زیاد و درنتیجه، متضرر شدن را به صندوق‌ها تحمیل می‌کند. 

این مقام اسبق وزارت کار افزود: نباید با بازنشسته کردن نیروهای میان‌سال، محیط کار را از حضور نیروهای کارآمد و باسابقه محروم کنیم. به هر شکل نباید در این زمینه تعجیل به خرج بدهیم و خشنودم که کمیسیون اجتماعی مجلس این طرح را معلق کرد اما انتظار داریم که دیگر به جریان نیفتد و چنین تصمیم‌هایی گرفته نشود. 

وی در پایان تأکید کرد: نگاه به صندوق‌های بازنشستگی باید حمایتی باشد و نباید تصمیم‌هایی درباره این صندوق‌ها بگیریم که فشار غیرکارشناسی و بدون خروجی مثبت را به صندوق‌ها تحمیل کنیم.


منبع : ایلنا