تاریخ : 19:51 - 1399/10/20
کد خبر : 455773
سرویس خبری : فرهنگی
 

اقامه دین و عدم تفرقه در دین مهم‌ترین فلسفه بعثت انبیا الهی است

اقامه دین و عدم تفرقه در دین مهم‌ترین فلسفه بعثت انبیا الهی است

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: یکی از مهمترین دلایل بعثت انبیای الهی علاوه بر اقامه دین خدا، عدم تفرقه در دین است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملک افضلی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در نشست علمی «حفظ نظام مقصد اساسی تشریح و قانون‌گذاری در اسلام» که به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: اتحاد همه انسان‌ها حول محور دین، اصل اساسی بعثت انبیای الهی است. تفرقه در دین، موجب تفرقه در جامعه و نظام اجتماعی خواهد بود. منشأ و خاستگاه همه احکام فردی و اجتماعی فقه، بر وجوب حفظ نظام استوار است تا در پرتو آن، انسان به سعادت و کامیابی دست یابد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه عالم خلقت و نظام آفرینش برنامه و هدفی مشخص دارد، تصریح کرد: سعادت و رستگاری انسان در کنار آرامش و امنیت و آسایش، هدف مهمی است که رسیدن به آن، نیازمند توجه به سازمان نظام خلقت است. زمانی انسان می‌تواند به سعادت دست یابد که در نظام اجتماعی مملو از نظم، انضباط و امنیت به سر ببرد.

وی ضمن اشاره به مفاهیم موضوع این نشست علمی، با بیان اینکه مقاصد شریعت به دو صورت مجموعه‌ای از تمام بخش‌های دین یا به معنای تشریع و نظام قانون‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: در این نشست، مقاصد شریعت به عنوان کلان مورد توجه قرار گرفته، قانون‌گذاری به عنوان یکی از عرصه‌های شریعت به صورت ویژه بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک افضلی تصریح کرد: توجه به فقه جواهری و فقه مقاصدی می‌تواند در پیشرفت تمدنی فقه حرکتی پیشتازانه داشته باشد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، به آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره اشاره و اذعان کرد: مقصد کلی شریعت از طریق بعثت پیامبران، تعلیم و تزکیه و در آیات الهی، خروج از ظلمات به سمت نور ذکر شده است؛ احیا و باقی ماندن در سعادت نیز مقصدی دیگر است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ضمن اشاره به گزاره‌های مبین مکاسب جزئی، رابطه مصلحت و مقاصد شریعت را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: اساس شریعت بر مبنای حفظ پنج ضرورت و مقصد حفظ حیات، حفظ مال، حفظ دین، حفظ عقل و حفظ نسل استوار بوده، این مهم زمانی محقق می‌شود که نظام جامعه حفظ شود.

بررسی معانی نظام در مبانی حقوقی نیز از دیگر موضوعات این نشست بود که حجت‌الاسلام والمسلمین ملک افضلی بدان اشاره کرد و گفت: پنج معنا برای نظام در نظر گرفته شده است که نخستین و فراگیرترین تعریف نظام، همان سامان داشتن زندگی و معیشت مردم ذکر شده که هرج و مرج و اخلال در زندگی، مهم‌ترین مانع آن است.

وی با تأکید بر اینکه حفظ هر یک از خرده نظام‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی واجب است، اظهارکرد: امیرمؤمنان علی‌(ع) در بیاناتی که در خطبه ۴۰ نهج‌البلاغه ذکر شده است، چرایی مقابله با حکومت طاغوت را به خوبی تبیین کردند و اصل را بر حفظ نظام جامع اجتماعی اسلام ذکر فرموده‌اند.

سخنران نشست، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، با بیان اینکه تشکیل حکومت، از اهداف اسلام عنوان می‌شود و عینیت‌بخشی بدان نیازمند مقدماتی است، گفت: براساس مبانی الهی، حفظ نظام اجتماعی اسلام، از مقاصد اساسی شریعت ذکر شده است.

انتهای پیام


منبع : ایکنا