تاریخ : 06:01 - 1399/10/20
کد خبر : 452991
سرویس خبری : فرهنگی
 

شیوه اندیشیدن را در کتاب «ضربان فکر» بخوانید

شیوه اندیشیدن را در کتاب «ضربان فکر» بخوانید

کتاب «ضربان فکر» اثر الهام یاوری و زینب گلپایی در انتشارات سروش منتشر شد.

 آموزش شیوه تفکر و اندیشیدن به کودکان و نوجوانان از مسائل مهم در دنیای امروز است.دنیایی که در آن به هجمه زیادی از اطلاعات روبه رو هستیم. اطلاعاتی که می‌تواند درست یا غلط باشد. تشخیص این امر برای بزرگسالان سخت است؛ چه برسد به کودکان و نوجوانانی که هنوز شخصیت و تفکر آن‌ها به طور کامل شکل نگرفته است و مسیر شکل گیری تفکر و شخصیتشان را می‌پیماند؛ برای همین در این گزارش کتاب «ضربان فکر» را معرفی می‌کنیم.

الهام یاوری و زینب گلپایی نویسندگان این اثر هستند.چاپ نخست آن در انتشارات سروش با تیراژ هزار نسخه منتشر شده و در اختیار مخاطبان علاقه‌مند به این دسته از کتاب‌ها قرار گرفته است.

نویسندگان کتاب در پیشگفتار به بیان دلایل نگارش این اثر پرداختند و در این باره نوشتند:

«در روزگاری که تندباد شک و تردید آشیانۀ ایمان‌های سست را متزلزل می کند و امواج فتنه‌های سیاسی و اجتماعی، بنیان اعتقاد‌های احساس زده را به نابودی می کشاند؛ در روزگاری که سهولت و سرعت ارتباطات، گفت‌وگو‌های عقیدتی را از کنج کتابخانه‌ها به دخمه‌های هزار توی مجازی و دکه‌های گپ و گفت خیابانی رسانده است؛ در روزگاری که دست ایتام آل محمد (ص) از دامان پرفیض امام غایب (عج) کوتاه است و چشم یاری از اولوالألباب و اهلالذکر دارند، این سخن الهی روایات را بهتر می فهمیم که «هیچ نعمتی بالاتر از عقل به بندگان عطا نشده است.» و «هرکه عقل ندارد، دین ندارد.» در روایات داریم که یکی از راه‌های شکوفایی و بالندگی عقل «اندیشۀ فراوان در حکمت» است و در همین راستا از زبان رهبر معظم انقلاب می شنویم که «یاد دادن تفکر» و «نهادینه کردن فکر صحیح و منطقى» در جامعه از آموزش علوم رسمی به دانش آموزان مهمتر است.

همچنین «اگرچه محتوا در فلسفۀ کودکان حائز اهمیت است، اما شیوه مهمتر است؛ یعنی کودک باید از اوان کودکی به فکر کردن و خردورزی عادت کند و این بسیار مهم است.» از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، باید پرورش «انسان‌های مبتکر، متفکر، اهل تحقیق، اهل پیشروی» را جزء اهداف دستگاه تعلیم و تربیت قرار داد و وظیفۀ تبیین اصول و فروع اعتقادی یعنی «قانع کردن ذهن‌ها و دلها» را متوجه نسل جوان انقلابی کرد.

توجه به ویژگی‌های سن نوجوانی از جمله هویت جویی، استقلال طلبی، پرسش‌گری، کمال خواهی، گرایش به معنویت و زیبایی و... اهمیت آموزش خردورزی و دانش پژوهی را بیشتر نشان می‌دهد.

در همین راستا گروه نویسندگان به تدوین مجموعۀ حاضر اقدام کرده است. در این نوشتار، اصول اولیۀ استدلال، مغالطه و نقد به مخاطبان ارائه می‌شود و خوانندگان می‌توانند کاربرد این اصول را در قالب مثال‌هایی تمرین کنند. مثال‌ها مرتبط با پرسش‌ها و بر اساس شبهات و مسائل روز نوجوانان و جوانان در سه سطح ساده، متوسط و دشوار طراحی شده‌اند و می‌توانند در کلاس‌های درس، به صورت گروهی، با استفاده از شیوه‌های متـنوع مکتوب، سخنرانی، تئاتر، فیلم و کلیپ در اختیار مخاطب قرار بگیرند.»

 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان