تاریخ : 08:40 - 1399/10/20
کد خبر : 453177
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

فشارخون  پایین در افراد مسن، خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

فشارخون پایین در افراد مسن، خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

بنابه گفته محققان دانشگاه بینگهمتون در نیویورک، فشار خون پایین می‌تواند افراد مسن را در خطر زوال عقل قرار دهد.

به گزارش کارگر آنلاین، کاهش عملکرد مغز معمولا با مسن شدن فرد رخ می‌دهد. بیشتر مردم  معتقدند کاهش عملکرد مغز که احتمال زوال عقل را افزایش می‌دهد، بخش اجتناب‌ناپذیر بالا رفتن سن است. اما محققان این باور را درست نمی‌دانند. زیرا افراد مسن بسیاری هستند که دچار مشکلات شناختی کهنسالی نشده‌اند.

بررسی‌های بالینی چند ساله روی افراد مسن نشان می‌دهد که فشار خون پایین مزمن، می‌تواند موجب کاهش شناخت در افراد مسن شود. به طور مثال در یکی از بررسی‌های سال ۲۰۱۷ روی بیش از ۲۴ هزار نفر که ۲۷ سال طول کشید، معلوم شد یکی از علایم کاهش شناخت و احتمال بروز زوال عقل، فشار خون پایین است. این بررسی بدون توجه به سن، وزن، مشکلات قلبی-عروقی، کلیه یا دیابت انجام شده بود.

فشار خون پایین موجب کاهش خون‌رسانی در مغز فردی که در حالت ایستاده یا نشسته قرار دارد، می‌شود. بسیاری از محققان به این باور رسیده‌اند که عدم خون‌رسانی کافی به مغز، نقش مهمی در ابتلای فرد به آلزایمر یا حتی پارکینسون دارد. برخی از محققان حتی این کمبود جریان خون را علت اصلی ابتلا به بیماری‌های زوال عقل می‌دانند.

محققان دانشگاه بینگهمتون با استفاده از ابزار نسبتا جدید ارزیابی به بررسی عملکرد شناختی افراد بالاتر از ۵۰ ساله‌ای که دیپلم یا تحصیلات عالیه داشتند، پرداختند. معیار اندازه‌گیری هم ۰ تا ۱۰۰ بود که نمره بالاتر از ۷۵، عملکرد شناختی متناسب با سن فرد به حساب می‌آمد. نمرات بین ۵۰ تا ۷۵، او را در حد متوسط قرار می‌داد و زیر ۵۰ نشان‌دهنده احتمال ابتلا به سندرم زوال عقل بود.

این محققان در کنار این ارزیابی، وضعیت فشار خون داوطلبان را در یک محیط بدون اضطراب هم بررسی کردند.

فشار خون پایین معمولا فرد را به سرگیجه، دید تار یا غش و ضعف مبتلا می‌کند. این علایم زمانی رخ می‌دهند که فشار دیاستولیک روی ۶۰ میلی‌متر جیوه باشد. فشار خون دیاستولیک فشارى است که خون از درون شریان ها در بین هر ضربان قلب تخلیه مى شود. عملکرد شناختی فرد در این حالت بسیار پایین می‌آید.

فشار خون دیاستولیک می‌تواند در نتیجه مصرف دارو، حمله قلبی یا بیماری‌های دیگر فرد به وجود آید. در بیشتر این افراد، قلب به اندازه کافی خون به تمام بدن پمپاژ نمی‌کند و در عین حال به اندازه کافی خون از قسمت پایین بدن به سمت قلب، باز نمی‌گردد. در نتیجه بیشتر بخش‌های بدن، از جمله مغز، گرفتار کم‌خونی می‌شود.

بنابه گفته محققان بینگهمتون، از آنجایی‌که در حال حاضر زوال عقل درمانی ندارد، بهتر است با کنترل عوامل ایجاد‌کننده آن، مانند فشار خون پایین دیاستولیک مزمن، جلوی ابتلا به کاهش عملکرد شناختی را گرفت.


منبع : طبنا