تاریخ : 08:50 - 1399/10/21
کد خبر : 456610
سرویس خبری : فرهنگی
 

مسجدی که با تایید آیت‌الله العظمی بروجردی بنا و به همت نوه محدث قمی پاتوق جوانان شد

مسجدی که با تایید آیت‌الله العظمی بروجردی بنا و به همت نوه محدث قمی پاتوق جوانان شد

کانون فرهنگی هنری «صادق آل محمد(ص)» در مسجد موسوم به «حاج عبدالله» توانسته با همکاری سایر نهادهای مسجدی دامنه فعالیت‌های مومنانه را در ایام کرونا و نیز نوسازی این خانه خدا وسعت دهد؛ بسته‌های ارزاق و جهیزیه ویژه زوج‌های کم بضاعت شاهدی بر این ادعا است.

کارگر آنلاین |  شیوع ویروس کرونا بسیاری از ظرفیت های کشور را فعال و زمینه هم افزایی آنها را نیز فراهم آورد. از مهم ترین اقدامات  موثر در این زمینه، به فعال تر شدن مساجد مربوط است که کانون های فرهنگی هنری مساجد که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز نقش بسیار مهمی در مساجد و مدیریت جامعه داشتند، در این حوزه، نقش کلیدی را ایفا کردند.

از مساجدی که به همت اعضای کانون فرهنگی هنری و البته با مشارکت بسیجیان آن بسیار فعال بوده مسجد الصادق (ع) است که البته هنوز هم نمازگزاران و اهالی منطقه شوش آن را به «حاج عبدالله» می شناسند. پیش از ورود به بحث نقش آفرینی بچه های مسجد، لازم است که در این باره توضیحاتی ارائه شود.

حاج عبدالله پس از مشورت با آیت الله العظمی بروجردی مسجد را بنا کرد

عبدالله صادق تهرانی در دهه 30 شمسی اقدام به ساخت مسجدی در خیابان شوش شرقی، خیابان شقاقی، چهارراه دوم کرد و از آنجایی که وی مقلد آیت الله العظمی سید حسین بروجردی بود، کار ساخت این خانه خدا را پس از مشورت با این مرجع عالی مقام شروع کرد و سرانجام این مسجد در سال 1339 به طور رسمی افتتاح شد. نام این مسجد سال ها و بلکه دهه ها به احترام سازنده آن و احترامی که نمازگزاران این مسجد و اهالی منطقه شوش تهران برای وی قائل بودند، حاج عبدالله نام داشت که پس از مدتی به دلایلی که طرح آن خارج از حوصله این جستار است، به الصادق (ع) تغییر یافت.

حجت ‌الاسلام والمسلمین «محسن محدث‌ زاده قمی» فرزند شیخ عباس قمی، با استقبال زیاد مردمی، اولین امام جماعت این مسجد شد و پس از درگذشت وی، فرزندش، مهدی، این مسئولیت را پذیرفت و حاج آقا مهدی نیز در اردیبهشت ماه 1397 درگذشت.

به گفته «داود روحانی» از نزدیکان حجت الاسلام والمسلمین مهدی محدث زاده قمی، آن مرحوم باور داشت که باید نقش نسل جوان در مدیریت مساجد تقویت شود و از همین رو همچنان که پدرشان، حاج آقا محسن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به سرعت زمینه راه اندازی پایگاه بسیج را در مسجد الصادق (ع) فراهم کرد، پسر نیز، با تشکیل کانون فرهنگی هنری در این مسجد موافقت کرد.

جذب حداکثری نسل جوان؛ رویکرد محدث زاده قمی

روحانی افزود: حاج آقا مهدی محدث زاده قمی باور داشتند که برای جذب حداکثری نسل جوان باید از ظرفیت نیروهای جوان و نهادهای انقلابی و مردمی بهره گرفت و این موضوع از مهم ترین دلایل موفقیت مسجد الصادق (ع) و کانون فرهنگی هنری و پایگاه های بسیج آن است.

کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) به گفته «محمد عبدی» از نمازگزاران این مسجد با شیوع ویروس کرونا فعال تر شد و به این صورت مسجد الصادق (ع) نیز نقش فعال تری در سطح منطقه شوش پیدا کرد.

مشارکت بچه های مسجد در ضد عفونی کردن مسجد و منطقه شوش

اولین کار اعضای کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) ضد عفونی کردن مسجد الصادق (ع) و خیابان شقاقی و خیابان تاجیک بود که در طول دوره شیوع ویروس کرونا تداوم یافت. تهیه و توزیع ماسک نیز کار دیگر بچه های این خانه خدا بود که به گفته حجت الاسلام «سید محمد رضا اخروی» تاکنون بیش از دوازده هزار مورد از اقلام و لوازم بهداشتی میان نمازگزاران مسجد الصادق (ع) و نیازمندان توزیع شد.

