تاریخ : 18:21 - 1399/10/21
کد خبر : 458903
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 حداقل دستمزد کارگران در تهران ده میلیون تومان می شود؟

حداقل دستمزد کارگران در تهران ده میلیون تومان می شود؟

برنامه «کارگر ایرانی» امروز (۲۱ دی ماه) از طریق اینستاگرام پخش شد و کارشناس مهمان برنامه به پرسش‌های کارگران پاسخ داد.

کارگر آنلاین | برنامه «کارگر ایرانی» امروز (۲۱ دی ماه) از طریق اینستاگرام پخش شد و کارشناس مهمان برنامه به پرسش‌های کارگران پاسخ داد.

 رحیم میرعبدالله (عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران) در برنامه کارگر ایرانی، درباره دستمزد کارگران در سال آینده گفت: جلسات مذاکرات مزدی در پایان هر سال برگزار می‌شود و مزد مورد بررسی قرار می‌گیرد. تحریم‌ها بر کیفیت زندگی کارگران تاثیر گذاشته و آنها را با مشکلات فروانی روبرو کرده است. این روزها، کرونا مزید بر علت شده و کارگران را درگیر مشکلات متعددی کرده است. سال گذشته، کرونا به بهانه‌ای برای کارفرمایان تبدیل شد و به همین دلیل، کارگران به حق خود نرسیدند. بر اساس آمارهای منتشر شده، نرخ تورم در کشور بیش از 64 درصد ارزیابی شده است.

سال گذشته، نمایندگان دولت، کارفرما و کارگران در جلسه کمیته دستمزد شورایعالی درباره مزد 4 میلیون و 940 هزار تومانی به توافق رسیدند.او ادامه داد: در جلسه کمیته دستمزد معتقد بودند، اگر یک خانواده کارگری بخواهد نیازهای خود را تامین کند، به این دریافتی نیاز دارد. اگرچه درباره دستمزد 4 میلیون و 940 هزار تومانی به توافق رسیده بودند اما مزد سال 99 بسیار کمتر بود و کارگران نسبت به دستمزد تعیین شده انتقاداتی وارد کردند. امیدوارم مزد سال آتی جبران شود و مشکل کارگران کمتر شود. مبحث سه‌جانبه‌گرایی در دستمزد سال 99 رعایت نشد و یکی از اضلاع این کمیته یعنی نمایندگان کارگری نقشی در تعیین دستمزد نداشتند.  وی تشریح کرد: هدف از فلسفه سه‌ جانبه‌گرایی این است که کارگران در تعیین دستمزد دخیل باشند و از اعتراضات کارگری جلوگیری شود. من معتقدم، اگر به مطالبات این گروه توجه نشود، اعتراضات کارگری را مشاهده خواهیم کرد. اگر به مطالبات نمایندگان کارگری توجه نشود، تبعات بدی برای کشور، دولت و کارفرما پیش خواهد آمد. امیدوارم، کرونا در سال جدید بهانه‌ای برای دستمزد منطقه‌ای نشود. اگر مزد منطقه‌ای تعیین شود باید حداقل دستمزد در  تهران ده میلیون تومان باشد.عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره استفاده از مقرری بیمه بیکاری تا 60 سالگی گفت: اگر کارگر ۵۵ ساله، غیرارادی و ناخواسته بیکار شده و مشمول بیمه بیکاری شود، در صورتی که تا ۶۰ سالگی مشمول این مقرری باشد، بعد از آن بازنشسته خواهد شد.میرعبدالله  درباره دستمزد کارگران در صورت تعطیلی اجباری یک کارگاه توضیح داد: کارفرما موظف است دستمزد کارگران را در ایام تعطیلی اجباری کارفرما پرداخت کند. اگر کارفرما از انجام وظیفه خود شانه خالی کند به طور قطع خلاف قانون عمل کرده است.او درباره دریافتی مستمری دوران بازنشستگی گفت: اگر کارگری سابقه 35 سال بیمه پردازی داشته باشد، در دوران بازنشستگی 35 روز مستمری دریافت خواهد کرد. قانونی در مجلس تصویب شده است، آقایان ۶۰ و زنان ۵۰ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه، می‌توانند بازنشسته شوند.

 

این افراد به ازای ۱۰ روز در ماه مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. مردان با ۶۰ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورتی که آن‌ها ۲۰ سال یا بیشتر سابقه داشته باشند، مستمری کامل را دریافت می‌کنند. زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای ۲۰ روز در ماه حقوق می‌گیرند.میرعبدااله تشریح کرد: اگر کارفرما با کارگر شاغل در کارگاه خود قرارداد نبندد، کارگر شامل قرارداد دائم خواهد شد و باید از مزایای کارگر دائم برخوردار شود.وی درباره پرکردن فواصل زمانی بیمه نیز گفت: اگر کارفرما بیمه کارگر را پرداخت نکند، این موضوع از طریق شورای حل اختلاف قابل پیگیری است اما اگر کارگری به دلیل بیکاری بیمه نپرداخته باشد، کاری درباره این موضوع نمی‌تواند انجام دهد.میرعبدالله همچنین درباره مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: مامی مشاغل در ردیف مشاغل سخت و زیان آور، قرار نمی‌گیرند؛ اما به صورت کلی برخی از مشاغل در گروه (الف) قرار می‌گیرند و ماهیتا سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند. اینگونه مشاغل به سبب ذات خود آسیب‌های روحی و جسمی بی‌شماری را به کارگران وارد می‌سازند. اما مشاغل گروه (ب) به صورت محیطی سخت محسوب می‌شوند و می‌توان سخت و زیان‌آور آن‌ها را کاهش داد یا حذف کرد. به هر شکل مرجع تشخیص سخت و زیان آوری یک شغل، کمیته‌های مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و کلیه مشاغل از لحاظ قرار گرفتن در ردیف الف یا ب از طریق این کمیته‌ها تایید می‌شوند. 


منبع : ایلنا