تاریخ : 08:38 - 1399/10/20
کد خبر : 453167
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

ارتباط افسردگی با دستگاه گوارش

ارتباط افسردگی با دستگاه گوارش

بنا به گفته محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا، جمعیت میکروب‌های موجود در روده و دستگاه گوارش‌مان، اثر مستقیمی روی وضعیت روحی‌مان دارند.

به گزارش کارگر آنلاین، محققان دانشکده بهداشت عمومی از دانشگاه فلوریدای جنوبی، برای درک بهتر میکروارگانیسم‌های موجود در روده و ارتباط آنها با علایم افسردگی تحقیقاتی انجام دادند.

آنها می‌گویند، «در طول تاریخ همیشه بر این فرض بودیم که اندام‌هایمان مستقل از یکدیگر کار می‌کنند و به همین دلیل تغییر این باور کمی مشکل به نظر می‌رسد.»

اختلال افسردگی عمده (ماژور)، نوعی افسردگی ناتوان‌کننده است. این افسردگی از نوع افسردگی‌های مقاوم به درمان است و شدت آن در برخی از افراد چنان بالاست که هیچ یک از داروها و آزمایش‌های ضدافسردگی نمی‌توانند حال بد روحی آنها را درمان کنند. در واقع بیش از ۳۵ درصد از افراد مبتلا به این نوع افسردگی، بدون درمان باقی می‌مانند.

بررسی اخیر محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی نشان داده است که میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها که در روده و دستگاه گوارش‌مان زندگی می‌کنند، می‌توانند روی وضعیت جسم و روح‌مان اثر بگذارند.

آنها در بررسی‌های خود دریافتند که جمعیت میکروب‌های روده با ابتلا به اختلال افسردگی عمده، ارتباط محکمی دارد.

تحقیقات آزمایشگاهی روی مدل‌های حیوانی نشان داد که وضعیت این میکروارگانیسم‌ها می‌تواند دلیل افسردگی‌ها باشد.

در حال حاضر در مورد ارتباط بین این میکروب‌ها و افسردگی‌های مقاوم به درمان و چگونگی درمان با استفاده از میکروارگانیسم‌ها، اطلاعات کمی وجود دارد. این محققان می‌خواهند در مورد تاثیر این میکروب‌ها در بیمارانی که به داروهای ضدافسردگی واکنش مثبت نشان می‌دهند در مقایسه با آن دسته از بیمارانی که علی‌رغم مصرف داروهای گوناگون افسردگی، بهبودی در آنها دیده نمی‌شود، بیشتر تحقیق کنند.

آنها برای این بررسی، روی بیمارانی متمرکز شدند که از درمان تحریک مغناطیسی مغز استفاده کرده بودند. این نوع درمان می‌تواند برخی از افراد افسرده مقاوم به درمان را بهبود بخشد. در این درمان، سلول‌های عصبی مغز بیمار با استفاده از میدان‌های مغناطیسی تحریک می‌شوند و از علایم افسردگی تا حد بسیاری کاسته می‌شود.

محققان در بررسی‌ میکروبیوم‌‌های این افراد به نوعی علایم زیستی دست یافتند که می‌تواند در به‌کارگیری نوع درمان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده موثر باشد. آنها امیدوارند که بتوانند تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده، نقشه‌ای از این میکروارگانیسم‌های بدن تهیه کرده و برای درمان افراد مبتلا به افسردگی به‌کار برند.

محققان با استفاده از میکروارگانیسم‌های افراد مبتلا به افسردگی، امیدوارند در آینده‌ای نزدیک، بیماری‌های حاد افسردگی را درمان کنند.

 


منبع : طبنا