تاریخ : 21:26 - 1399/10/19
کد خبر : 452645
سرویس خبری : فرهنگی
 

بوکلی آینده کتابخوان‌های الکترونیک است

بوکلی آینده کتابخوان‌های الکترونیک است

بسیاری از ناشران و فروشگاه‌های کتاب این روزها اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را برای مطالعه کتاب ارائه کرده‌اند که به طور حتم معروف‌ترین آنها مربوط به دستگاه‌های کتابخوان کیندل است.

 ایبوک‌فرندلی نوشت باتوجه ‌به اینکه امروزه هر کاری را می‌توان با گوشی‌های هوشمند انجام دهیم، اینکه به‌جای ورق‌زدن کتاب چندصدصفحه‌ای و حمل آن را در گوشی‌های هوشمند حمل و مطالعه کنیم، موضوع عجیبی نیست. البته خیلی‌ها معتقدند ورق‌زدن کتاب و حس مطالعه کتاب‌های فیزیکی حس‌وحال دیگری دارد؛ اما باید این موضوع را مدنظر گرفت که خواندن کتاب‌های دیجیتالی از چند لحاظ مثل قیمت و دسترسی بهتر و شخصی‌سازی بهتر به‌صرفه‌تر هستند.
 
بسیاری از ناشران و فروشگاه‌های کتاب این روزها اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را برای مطالعه کتاب ارائه کرده‌اند که به طور حتم معروف‌ترین آنها مربوط به دستگاه‌های کتابخوان کیندل است. در سال ۲۰۰۷، آمازون برنامه‌ کیندل را برای انتشار کتاب‌های الکترونیکی برای گوشی‌های هوشمند منتشر کرد و تا امروز، پشتیبانی خیره‌کننده‌ای از این اپلیکیشن کرده است. امروزه، کیندل در جایگاه یکی از اپلیکیشن‌های برتر کتاب‌خوان و در بین سه اپلیکیشن پردانلود و محبوب و قدرتمند کتاب‌خوان قرار دارد. در میان اپلیکیشن‌های فارسی نیز می‌توان به فیدیبو، کتاب‌راه و طاقچه اشاره کرد که طرفدران زیادی پیدا کرده‌اند.

 
ولی هیچ کدام از این اپلیکیشن‌های مذکور امکانات ارائه شده در بوکلی (Bookly) را ندارند و به نظر می‌رسد این اپلیکیشن آینده صنعت تولید کتابخوان‌های الکترونیک است.
 
یکی از مهم ترین مشکلاتی که جوامع مختلف با پیشرفت تکنولوژی با آن رو به رو هستند کاهش سرانه مطالعه است. به صورتی که در برخی از مواقع چندین سال هیچ کتابی را نمی خوانیم. بوکلی عنوان اپلیکیشنی با هدف افزایش کتابخوانی است که توسط شرکت TWODOOR فعلا تنها برای تلفن‌های همراه مجهز به سیستم عامل اندروید ایجاد شده است.
 
طبق توضیحات فوق این نرم افزار یک راه حل مناسب برای افزایش مطالعه است، به گونه‌ای که با ایجاد یک عادت مفید کمک خواهد کرد که در هر روز یک زمان خاص را به مطالعه کتاب‌های گوناگون بپردازید. امکانات جامع و متنوعی در این نرم افزار موجود است که در میان آن ها می توان به ضبط مدت زمان مطالعه در هر روز، تعداد صفحات خوانده شده و ... اشاره کرد.
 
الگوریتم هوشمند با زیر نظر گرفتن عملکرد شما و میزان مطالعه، اطلاعاتی را در اختیار تان قرار می‌دهد که جالب توجه‌ترین آن زمان مورد نیاز برای مطالعه کامل یک کتاب است. علاوه بر این قادر هستید تا یک کتابخانه مجازی را ایجاد نموده و کتاب مورد علاقه خود را با اطلاعاتی کامل ذخیره سازید.
 
از دیگر امکانات این برنامه می‌توان به مشخص کردن یک هدف، پخش صداهای محیط هنگام مطالعه و افزودن امتیاز، افکار و نقل قول‌های گوناگون خواننده به هر کتاب و یادآور روزانه برای جلوگیری از فراموشی مطالعه اشاره کرد.