تاریخ : 08:36 - 1399/10/20
کد خبر : 453166
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

شناسایی عاملی که سرطان پروستات را مرگبارتر می‌کند

شناسایی عاملی که سرطان پروستات را مرگبارتر می‌کند

بنابه گفته محققان، نوعی عامل رونویسی ژنتیکی که به عملکرد عصب‌‌ها کمک می‌کند، می‌تواند در تبدیل سلولی موجود در غده پروستات هم نقش داشته باشد و سرطان پروستات را مرگبارتر کند.

به گزارش کارگر آنلاین، این عامل رونویسی که با نام BRN4 شناخته می‌شود، بیشتر در سیستم عصبی مرکزی بدن و همچنین گوش داخلی فعال است. اکنون دانشمندان برای اولین بار متوجه شدند که آن می‌تواند با افزایش تومور نورواندوکراین (neuroendocrine) در سرطان پروستات، این بیماری را مرگبارتر کند.

سلول‌های نورواندوکرین، به تعداد بیشتری در مغز وجود دارند اما بخش کمی از این سلول‌ها در غده پروستات هم پیدا می‌شود و با روش‌های جدیدتر هورمون‌درمانی، تعداد‌شان بسیار افزایش می‌یابد.

هورمون جنسی آندروژن یکی از اصلی‌ترین محرک‌های سرطان پروستات است، بنابراین هنگام درمان این نوع سرطان از هورمون‌درمانی استفاده می‌شود تا گیرنده آن سرکوب شود. به این روش درمانی عقیم‌سازی شیمیایی می‌گویند که البته پس از توقف درمان، اثر آن از بین می‌رود. در واقع این نوع درمان هنگام درمان سرطان پروستات، اولین مرحله استاندارد درمان است.

متاسفانه ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات به عقیم‌سازی شیمیایی مقاومت نشان می‌دهند و به همین دلیل سرطان، تهاجمی‌تر و درمان آن سخت‌تر می‌شود. در نتیجه پزشکان مجبور به تجویز هورمون‌های قوی‌تری مانند انزالوتامید (Enzalutamide) می‌شوند.

هورمون‌درمانی تهاجمی‌تر سبب تغییر سلول‌های لومینال و در نهایت ایجاد سرطان پروستات نورواندوکراین می‌شود. دانشمندان با بررسی بیماران مبتلا به این نوع سرطان پروستات، دریافتند که عامل رونویسی ژنتیکی BRN4 بیش از حد فعال شده و با عوامل رونویسی دیگر از خانواده خود ارتباط برقرار کرده و سلول‌های سرطانی پروستات ساده را به سلول‌های سرطانی پروستات نورواندوکراین تبدیل می‌کند و بدین‌ترتیب بیماری مرگبارتر می‌شود.

بنابه گفته این محققان هورمون انزالوتامید، که گیرنده‌های اندروژن را مسدود می‌کند، مقدار فعالیت این دو عامل رونویسی را بیشتر کرده و در نهایت سلول‌های سرطانی معمولی پروستات به سلول‌های سرطانی پروستات نورواندوکراین تبدیل می‌شوند.

این بررسی نشان می‌دهد که می‌توان با هدف قرار دادن BRN4، جلوی این تغییر شکل سلولی را گرفت و از مرگبارتر شدن سرطان پروستات پیشگیری کرد.

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در میان مردهاست که از نظر مرگ‌ومیر هم پس از سرطان ریه، دومین سرطان مرگبار مردها محسوب می‌شود. همچنین عواملی چون سن، سابقه خانوادگی و محل زندگی در مرگبار بودن این سرطان موثر هستند.

 محققان امیدوارند با مسدود کردن عملکرد عامل رونویسی BRN4، از مرگبار شدن سرطان پروستات پیشگیری کنند.

 


منبع : طبنا