تاریخ : 11:53 - 1399/10/22
کد خبر : 460659
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

پیشگیری از رشد تومور مغزی با داروهای درمان صرع

پیشگیری از رشد تومور مغزی با داروهای درمان صرع

بنابر بررسی‌های محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد، مشخص شده که نوع خاصی از داروی درمان بیماری صرع می‌تواند تومورهای بدخیم مغزی نوزادان را درمان کند

به گزارش کارگر آنلاین، نوعی داروی بازدارنده mTOR ، می‌تواند از مانع خون-مغز عبور کرده و خود را به تومور بدخیم موجود در مغز برساند و آن را از بین ببرد. محققان سوئدی با کمک همکاران آمریکایی و بریتانیایی خود در بررسی‌های داروهای مختلف، به این نتیجه رسیدند.

هر ساله تعداد بسیاری از نوزادان و کودکان در جهان به مدولو بلاستوم (medulloblastoma)، شایع‌ترین نوع تومور بدخیم مغزی، مبتلا می‌شوند. پرتو‌درمانی بخشی از درمان‌های مرسوم این بیماری است و در حال حاضر می‌تواند جان کودکان بسیاری را که به این سرطان اغلب تهاجمی مبتلا می‌شوند را نجات دهد.

اما این روش درمانی، عوارضی جدی روی سلامت بافت‌های سالم مغز می‌گذارد و به همین دلیل برای درمان نوزادان مبتلا، به ندرت استفاده می‌شود. دانشمندان مدت‌هاست به دنبال راه‌حل درمانی بهتر هستند که نه‌تنها بتواند بیماری را درمان کند، بلکه عوارض جانبی خطرناکی نداشته باشد.

بیماری مدولو بلاستوم  نوزادی به وسیله ژن‌های تومورزای MYCN، شدت پیدا می‌کند. این ژن می‌تواند موجب رشد تومور و رساندن آن به مرحله متاستاز و پیشرفته شود. در این حالت با وجود اینکه بیماری تا ستون فقرات کودک نفوذ می‌کند، تشخیص آن راحت صورت نمی‌گیرد. ژن MYCN می‌تواند به سرعت سلول‌های بنیادین عصبی را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند.

فعالیت این ژن به وسیله علایمی به نام مسیر سونیک هج‌هاگ (Sonic Hedgehog)، کنترل می‌شود. این علایم هنگام رشد مغز نوزاد، طبیعی است اما آنها در بیماری مدولو بلاستوم، برای تولید تومورهای سرطانی کنترل و تنظیم می‌شوند.

اگرچه داروهای متعددی برای مسدود کردن این علایم استفاده می‌شوند، هیچ‌ کدام نتوانسته‌اند به طور موثر و بدون ایجاد عوارض جانبی، جلوی رشد تومور مغزی در کودکان را بگیرند. از عوارض جانبی این داروها، مشکلات مربوط به رشد استخوان در کودک است.

محققان سوئدی و همکاران آمریکایی و بریتانیایی‌شان، نشان دادند که یکی از داروهای بازدارنده mTOR، که تاکنون برای عبور از مانع خون-مغز استفاده می‌شده و مناسب درمان بیماری صرع درکودکان کوچک است، می‌تواند به تومورهای بدخیم مغزی رسیده و آنها را از بین ببرد.

به گزارش طبنا، این کشف بسیار امیدوارکننده است و محققان در تلاش‌اند تا مراحل آزمایشی این روش درمان سرطان مدولو بلاستوم را طی کرده و آن را در آینده‌ای نه چندان دور در اختیار بیماران قرار دهند.


منبع : طبنا