همکاری و هم افزایی نهادهای مسجدی از فرصت هایی است که به همت فعالان مساجد، در دوره تهدید شیوع ویروس کرونا مشاهده شد و در همین راستا، کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) همکاری خوبی با پایگاه بسیج برادران مسجد الصادق (ع) که «شهید عابدی» نام دارد و زیر نظر حوزه مقاومت بسیج امام علی النقی (ع) فعالیت می کند، و پایگاه بسیج خواهران «رئوفه» که زیر نظر حوزه مقاومت بسیج 322 حضرت طاهره (س) فعالیت می کند و هر دوی این پایگاه ها و حوزه ها از زیر مجموعه های ناحیه مقاومت بسیج امام خمینی (ره) هستند، دارد. همکاری خوب این سه نهاد در ضد عفونی کردن این مسجد و توزیع ماسک و دستکش و محلول ضد عفونی کننده میان نمازگزاران مسجد الصادق (ع)، از مهم ترین عوامل باز بودن در این مسجد و برگزاری مستمر نماز جماعت و برنامه در مناسبت های مذهبی، ملی و انقلابی در این مسجد 60 ساله است.

توزیع کمک مومنانه و غذای گرم به همت بچه های مسجد

وقتی شیوع ویروس کرونا فراگیر شد و متاسفانه برخی از کسب و کارها را تعطیل کرد مقام معظم رهبری با دید ولایی و نگاه حکیمانه شان، موضوع رزمایش مواسات و همدلی را مطرح کردند که نقش کانون های فرهنگی هنری در تحقق این مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار برجسته است و اکنون این کانون ها در اجرای طرح ایران قوی و در قالب رویداد ملی فهما فعالیت می کنند. کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) از کانون های فعال در این زمینه است که به گفته عبدی، اهالی این مسجد با تلاش این کانون، بسیجیان و هیئت امنای آن، در چندین نوبت بسته های ارزاق را میان نیازمندان توزیع کردند و همچنین در  مناسبت های مختلف، غذلی گرم میان نیازمندان توزیع می کنند.

به همت کانونی ها مسجد الصادق(ع) در دوره نوسازی نیز تعطیل نشد

کارگزاران مسجد الصادق (ع) در پی تعطیلی مساجد پس از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتند کار بازسازی و نوسازی بخشی از این مسجد را در دستور کار قرار دهند که طبق مشاهده خبرنگار شبستان، هنوز این کار در حال انجام است ولی به گفته اخروی با تلاش و جدیت اعضای کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) و پایگاه های بسیج شهید عابدی و رئوفه، فعالیت های این مسجد تداوم می یابد زیرا با بسته بودن در مسجد، خدمت رسانی به نیازمندان بسیار سخت صورت می گیرد، ولی وقتی در یک مسجد باز است و نماز جماعت و برنامه های مذهبی در آن برگزار می شود، امکان جمع آوری کمک های مردمی بسیار بیشتر می شود. همین نوع از فعالیت ها که خبرنگار ما از نزدیک شاهد آن بود، موجب شده کار جمع آوری کمک های مردمی استمرار داشته باشد.

بسته‌های ارزاق و جهیزیه در شبستان، حیاط و دفتر مسجد حکایت از تلاش شبانه‌روزی بچه‌های مسجد دارد

در حالی که نماز جماعت با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مسجد الصادق (ع) (حاج عبدالله) برگزار می شود، در شبستان آن، اقلام مربوط به جهیزیه به منظور تقدیم به نوعروسان مشاهده می شود؛ اقلامی همچون یخچال، اجاق گاز و فرش. همچنین طبق مشاهده خبرنگار شبستان، در کنار در ورودی و همچنین داخل دفتر امام جماعت این خانه خدا، بسته های ارزاق همچون برنج، روغن، رشته ماکارانی، رب، شکر، قند و ... کنار هم چیده شده اند تا با تلاش اعضای کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) و بسیجیان شهید عابدی و رئوفی، بسته و به دست نیازمندان برسد.

هوای مسجد الصادق (ع) (حاج عبدالله) طبق مشاهده خبرنگار شبستان و در روزهای سرد زمستان، با تلاش کانون فرهنگی هنری صادق آل محمد (ع) و بسیجیان و هیئت امنایش، گرم است و این به واسطه بسته نبودن در این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا است. بسیاری از نوعروسان نیازمندان و خانواده هایی که به شام شب شان محتاج هستند، به خوبی می دانند که با مراجعه به این مسجد یا کارگزاران آن اعم از کانون ها و بسیجیان می توانند شاهد باز شدن گره ای از زندگی شان باشند. در واقع به گفته فرشاد هروک از نمازگزاران این مسجد با تلاش تمام فعالان این مسجد، در این خانه خدا در دوره کرونا باز بود تا هم انتشار معارف اسلامی تداوم یابد و هم همیچ نیازمندی دست خالی برنگردد. به این صورت می توان مسجد ۶۰ ساله حاج عبدالله را مسجدی نمونه در تراز اسلامی دانست.

 


منبع : شبستان