تاریخ : 18:13 - 1399/10/18
کد خبر : 452061
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹

ارزش دارا یکم در پایان معاملات این هفته منتهی به امروز پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹ با کاهش ۵.۷ درصدی مراجه بود.

 ارزش دارایکم در پایان معاملات این هفته  با کاهش 5.7 درصد همراه شد و قیمت هر واحد صندوق دارا یکم به 14 هزار 463 تومان رسید و بر این اساس ارزش 200 واحد صندوق دارا یکم به 2 میلیون و 892 هزار و 400 تومان رسید.  حجم معاملات این صندوق در آخرین روز معاملات این هفته نزدیک 12.5 میلیون واحد بود و قیمت NAV 21 هزا رو 336 تومان اعلام شد.

ارزش دارا یکم

ریزش بی‌سابقه اولینETF دولتی

ارزش دارا یکم در مقاطعی به ۶ میلیون هم رسیده بود و بعد از دوره اصلاح قیمتی بین ۳/۸ میلیون و ۴/۲ میلیون تومان نوسان داشت اما در جریان معاملات دو هفته اخیر این صندوق به دلیل عملکرد ضعیف نمادهای بانکی ریزش زیادی داشت.

 

ارزش صندوق دارا یکم

از طرفی صندوق پالایشی یکم نیز روندی نزولی دارد و حدود ۲۵ درصد از قیمت پذیره‌نویسی پایین‌تر معامله می‌شود و همین عملکرد ضعیف صندوق‌های دولتی باعث بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سهام شده است.

 

در جریان معاملات هفته گدشته نیز ETF کشاورزی با نماد نهال در بازار سهام پذیره‌نویسی شد.

 

صعود دارا یکم به صدر ارزش معاملات

 

صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بیشترین معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد و بعد از آن صندوق پالایشی یکم (پالایش) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) نیز در جایگاه سوم بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

 

حقیقی‌ها معادل ۲۳میلیارد تومان واحدهای صندوق با درآمد ثابت کیان (کیان) را از حقوقی‌ها خریدند (۳۸درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد) را به ارزش ۲۰میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۲۷درصد معاملات).

ارزش سهام دارا یکم

 

دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام «دارا یکم» رشد پنج درصدی دارایی خود را به چشم دیدند ولی از طرف دیگر مالکان صندوق آرمان آتیه درخشان مس (آتیمس) با زیان ۰.۴درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۹درصد) در رابطه با صندوق «دارا یکم» در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم سهم ۵۱درصدی از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله و همچنین سه میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتند.

 

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم بیش از هزار و ۱۲۵میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۸۱۰میلیون تومان شد. لازم به ذکر است گردش بازار سهام در حدود ۱۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان و مقدار ورود پول حقیقی بیش از ۳۰۰میلیارد تومان بوده است.

 

صندوق پالایش یکم در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پالایشی یکم به عنوان دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF)، از چهار شرکت پالایشی تشکیل شده است. پذیره‌نویسی این صندوق، ۵ شهریورماه سال جاری آغاز شد و عموم مردم با استفاده از کدملی خود می‌توانستند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی دارا دوم اقدام کنند.

در پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، هر شخص حقیقی می‌توانست با استفاده از کدملی خود تا سقف پنج میلیون تومان، واحدهای این صندوق را خریداری کند و محدودیت سنی برای خریداران وجود نداشت. اشخاصی که در اولین مرحله از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم شرکت کرده‌ بودند، قادر به خرید تنها سه میلیون تومان از واحدهای این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی بودند.

 

اشخاص برای شرکت در پذیره‌‌نویسی صندوق پالایشی یکم، نیازی به دریافت کد بورسی نداشتند، اما باید توجه داشت که برای انجام معاملات این صندوق، ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی ضروری است.

به گفته داود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم، در مجموع ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از واحدهای صندوق پالایش یکم به فروش رسید و کل پولی که به دلیل مغایرت به مردم برگشت داده شد، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در واقع از کل ارزش صندوق دارا دوم یا همان پالایش یکم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان در نهایت ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد به فروش رسیده است.

 

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، ۳۰ شهریورماه پایان یافت و خریداران واحدهای این صندوق تا یک ماه، قادر به انجام معامله نیستند. باتوجه به نزدیک شدن به پایان ماه جاری، احتمال بازگشایی این نماد در روزهای پایانی ماه وجود دارد.

 

در حال حاضر، نماد صندوق پالایشی یکم به پرتفوی افرادی که در پذیره نویسی آن شرکت کرده‌اند، اضافه شده است. این در حالی است که برخی از سهامداران اذعان کرده‌اند که نماد پالایشی یکم در پرتفوی آنها قرار نگرفته است. داود رزاقی در پاسخ به این مشکل گفت: ما طبق آخرین آمار و مغایرت‌گیری از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم، آمار را به کارگزاری‌ها و بانک‌های عامل اعلام کردیم و کسانی که این واحدها را از طریق کارگزاری و یا بانک خریداری کردند، باید به کارگزاری خود و یا بانک مراجعه کنند. اما در عین حال باز هم پیگیری می‌کنیم، تا اگر نماد پالایش در پرتفوی عده‌ای قرار نگرفته، این کار صورت گیرد.

در معاملات هفته گذشته، سهامداران به نمادهای پالایشی توجه کردند و با پایان یافتن معاملات در روز چهارشنبه، تخفیف صندوق پالایشی یکم به ۱۷ درصد رسید.

۲۰ درصد از افراد در پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم شرکت کردند و حدود ۱۳ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از واحدهای دومین صندوق قابل معامله دولتی به فروش رسید.

 


منبع : راهبرد معاصر