تاریخ : 11:47 - 1399/10/20
کد خبر : 454046
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 عوارضی که کم‌کاری تیروئید برای خانم ها دارد

عوارضی که کم‌کاری تیروئید برای خانم ها دارد

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در مورد اثر کم‌کاری تیرویید در قاعدگی خانم‌ها گفت: غده تیرویید، یک غد‌ه‌ پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است و هورمون‌هایی که از آن ترشح می‌شود، نقش مهمی در متابولیسم بدن دارند. در نتیجه اختلال در هورمون‌های تیرویید (کاهش و افزایش) باعث ایجاد مشکل در سطح گسترده می‌شود که روی وزن بدن، انرژی، خواب، چربی خون، فشار خون، نبض، موها، سیکل قاعدگی و اختلالات مزاجی اثر خواهد گذاشت.

به گزارش کارگر آنلاین، او با اشاره به اینکه اختلالات غده تیرویید باعث کم‌کاری یا پرکاری تیرویید می‌شوند، گفت: علل کم‌کاری تیرویید به دو قسمت اولیه و ثانویه تقسیم می شود. شایع‌ترین علل اولیه کم‌کاری تیرویید، کمبود ید و در مناطق غنی از ید، بیماریِ خودایمنیِ هاشیماتو است. سایر علل بر اثر آسیب به غده به هر علتی مانند پرتو تابی، جراحی، تجمع سلول‌های غیرطبیعی و غیره موجب تخریب بافت می شود؛ علل ثانویه هم که منشا آن مغز هیپوتالاموس و هیپوفیز است.

او گفت: اختلال در ساختار تیرویید شامل بزرگی غده تیرویید (گواتر)، کیست و گره (ندول‌های تیرویید) می‌شود که می‌توان منفرد یا متعدد باشد و گاهی تبدیل به بدخیمی و سرطان می‌شود که در معاینه بالینی توسط پزشک یا از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است. یکی دیگر از اختلالاتی که در غده تیرویید ایجاد می‌شود اختلالات تیرویید بر اثر عفونت است که به آن تیروییدیت می گویند.

این فوق تخصص غدد گفت: علائم و نشانه‌های کم‌کاری تیرویید شامل کاهش انرژی و خستگی زودرس، افزایش وزن، خواب آلودگی، ورم دورِ چشم و اندام، ریزش یا نازک شدن موی سر، ریزش ابرو، شکنندگی ناخن، خشکی پوست، یبوست، افت ضربان قلب، اختلالات رشد و بلوغ در اطفال، فشار خون، حالت افسردگی، تحمل نکردن سرماست و در صورت درمان نشدن باعث افزایش احتمال سقط جنین و اثر روی ضریب هوشی جنین خواهد شد.
اختلال در قاعدگی از عوارض کم کاری تیرویید

او گفت: یکی از عوارض کم‌کاری تیرویید، اختلالات قاعدگی در خانم‌هاست که به صورت اختلال در سیکل‌های قاعدگی، تغییر در میزان و طول مدت خونریزی و به دلیل اثر هورمون‌های تیرویید روی هیپوفیز حتی باعث اختلالات تخمک‌گذاری و ناباروری می‌شود. اختلال در سیکل‌های قاعدگی به صورت نامنظم بودن هر سیکل، خونریزی بیش از حد و افزایش طول مدت خونریزی است.

اسدی در مورد تشخیص این اختلال گفت: با توجه به علائم بالینی، باید تست‌های آزمایشگاهی و در صورت لزوم سونوگرافی انجام شود و به محض تشخیص به علت آثار سوء ناشی از اختلال تیرویید، درمان آغاز خواهد شد.


منبع : باشگاه خبرنگاران